همایش«طب‌الرضوي» با محوريت بررسي رساله ذهبيه حضرت رضا(ع) از سلسله نشست‌های طب اسلامی با حضور استادان طب اسلامي و سنتي كشور در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، همایش «طب الرضوي» از سلسله نشست‌های طب اسلامی، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين سیدحسن ضیایی پژوهشگر در زمینه طب اسلامی، سيد سعيد اسماعيلی استاد دانشگاه و حسین خیراندیش رییس مرکز تحقیقات حجامت ایران در سالن اجتماعات دانشگاه اسلامی رضوی برگزار شد.

نخستين سخنران دومين همايش طب الرضوی حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن ضيائی، متخصص طب سنتی و اسلامی در سخنانی گفت: رسول مكرم اسلام(ع) و خاندان مطهر ايشان(ع) واسطه فيض الهی بوده و سرآمد تمام پزشكان در طول تاريخ هستند و در شرايطی كه دستيابی به علم خداوند ممكن نيست، می‌توان به علم واسطه‌های خداوند كه همان اهل بيت(ع) هستند، دست يافت.

وی با بيان اينكه خواندن، فهميدن و عمل‌كردن به آيات قرآن و روايات اسلامی شرط سعادت و خوشبختي در دنيا و آخرت است، تصريح كرد: عمل‌كردن به روايات و احاديث اسلامی صحيح كه از سوي عالمين واقعی بيان شده از عمل به علوم غربی و شرقی كه تنها بر اساس يك نظريه بنا شده، بهتر است.

ضیایی با انتقاد از بي‌توجهي پزشكان ايراني به طب‌اسلامي خاطرنشان كرد: امروز كشورهاي غربي نيز به كارآيي و تاثير شگرف طب سنتي و اسلامی معترف هستند.

وی در ادامه خواستار آموزش صحيح روايات اسلامی، تحقيق و پژوهش در آن‌ها و همچنين ترويج و گسترش آن در داخل و خارج كشور شد و خاطر نشان كرد: نبايد در انتشار كتب طب اسلامی به يك هزار و 10 هزار نسخه بسنده كنند بلكه بايد در تيراژهای ميليونی در جهان منتشر كرده و جهانيان را با طب نورانی اسلامی آشنا كنيم.

سيد سعيد اسماعيلی، متخصص طب سنتی نيز در سخنانی با بيان اينكه امروز شرق و غرب در گرداب ناشی از مسموميت‌ داروهای شيميايی در حال غرق شدن است، يادآور شد: امروز حاضريم در تلویزيون با افرادی كه تنها طب غربی را راه خلاص شدن از بيماری‌ها می‌دانند مباحثه كرده و ثابت كنيم طب اسلامی كه مبدأ آن به خداوند متعال باز می‌گردد، تنها راه رفع بيماری‌ها از انسان‌ها است.

وی خاطرنشان كرد: بسياری از بيماری‌ها نيازی به مداوا ندارند و تنها كافی است كه مردم اصول تغذيه را بدانند، چه زمانی چه چيزي بخورند و ساعات خواب و بيداری خود را مطابق دستورات دين تعيين كنند.

معاون آموزش دانشكده طب سنتي اظهار کرد: شخصی نزد حضرت رضا(ع) آمد و گفت: چرا در قرآن به طب پرداخته نشده است و حضرت با قرائت آيه 31 سوره اعراف كه در بخشی از آن آمده كلوا واشربوا و لا تسرفوا فرمودند: تمام طب در اين آيه آمده است.

اسماعيلی بيان کرد: در كلام حضرت رضا(ع) نقش تغذيه در سلامت انسان به دور از زياده‌روی بيان شده است و بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه شام نخوردن خلاف طب اسلامی و ميانه‌روی در خوردن و آشاميدن از ضروريات آن است.

حسين خيرانديش، رييس مؤسسه تحقيقات حجامت ايران كه ديگر سخنران اين همايش بود نيز در سخنانی اظهار كرد: اگر احاديث اهل بيت(ع) را احياء و وارد زندگی خود كنيم جزو ثروتمندترين انسان‌ها در حوزه درمان و طب خواهيم بود.

این پژوهشگر و محقق طب اسلامی با بیان این که در روایات ائمه معصومین(ع) و همچنین در قرآن کریم توصیه‌های بسیاری در مورد نوع تغذیه و نحوه آن بیان شده است،‌ ادامه داد: بخشی از این توصیه‌ها را علم جدید به آن پی برده است و این در حالی است که ائمه

معصومین(ع) قرن‌ها پیش به مسلمانان این چنین راهنمایی‌هایی را براي سالم زیستن، بهداشت فردی و اجتماعی، خوراک و تناسب آن با سن و فعالیت فرد بیان کرده‌اند./س

برچسب ها: همایش ، طب ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.