حضور موتورسیکلت سواران در پیاده روها بدون رعایت قوانین از سوی آنها توجه بیشتر ماموران راهنمایی و رانندگی پر رنگ است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، برای بسیاری از عابران پیش اومده که حین عبور از پیاده رو موتورسواری با سرعت از کنارشون رد بشه و با صدای بوقش حق به جانب بخواد که از راهش برن کنار و اگر هم اعتراض کنین یا بی توجه از کنارشون می گذره یا تو جواب یه چیزی نثارشون می کنه و میره.
 
هر روز شاهد جولان دادن موتورسیکلت هایی هستیم که با عبور از پیاده رو و معابری که مختص عابران پیاده یا اصلا ورود ممنوعه در حال قانون شکنی هستند هیچ قانونی مانع اعمال خلاف آنها نمی شه.
 
کافیه کمی ترافیک بشه انگار قانون فقط برای رانندگان ماشین هایی است که پشت چراغ قرمز ایستادن، موتورسوارها با جولان دادن از لابه لای خودروها خودشون را به پیاده روها می رسونن و با سرعت از میون عابرا رد میشن تا زودتر به مقصد برسن اما این همه عجله و قانون شکنی برای چیه!
 
محمد علیشاهی جامعه شناس شهری در این رابطه می گوید: قانون شکنی های موتورسواران سال هاست که معضلی شهری محسوب می شود، جولان دادن این رانندگان در معابر مدتهاست باعث سلب آسایش شهروندان و عابران پیاده شده است.
 
متاسفانه موتورسواران رعایت قوانین را بیشتر در به کارگیری کلاه ایمنی، داشتن سرعت مناسب، عبور نکردن از چراغ قرمز و امثال اینها می دانند و نسبت به عبور از پیاده روها و معابر و یک طرفه رفتن بی توجهند.
 
از آنجایی که موتورسیکلت ها نسبت به دیگر خودروها راحت تر می توانند تردد کنند و از مسیرها و خیابان های باریک عبور کنند این اجازه را به خود می دهند که براحتی قانون شکنی کرده و وارد حریم عابران شوند.
 
از آنجایی که این موضوع نسبت به دیگر قوانین مانند استفاده کمربند ایمنی، سبقت غیر مجاز و ... کمتر از سوی ماموران مورد توجه قرار می گیرد باعث ایجاد موقعیتی برای سوء استفاده برخی موتورسواران شده است.
 
این افراد که حتی برخی مواقع بار یا مسافر جا به جا می کنند برای آنکه سریعتر به مقصد برسند بهترین گزينه را عبور از پیاده رو و معابر به نوعی محل دوم تردد خود می دانند.
 
البته این بی توجهی از سوی خود ماموران راهنمایی و رانندگی نیز وجود دارد با این که قوانین تردد موتورسیکلت سوارا در معابر قانون شکنی می داند و برای آن جریمه قائل شده خیلی مواقع شاهد هستیم که ماموران راهنمایی و رانندگی تردد موتورسوار را در پیاده رو مشاهده می کنند ولی بدون توجه به آنچه که دیده و بدون اعمال قانون تمام حواس خود را معطوف اعمال قانون ماشین هایی می کنند که در کف خیابان در حال تردد هستند.
 
این جامعه شناس شهری ادامه داد: یکی از دلایلی که پیاده رو تبدیل به پیست موتورسواری شده عریض بودن پیاده روها و عبور آسان از آنهاست گاهی مواقع نیز آنقدر این پیاده روها عریض هستند که گاهی شاهد عبور از این محل ها هستیم.
 
گذشته از این ها بوق های ممتد و صدای ناهنجار اگزوز موتورها و حرکات زیگزالی آنها موجب سلب آسایش مردم و حتی بروز تصادف نیز می شود.
 
این وضعیت در ساعات شلوغی نیز بدتر است و گاهی شاهد عبور چند موتورسیکلت از پیاده رو هستیم.
 
اگر به بازار هم سری بزنیم این اوضاع نابسامان تر از آن است که پلیس بتواند مانع عبور موتورسوارها از معابر شود از آنجایی که استفاده از موتور یکی از راحت ترین راههای حمل و نقل درون شهری است این وسیله در بازار که نیاز به سرعت عمل و صرف حداقل زمان است بهترین وسیله برای تردد به شمار می رود.
 
پایین بودن قیمت موتور سیکلت، مصرف پایین سوخت، شور و حال سرعت و جوانی نیز دلیلی دیگر برای استفاده افرادی است که قدرت خرید ماشين را نداشته و یا برای کار از آن استفاده می کنند که این امر حضور موتورسیکلت را در بازار و سطح شهر بیشتر می کند.
 
علیشاهی اذعان داشت: علاوه بر اینها تردد موتورسواران در معابری که به آنها اختصاص ندارد منجر به بروز خطرات برای این افراد نیز می شود و حتی جان آنها را به خطر می اندازد البته بگذریم از آلودگی هوا که این موتورسیکلت ها ایجاد می کنند شاید بهتر باشد قانونگذاران با اعمال قوانین بازدارنده و با توجه بیشتر به این موضوع شهر را از نابسمانی حضور موتورسواران و سلب آسایش مردم نجات دهد./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
موتورسواران جان مردم را به خطر میاندازند
سوال بنده اینجاست که چرا کسی برخورد نمی کنه؟
آیا نباید مجازات سنگین مانند توقیف موتور و گواهینامه برای این اعمال کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
به نظرم باید قصاص بشوند، یعنی ببریمشون تو پیاده رو و با موتور به سمتشون حرکت کنیم و بترسونیمشون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
چرا نیرو انتظامی با موتورسوران مبارزه نمیکنه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
خیلی کار سختی نیست.
آیا حرکت موتور سیکلت برای عابرین خطر آفرین نیست؟
بنده این کار را به عنوان اقدام به قتل می بینم.
یعنی جان مردم را به خطر میاندازد.
این جرایم عمومی است
تجربه نشان داده که این عمل با صحبت و التماس درست نمی شود.
برخورد قاتع می خواهیم
موتورشان را توقیف کنید
حتی باید به اینها شلیک کرد.
این ها جان مردم را به خطر میاندازند و باید مجازات بشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
این ها جان مردم را به خطر میاندازند باید موتورشون را توقیف کرد و زندانیشون کرد.
آخرین اخبار