يك فوق تخصص بيماري‌هاي گوارشي گفت: پي‌آمدهاي برخي رويدادهاي بد و اضطراب‌آور دوران كودكي، خود را با سندرم روده تحريك‌پذير در جواني نشان مي‌دهند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

يك فوق تخصص بيماري‌هاي گوارشي گفت: پي‌آمدهاي برخي رويدادهاي بد و اضطراب‌آور دوران كودكي، خود را با سندرم روده تحريك‌پذير در جواني نشان مي‌دهند.

دكتر پژمان علوي‌نژاد ايسنا‌ اظهار كرد: سندرم روده تحريك‌پذير شايع‌ترين بيماري گوارشي است كه در آن حساسيت روده به محتويات درون آن افزايش مي‌يابد و احساس ناراحتي و درد به خاطر آستانه تحريك‌پذيري بالا در اين بيماري زياد مشاهده مي‌شود.

وي افزود: اين بيماري مي‌تواند هر بيماري مزمن ديگري را همراهي كند و يك بيماري خود محدود شونده است. با از بين رفتن عامل، بيماري هم از بين مي‌رود ولي گاهي مي‌تواند علامتي از بيماري خطرناك ديگري باشد كه با مراجعه به پزشك و انجام آزمايش بايد دليل اصلي اين مشكل يافت شود.

علوي‌نژاد تصريح كرد: اين بيماري به دو شكل خود را نشان مي دهد. نوع خفيف آن بيشتر در زنان ديده مي‌شود. دليل اين نوع ‌زمينه اضطرابي و افزايش آستانه تحريك‌پذيري اعصاب احشايي است. به دليل بيشتر بودن اضطراب و نگراني در زنان، اين بيماري در خانم‌ها بيشتر است. نوع شديد اين بيماري نيز به دليل بيماري‌هاي اعصاب و روان اتفاق مي‌افتد. نوع متوسط هم به دليل مداخلات گوارشي و دست‌كاري در نوروترانسميترها ايجاد مي‌شود.

اين فوق تخصص بيماري‌هاي گوارش گفت: اين بيماري سه الگوي علائم دارد و به شكل‌هاي اسهال، يبوست و تناوب بين اسهال و يبوست خود را نشان مي‌دهد. درد شكم و احساس پرهوايي نيز جزء تفكيك‌ناپذير اين بيماري است.

وي افزود: سندرم روده تحريك‌پذير بيشتر در سنين جواني ديده مي‌شود. برخي وقايع و رويدادهاي بد و اضطراب‌آور دوران كودكي ممكن است خود را به صورت روده تحريك‌پذير در جواني نشان دهد./س


برچسب ها: کرمانشاه ، روده ، تحریک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.