ارتقاء رتبه دانشگاه های کشورمان در سطح جهانی تولید روز افزون علم و افزایش سطح تحصیلات تکمیلی نشان دهنده بالا بودن کیفیت علم در کشور است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛ کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درمراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه تربیت مدرس ضمن ابراز خرسندی از سطح کیفی دانشگاه ها گفت: من به شاخص های رتبه بندی جهانی قائل نیستم ولی می دانم که در رتبه بندی سال گذشته اگر 13 مقاله فارسی که ارائه شد نیز جزو شاخص های رتبه بندی دانشگاه ها محسوب می شد، قطعا رتبه کشور ما به مراتب بیشتر ارتقا پیدا کرد.

وی افزود: بسیاری از اساتید ما از جمله خود من از بسیاری از دانشگاه های کشورهای ديگر دیدن کرده و سطح تجهیزات آنها را مشاهده کرده ایم و به این نتیجه رسیده ایم که از نظر سطح کیفی تجهیزات و دانشگاه ها در حد استاندارد قرار داریم و چیزی نسبت به دیگر دانشگاه ها از نظر قدمت و سطح تجهیزاتشان کم نداریم و در برخی موارد در سطح بالاتری نیز قرار داریم.

وزیر علوم تصریح کرد: ما در هر حوزه نسبت به سالهای گذشته 8 تا 15 رتبه ارتقا پیدا کرده ایم و در تولید علم که در سال 84، 3% بوده و در سال 88 به 8% درصد رسیده است اکنون توانسته ایم آن را به 2 درصد برسانیم این در حالی است که در حوزه نانو فناوری رتبه کشورمان را از 16 به 8، در حوزه سلول های بنیادین از 27 به 18 ، در حوزه الکترونیک از 27 به 20 و در حوزه فناوری اطلاعات از 18 به 13 رسانده ایم و سیاه نمایی برخی رسانه ها در خصوص پایین بودن کیفیت علمی کشورمان نوعی توهی به مقام دانشگاه و اساتید هاست.

**فقط از یک سوم توانمان استفاده می کنیم

دانشجو گفت: تنها مزیتی که دانشگاه های کشورهای خارجی نسبت به کشور ما دارند سرعت بالای دسترسی آنها به اطلاعات است و ما در سطح تحصیلات تکمیلی هنوز به یک سوم توانمان هم نرسیده ایم و همچنان جای توسعه داریم.

وی بیان داشت: سطح آموزش در کشور ما بالاست و هر استاد می تواند 5 دانشجوی دکتری داشته باشد و تمام تلاش خود را روی تربیت آنها متمرکز کند و این در حالیست که تعداد دانشجویان دکتری برای هر استاد در دانشگاه های خارجی بسیار بالاتر است و این سطح آموزش را پائین می آورد.

وزیر علوم در خصوص ارائه پایان نامه دانشجویان تاکید کرد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای استفاده مناسب از فرصت ارائه پایان نامه خود باید از همان ابتدای تحصیل با برنامه ریزی درست به تحقیق و پژوهش بپردازند و به 6 ماه زمان پایان نامه اکتفا نکنند تا بتوانند سمینار خود را با کیفیت بهتری ارائه دهند.

**کرسی های آزاد اندیشی باید به منطق آراسته شوند

دانشجو در خصوص وجود کرسی های آزاد اندیشی دانشگاه ها افزود: اگر ما در دانشگاه ها نظرات خود را مطرح نکنیم پس کجا باید این کار را بکنیم ولی باید بدانیم که اگر دانجشویی حرفی را مطرح می کند و نظری می دهد باید راه حل هم ارائه کند و اظهار نظر وی باید با منطق و علم توامان باشد.

** دانشگاه محل تربیت نیروی متخصص متعهد
وزیر علوم دانشگاه که را محل ترتبيب نیروی متخصص و متعهد دانست و افزود: باید توجه داشت که متعهد و متخصص در هر فضایی باید تعریف و تصویر شود.

از نظر وی نیروی متخصص یعنی نیرویی که باید علم روز را بشناسد، مهارت لازم را داشته باشد و درصدد باز کردن گره های موجود در کشور باشد.

دانشجو در خصوص تعریف نیروی متعهد گفت: از نظر من نیروی متعهد در جمهوری اسلامی تعریفی متفاوت از سکولاریسم و سوسیالیست دارد و این تعهد به باورها، و مذهب شخص برمیگردد.

وی تصریح کرد: نیروی متعهد نیرویی است که کرامت انسانی را پاس بدارد، جهان بینی توحیدی داشته باشد، ارزشهای اسلامی را بداند و انقلاب و ارزش های انقلاب را گرامی بدارد، دوستدار اهل بیت باشد و درنهایت ولایتمداری را الگو قرار دهد.

دانشجو درخاتمه خاطر نشان کرد: علم تنها در صورتی می تواند راهگشا باشد که با ایمان توام باشد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار