به گزارش
گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: نقطهای را حادثهخیز میدانیم که در بررسیهای آماری مشخص شود نسبت به دیگر نقاط تصادف بیشتری دارد و از این رو با استفاده از آمار و اطلاعات مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران و نیز آمار و مستندات تصادفات و کروکی محل تصادف با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، نسبت به شناسایی نقاط حادثهخیز اقدام کردهایم.
وی یکی از معیارهای اصلی و مهم ارزیابی وضعیت ترافیک در شبکههای حمل و نقلی را مقوله ایمنی دانست و اظهار کرد: در سالهای اخیر موضوع نقاط حادثهخیز که شامل تعریف، شناسایی، اولویت و رفع مشکلات این نقاط میشود، به عنوان یکی از راهکارهای ارتقاء و بهبود سطح ایمنی شبکه راهها مورد توجه قرار گرفته است.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که کاهش هدف دار و سیستماتیک تصادفات به مدیریت ایمنی راه نیازمند است، تصریح کرد: شناسایی نقاط حادثه خیز به عنوان نقاطی که عوامل ریسک طرح های هندسی سهم بالایی در وقوع تصادفات دارند و تصادفات با راهکارهای مهندسی کاهش می یآبند، گام نخست در فرآیند مدیریت ایمنی راه محسوب می شود.
وی در توضیح راهکارهای اجرایی به منظور رفع مشکلات نقاط حادثهخیز، اعلام کرد: این راهکارها طیف گستردهای از اقدامات عملیاتی از جداسازی پیادهرو از سوارهرو گرفته تا تغییر جهت خیابان و از انجام اصلاحات هندسی گرفته تا اجرای جزایر ایمنی را شامل میشود.
مهندس تشکری هاشمی با تاکید بر این که فراهم آوردن زمینه تردد ایمن برای شهروندان در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد، اضافه کرد: به این منظور اقدامات متعدد و متنوعی به اجرا گذاشته شده که از آن جمله میتوان به نصب و احداث پلهای عابر پیاده و مکانیزه کردن این پلها، ایجاد جان پناههای ایمنی و موضوع مهم آموزش و فرهنگسازی ترافیک در سطوح مختلف جامعه را نام برد.
معاون شهردار تهران در پایان از بزرگراه آزادگان به عنوان یکی از محورهای حادثهخیز پایتخت نام برد و خاطرنشان کرد: به دلیل حجم بالای تردد به ویژه تردد تعداد زیاد خودروهای سنگین، هم آمار و هم عمق تصادفات در این بزرگراه بالا بود که با انجام مجموعهای از اقدامات اجرایی به منظور رفع مشکلات نقاط حادثهخیز، بررسیها نشان میدهد در حال حاضر هم آمار و هم شدت تصادفات در این بزرگراه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است./ف