سرپرست دفتر پژوهشهای باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: نشانه هایی از وجود یک آتشکده دوران ساسانی در محوطه پلنگرد شهرستان اسلام آبادغرب به دست آمده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

احسان احمدی نصر گفت: محوطه پلنگرد یکی از محوطه های تاریخی استان در بخش حمیل از توابع شهرستان اسلام آبادغرب است که در حال حاضر کار کاوش اضطراری در آن در حال انجام است.

 وی افزود: این کاوش که از تاریخ دهم شهریور ماه سالجاری آغاز شده با عنوان کاوش اضطراری و به سرپرستی دکتر شکوه خسروی از دانشگاه تربیت مدرس تهران، و با همکاری اصغر رشنو از کارشناسان باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه می باشد.

 احمدی نصر تصریح کرد: در آغاز، این عملیات با پاکسازی سطح تپه های محوطه ی پلنگرد صورت گرفت که در برجستگی شمالی محوطه و در جریان این کاوش یک بنای ارگانیک معماری بدست آمد که از نظر پلان و سایر ویژگیهای دیگر بسیار به آتشکده شیان (در نزدیکی همین منطقه) شباهت دارد.

 سرپرست دفتر پژوهشهای باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: با درنظر گرفتن احتمالاتی، می توان این آتشکده کشف شده را مربوط به دوران ساسانیان دانست.

 وی خاطرنشان کرد: مستندات، ادعای ساسانی بودن این بنا، وجود چند سفال نوشته به خط پهلوی ساسانی است که البته در مطالعات بعدی و نهایی، اطلاعات دقیق تری در این خصوص توسط پژوهشگران طرح ارائه خواهد شد.

 احمدی نصر یادآور شد: همچنین در برجستگی جنوبی محوطه پلنگرد نیز می توان به در نظر گرفتن احتمالاتی، یک روستای سلجوقی را تعبیر کرد که البته در ادوار بعدی تاریخ یعنی دوران صفویه و زندیه به عنوان یک گورستان از آن استفاده می شده است.

 این مقام مسئول اظهار داشت: کار عملیات کاوش باستان شناسی در محوطه پلنگرد اسلام آبادغرب همچنان ادامه دارد./س


برچسب ها: کرمانشاه ، آتشکده ، کشف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.