پرويز اسكندرپور طراح و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار
حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: طرح هاي اصيل فرش ايران بخصوص از دوره صفوي به بعد تجلي وجود خدا را القا مي كنند و اين با دقت نظر در نقوش اسليمي طرح فرش بوضوح قابل درك است.
رئيس سابق موزه فرش ايران افزود: انسان هاي اوليه نيازها و خواسته هاي خود را كه در طلب آن بودند بر روي ديوار سنگ ها نقش ميكردند و اين ذهنيت در طراحان قديم فرش نيز وجود داشته بطوريكه قبل از ورود به كارگاه وضوح گرفته و طرح هاي خود را در حالت معنوي بر روي كاغذ پياده ميكردند.
اسكندرپور اضافه كرد: تجاري شدن و توليد انبوه باعث تكراري شدن طرح ها و تنزل جايگاه طراحي نقوش فرش شده و امروزه حتي بدون دخالت و سمت و از طريق كامپيوتر اين كار انجام ميگيرد كه با طرح هاي اصيل و سنتي فرش از نظر معنوي چندان قرابتي ندارد./ي2