امروز در آخرين روز از هفته کاري مرکز مبادلات ارزي قيمت دلار و يورو به ترتيب با 202ريال و 198 ريال نسبت به روز گذشته کاهش داشته است.

صمد کريمي سخنگوي مرکز مبادلات ارزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، گفت: اين کاهش در خصوص دلار و يورو نسبت به روز گذشته اتفاق افتاده همان طور که قبلا در اطلاع رساني هاي قبلي اعلام شد بانک ها در گام دوم مي توانند از طريق شعبات خود   در اين مرکز حضور پيدا کنند ضمن آنکه آموزش هاي لازم به آن ها داده شده به طوري که از هفته آينده مشتريان تهراني و شهرستاني مي توانند از طريق مراجعه به شعب ارزي خودشان نياز ارزي خود را اعلام کنند و سيستم اعلام نرخ ارز در اين مرکز راه اندازي شده و تاکنون حدود 880 واحد توليدي جهت واردات ارز مورد نيازشان از طريق اين مرکز مبادلاتي کد تخصيصي دريافت ارز براي انها صادر شده است.
وي تصريح کرد: علي رغم اين که امروز پنج شنبه ساعت کاري مرکز محدود بود اما آمار مبادلات و ثبت سفارشات و تامين ارز واحدهاي توليدي نسبت به روز گذشته رشد خوبي را نشان مي دهد .

کريمي در خصوص روند افزايش سطح سفارش و آمار روز پنج شنبه گفت: تاکنون 880 فقره ثبت سفارش در اين مرکز انجام شده که بالاي  58 فقره آن مربوط به امروز است.

وي در خصوص ابلاغ دستور العمل نحوه مبادلات ارزي براساس نرخ غير مرجع  بانک مرکزي به بانک هاي عامل  گفت: اين دستور العمل به بانکهاي عامل ابلاغ شده و ان شاالله از روز شنبه ما شاهد اجراي آن توسط بانک هاي عامل  خواهيم بود ضمن آن که با اجراي اين دستور العمل از روز شنبه مشتريان بانک ها در تهران و شهرستان ها با مراجعه به شعب ارزي خودشان مي توانند با سرعت اقدام به  دريافت خدمات بهتر در خصوص تسهيلات ارزي مورد نياز خود کنند همچنين اقدامات لازم براي امکان تخصيص ارز به ساير گروهها به غير از گروه 3 تا 5 هم انديشيده شده که گروه 6 مي تواند با مراجعه به سازمان توسعه تجارت متعاقبا نسبت به خريد ارز مورد نياز خود اقدام کنند.

کريمي در خصوص رقم مبادلات ارزي در اين مرکز گفت: حجم مبادلات ارزي براساس آمار ثبت سفارش هاي انجام شده افزايش قابل ملاحظه اي داشته است .

وي در خصوص امکان تهيه ارز دانشجويي از طريق اين مرکز گفت: اين مرکز محل تلاقي عرضه کنندگان يعني صادر کنندگان و وارد کنندگان کالا است به عبارت ديگر در اين مرکز تصميمات اخذ شده مربوط به مبادلات ارزي به صورت اسکناس انجام نمي شود بلکه اين مبادلات براساس پرداخت بين المللي شامل LC برات و عمدتا حواله هاي ارزي انجام مي شود.

در مورد ارز دانشجويي قرار شده که بانک هاي کشور نه بانک مرکزي براساس نرخ مبادله اي اقدام به خريد و فروش ارز به صورت اسکناس با کارمزد مشخصي که برايشان در نظر گرفته شده است کنند .

وي در پاسخ به اين سوال که آيا برنامه اي براي حضور صرافي هاي مجاز در اين مرکز داريد يا خير اظهار داشت: چون اينجا مرکز مبادله ارز به صورت بازار بين بانکي است حضور صرافي ها ضرورتي ندارد تصميماتي در اين رابطه هم اخذ نشده و شبکه صرافي هاي مجاز در چارچوب مجوزهاي داده شده کار تامين اسکناس و حواله را انجام مي دهند./ک

برچسب ها: دلار ، ارز ، کریمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار