هزاران غیرنظامی افغان تاکنون قربانی جنگ و حضور نیروهای خارجی در این کشور شده اند ، آنها حتی نمی دانند که چه آینده ای در انتظارشان است و چه کسانی در اطرافشان حضور دارند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی، مردم افغانستان نظامیان خارجی را عامل ناامنی کشورشان می دانند.

این در حالی است که همچنان غیر نظامیان افغان بار و تاوان جنگ را در کشورشان به دوش می کشند.

آنها هم در حملات طالبان و هم در حملات نظامیان آمریکایی و همراهان خارجی آنها در افغانستان جانشان را از دست می دهند.

گروههای مستقل برآورد کرده اند که هزاران غیرنظامی افغان تاکنون در این کشور جانشان را از دست داده اند. باآنکه 130 هزار نیروی نظامی خارجی در افغانستان حضور دارند هنوز مردم افغانستان از ناامنی رنج می برند. آنها حتی نمی دانند که چه آینده ای در انتظارشان است و چه کسانی در اطرافشان حضور دارند.

تعداد کشته های غیرنظامی در افغانستان در حال افزایش است. آنها از سال 2001 ، قربانی حملات طالبان و آمریکا بوده اند. گفته می شود در 11 سال گذشته بیش از بیست هزار غیرنظامی افغان کشته شده اند. اکثر این قربانیان زنان و کودکان بوده اند.

فاضل غنی حقمال تحلیلگر افغانی در این خصوص گفت: در مدت 11 سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان، شمار زیادی از غیرنظامیان به دست آنها کشته شده اند. در عین حال، آنها نتوانسته اند برای مردم افغانستان صلح و امنیت را به ارمغان بیاورند.

مردم افغانستان خواهان پایان ناآرامی های فزاینده در کشورشان هستند.

افزایش تعداد کشته ها و زخمی های غیرنظامی در افغانستان به دغدغه جدی مردم تبدیل شده است. باوجود همه مطالبی که گفته می شود مردم افغانستان چندان امیدوار نیستند که بتوانند در سالهای آینده در صلح و آرامش زندگی کنند.

آنها معتقدند حضور نیروهای نظامی خارجی در کشورشان سبب می شود افغانستان بیش از پیش به هرج و مرج کشیده شود.

یک شهروند افغان در این زمینه گفت:مقابله با تروریسم ، بهانه ای برای نیروهای نظامی خارجی است تا در افغانستان بمانند.

آنها برای منافع خودشان در افغانستان حضور دارند و نه اینکه برای مردم افغانستان صلح و ثبات را به ارمغان بیاورند.
ذبیح الله قریشی کارشناس افغان در این خصوص گفت: تفاوتی نداردکه طالبان یا نیروهای نظامی خارجی ، مردم غیرنظامی را بکشند. آنچه مهم است این است که همه طرفهای درگیر در افغانستان ، کشتن غیرنظامی را متوقف کنند. آنها باید راهبرد خودشان را تغییر بدهند تا زندگی مردم عادی را حفظ کنند.

اینکه تاکنون نیروهای نظامی آمریکایی و متحدانش نتوانسته اند اوضاع امنیتی افغانستان را ارتقاء بدهند و از مردم این کشور محافظت کنند، سبب شده است پرسشهای جدی درباره ادعاهایی مطرح شود مبنی بر اینکه آنها در زمینه مقابله با تروریستها به پیشرفتهای جدی دست یافته اند. مردم افغانستان احساس امنیت نمی کنند و نمی دانند وقتی خانه شان را ترک می کنند آیا باز قادر خواهند بود زنده به خانه خود بازگردند یا خیر.آنها نگران آن هستند که در حملات طالبان یا حملات هوایی نیروهای آمریکایی کشته شوند. این نگرانی بویژه در مناطق روستایی افغانستان مشهود است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار