به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛احسان برگهباد در گفتوگو با خبرنگاران - با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: توسعه جوامع انساني همواره ارتباط تنگاتنگي با نهاد آموزش عالي داشته است و آموزشعالي در طول سير تاريخي خود از نظر ساختاري و كاركردي با توجه به مقتضيات زمانه تغييرات چشمگيري به خود ديدهاست.
وي يكي از چالشهاي عمده فراروي نظامهاي آموزش عالي را در حال حاضر، كيفيت، نحوه بهبود، ارتقاء و تضمين نيروي انساني پرورش يافته در اين نظامها دانست و تصريح كرد: اگرچه فعاليت محوري در دانشگاهها فرآيند تدريس و يادگيري است، دانشگاهها بهدنبال دستيابي به الگوي موازي پيشرفت اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي هستند تا جلوهاي پايدار از خود برجاي گذارند.
مدير فرهنگي دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر اظهارداشت: با توجه به اهميت فعاليتهاي اساسي در زمينه برنامههاي فرهنگي و اجتماعي، داشتن نقشه راه و برنامه مشخص در انجام فعاليتهاي سازماني از ضرورتهاي اجتنابناپذير است كه معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم در خردادماه 87 تدوين يك سند راهبردي در اين زمينه را آغاز كرد.
برگهباد افزود: اين سند كه در 12 اولويت شامل 11 اولويت فرهنگي و اجتماعي و يك اولويت تربيت سياسي دانشجو تدوين شد، سال تحصيلي 90 ـ 89 به دانشگاهها ابلاغ و مبناي برنامهريزيهاي فرهنگي قرار گرفت.
وي با تصريح بر اينكه دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر قطعاً طي چهار سال خود را ملزم به عمل كردن به اين سند ميداند، اولويتهاي 12 گانه اين سند را تشريح كرد و گفت: تقويت جايگاه حوزه و فرهنگ، افزايش جذب اعتبارات، توسعه فضاي فرهنگي با رويكرد كار آفريني فرهنگي، استقرار نظام برنامهريزي، نظارت مستمر و ارزيابي، طراحي و توسعه دورههاي آموزشي و فرآيندهاي مرتبط با تقويت فرهنگي جامعه هدف در بخش آموزش عالي، مشاركت فعال و مؤثر بخش فرهنگ در حوزههاي مجازي و اهتمام به اسلامي شدن دانشگاهها، راهبردهاي نخست اين سند است.
مدير فرهنگي دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر ادامهداد: برنامهريزي و سازماندهي كيفيت و چگونگي حضور فردي و اجتماعي دانشگاهيان متناسب با نيازها و مقتضيات روز، همكاري نظاممند و هدفدار با سازمانها و نهادهاي فرهنگي داخل و خارج كشور، اصلاح و تقويت ساختار، ساماندهي نظاماداري و تشكيل معاونت مستقل فرهنگي در دانشگاهها - زمينهسازي توسعه و ساماندهي فعاليتهاي جمعي دانشگاهيان، طراحي و انجام پژوهشها و مطالعات متناسب با نيازها، برنامهريزيها و فعاليتهاي فرهنگي با تأكيد بر حوزه علوم انساني، توسعه حضور و مشاركت فرهنگي بانوان در دانشگاهها مبتني بر الگوي ارزشي زن مسلمان و تربيت نخبه سياسي، هم ديگر راهبردهاي سند تحول فرهنگي دانشگاهها است.
برگهباد با بيان اينكه در جهت اجرايي كردن اين سند برنامههاي مدوني براي وروديهاي هر سال بهطور جداگانه و در يك سير تكاملي از دورههاي مقدماتي تا سطوح تكميلي برنامهريزي ميشود، خاطرنشان ساخت: بهمنظور ارزيابي و پايش فعاليتهاي فرهنگي هر دانشجو، كارنامه فرهنگي براي دوره چهار ساله تحصيل دانشجويان در سطح وزارتخانه در حال تدوين است و بهزودي به دانشگاهها ابلاغ ميشود./س