نشاط يک رمز است، رمزي براي زندگي شاداب، رسيدن به آرامش در خانواده و جامعه، ولي حيف که تعداد محدودي اين رمز را فرا گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، عناصر و عوامل رواني، اجتماعي و معنوي در کنار عناصر اصلي جسماني، از جمله مولفه‌هاي سلامت فردي و رواني شخصي است که صحت آن را مي‌توان در نشاط آدمي مشاهده کرد.
نشاط به طور کلي از سالمي جسم و روان خبر مي‌دهد و کساني که نشاط در وجودشان وجود دارد معمولا از آسيب‌هاي اجتماعي به دور اند و هيچگاه خود را در اين معضلات نمي‌اندازند زيرا ذهني سالم و جسمي پاک دارند و تحقيقات نشان داده که اين گونه افراد نه تنها موجب پيشرفت و تکامل خود مي‌شوند بلکه تاثيرگذار براي خانواده و جامعه خود نيز مي‌باشند.
* عوامل تاثيرگذار بر نشاط فردي
بايد گفت که خانواده نقش اساسي را در اين زمينه ايفا مي‌کنند به گونه‌اي که هر چقدر شور و نشاط فرد در خانواده‌اش بيشتر باشد ميزان نشاط اجتماعي و فعاليت مثبت تاثيرگذار فرد در جامعه بيشتر خواهد بود.
بعد از خانواده، عوامل مختلفي در نشاط فرد تاثيرگذار است که مي‌توان به آزادي فرد، استطاعت مالي، برابري با اجتماع، ازدواج موفق، نداشتن اختلاف و دشمني و نداشت عيب و ننگ اشاره کرد که مي‌توان گفت حتي با نسبي برآورده شدن اين عوامل فرد مي‌تواند به نشاط برسد.
يک روانشناس اعلام کرد: نشاط با خنديدين و شاد بودن تفاوت‌هاي کلاني دارد اگر چه خنديدن و شادي يکي از معيارهاي نشاط است ولي تمامي آن را در بر نمي‌گيرد و شادي يک هيجان انبساطي زود گذر است ولي نشاط احساس محبت و شادماني دروني است به طوري که نشاط آدمي سرچشمه در رواني آرام و جسمي پاک دارد و انسان پر نشاط خود را عاري از هرگونه  عيب و نقص مي‌بيند و صفاتي چون حريص بودن، خشونت، ناهنجاري و بقيه موارد شبيه به اين‌ها را از خود بروز نمي‌دهد.
* نشاط از ديدگاه قرآن
خداوند در قرآن مجيد مي‌فرمايد: ان الله يحب الفرحين (سوره قصص/ 75) که مي‌توان از آن مضمون شادي را به دست آورد، در قرآن کلمه فرح به معني نشاط بر مي‌گردد، اما خداوند اين وصف را براي يکي از ويژگي بهشتيان گفته است و مي‌خواهد از آن اين مطلب را منتقل کند که سرور و نشاط يکي از ويژگي‌هاي مطلوب مي‌باشد که مومنان مي‌بايست از آن در دنيا نيز برخوردار باشند و به ديدگاه قرآن نشاط بر اين مبني است که شخص در حال آرامش بوده و آرامش در سايه ايمان مطلوب است.
گفتني است، دليلي که بر نشاط فرد و جامعه تاکيد مي‌کند آهنگ ارگانيزم زيستي و رواني انسان است که بر مبناي نشاط و شادي بنا شده است به همين دليل در اثر استرس و فشار سيستم ايمني و رواني دچار اختلال شده و خود را با بيماري‌هاي رواني و جسمي نمايان مي‌کند باشد که به نشاط و سرور خود بيشتر توجه کنيم و زندگيمان را هرچه زيباتر سپري کنيم./ز

برچسب ها: نشاط ، اعتیاد ، زیستن ، شاداب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار