در سال 1989 با تلاش اداره ملي عسل آمريکا ماه سپتامبر به عنوان ماه ملي عسل اين کشور اعلام شد. از اين رو هر سال در اين ماه وزارت کشاورزي آمريکا فهرستي از برترين توليدکنندگان عسل جهان را معرفي مي‌نمايد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران  به نقل از بازار خبر محصولات متفاوتي در جهان از عسل يا ترکيب عسل تهيه مي‌شوند. عسل در عرصه‌هاي متفاوتي همچون کاربردهاي پزشکي، پيشگيري از بيماري و حفظ سلامت مورد استفاده واقع مي‌شود. اعلام فهرست بزرگ‌ترين توليدکنندگان عسل در پي ترغيب صنعت عسل‌داري در جهان بوده که برترين‌هاي اول اين فهرست عبارتند از:

1- چين
حتي قبل از کشف خواص درماني عسل. اين ماده به عنوان ماده‌اي براي التيام و بهبود بيماري در اين كشور مورد استفاده واقع مي‌شد. علاوه بر اينکه اين کشور بزرگ‌ترين توليد کننده عسل در سال‌هاي گذشته بوده است، تبديل به بزرگ‌ترين صادرکننده عسل جهان هم شده است. سابق بر اين، رقباي اصلي آن مکزيک و آرژانتين بودند. ميزان کل توليد عسل اين کشور 305 هزار تن در سال است.

2- ايالات متحده آمريکا
عليرغم خشکسالي در اکثر ايالت‌هاي آمريکا که بر محصول عسل هم تأثير داشته است، اين کشور در جايگاه دوم اين فهرست قرار دارد. منابع خوب توليد عسل در شمال شرق، شرق مياني،‌ جنوب شرق و جنوب غرب آمريکا يافت مي‌شوند. ميزان توليد عسل اين کشور در سال 82 هزار تن است.

3- آرژانتين
عسل يکي از عوامل تقويت کننده اقتصادي کشور آرژانتين است چرا که درآمد سالانه اين کشور از صادرات عسل 100 ميليون دلار است. در حقيقت اين کشور 80 درصد از عسل خود را صادر کره و در 20 درصد از صادرات جهاني عسل هم نقش دارد. 50 درصد از عسل اين کشور به آلمان صادر مي‌شود.  کل حجم توليد عسل آرژانتين 80 هزار تن در سال است.

4- ترکيه
اين کشور در رده چهارم توليد عسل در جهان قرار دارد، اما در زمينه توليد عسل صنوبر در رده اول جهان قرار دارد. در حقيقت 92 درصد از عسل صنوبر در ترکيه توليد شده و 8 درصد مابقي در يونان توليد مي‌شود. ميزان توليد عسل اين کشور در سال 73.929 تن است.

5- اوکراين
بر اساس گزارشات اين کشور حدود تقريبي حجم توليد سالانه اين کشور 50 تا 70 هزار تن است. منبع اصلي توليد عسل در اين کشور که 50 درصد از کل توليد را در بردارد از گل آفتابگردان است و 10 درصد ميزان عسل از گل اقاقيا و گندم سياه توليد مي‌شود. مابقي منابع مربوط به انواع گوناگون عسل توليد شده در مناطق متفاوت اوکراين است. ميزان کل توليد عسل اين کشور 60.502 تن بوده است.

6- مکزيک
عسل بخشي از غذاي اصلي مردم مکزيک را تشکيل مي‌دهد. عسل شکوفه‌هاي پرتقال و عسل آووکادو از پرطرفدارترين عسل هاي مردم اين كشور است. زنبورهاي آفريقايي توليد کننده اصلي عسل در مکزيک هستند. عسل در مکزيک به رنگ‌هاي متفاوتي توليد مي‌شود که به خاطر نوع شهد گل مورداستفاده توسط زنبور است. حجم کل توليد عسل اين کشور، 56.808 تن در سال است.

7- روسيه
اين کشور با توليد 53000 تن عسل در سال در رده هفتم قرار دارد. معمولاً در اين كشور از عسل در چاي،‌ نان و پن کيک استفاده مي‌شود.

8- هند
عسل بين سال‌هاي 2000 و 3000 قبل از ميلاد در هند کشف شد. زنبورداري يکي از صنايع اصلي اين کشور به شمار مي‌آيد. بر اساس گزارش اين کشور، ميزان پيش‌بيني شده توليد عسل جنگلي در حدود 10 هزار تن در سال است. بر اساس رده‌بندي اخير، اين کشور با توليد 52 هزار تن عسل در سال در جايگاه هشتم قرار مي‌گيرد. اين عسل به شرکت‌هاي داروسازي و ساير صنايع غذايي در هند صادر مي‌شود.

9- اتيوپي
با کل حجم توليد 39 هزار تن در سال در جايگاه نهم قرار دارد. بعلاوه اولين توليد کننده عسل در آفريقا و چهارمين توليد کننده موم عسل در جهان تلقي مي‌شود. اکثر توليدات اين کشور به صورت شانه عسل و خود عسل است. واردکنندگان عسل اين کشور شامل کشورهاي اروپايي، ژاپن و برخي از بخش‌هاي ايالات متحده هستند.

10- اسپانيا
بر اساس ارزيابي اخير، کل حجم توليد عسل اين کشور 37000 تن است. در اين کشور انواع منابع غني عسل نظير عسل آووکادو، شاه بلوط، شکوفه پرتقال، رزماري و آويشن يافت مي‌شود. در حال حاضر در حدود 40 شرکت در اسپانيا وجود دارند که بيش از 20 تن عسل در اسپانيا توليد مي‌کنند.
برچسب ها: عسل ، جهان ، وزارت کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.