به گزارش دريچه باشگاه خبرنگاران App Inventorنرم افزاري است که به راحتي به ما اين امکان را مي دهد تا براي گوشي و يا تبلتمان نرم افزارهاي دلخواهمان را با هر عنواني بسازيم. شما ميتوانيد با مطالعه ی این آموزش که بصورت طرح یک مثال ،همراه با تصاویر مرحله به مرحله است برنامه های ساده و دلخواه خود را بسازید و با دیگران به اشتراک بگذارید.
براي مثال اپلیکیشن تخته صدا (Soundboards) یکی از سادهترین اپلیکیشنهایی است که میتوان از طریق همين برنامه طراحی کرد. به همین دلیل٬ در این نوشته چگونگی ایجاد یک "تخته صدا” را به شما آموزش خواهیم داد تا با الگوبرداري از آن بتوانيد نرم افزار هاي بيشتري را براي تلفن همراه خورد طراحي کنيد .
مرحله اول:
نصب و اجرای اپ اینونتور بر روي رايانه و يا لپ تاپ
نخست٬ باید اطمینان حاصل کنید که جاوا نسخه ۱.۶ یا بالاتر روی کامپیوترتان نصب شده باشد که در صورت عدم نصب میتوانید آن را از طریق آدرس http://www.java.com دانلود کنید. وقتی جاوا را روی رایانه خود نصب کردید٬ برنامه اپ اینونتور را از طریق دستورالعمل خاص سیستم عامل خود نصب کنید. براش مشاهده دستورالعمل مربوط به سیستمعامل رایانه خود از لینکهای زیر استفاده نمایید.
• مکینتاش
• لینوکس
• ویندوز
در مرحله بعد، از بخش My Projects در وبسایت اپ اینونتور بازدید کنید. پس از ساخت یک حساب کاربری، وارد آن شده و در صورت لزوم با شرایط استفاده از سرویس موافقت کنید. روی دکمه New کلیک کرده تا ساخت اپلیکیشن جدیدی را شروع کنید.
یک اسم منحصر به فرد به اپلیکیشن خود اختصاص داده و سپس روی OK کلیک کنید.
مشاهدهگر (viewer) اپ انونتور ظاهر میشود. این صفحه به ما نشان میدهد که وقتی اپلیکیشن آماده شد٬ به چه صورتی نمایش داده خواهد شد. نخست٬ باید عنوانی برای این صفحه انتخاب کنیم. در بخش Components گزینه Screen1 را انتخاب کنید. در بخش Properties میتوانید فیلد Title را به نام اپلیکیشن خود تغییر دهید.
حالا میتوانیم آیتمها را روی صفحه مرتب کنیم. قصد داریم دکمههای تخته صدای خود را در ستونها و ردیفهایی به صورت منظم قرار دهیم. برای این کار در بخش Palette گزینه Screen Arrangement را انتخاب کرده و گزینه TableArrangement را با استفاده از ماوس روی مشاهدهگر میکشیم و رها می کنیم. (Drag and Drop)
حالا نوبت این است که تنظیمات Properties را برای مؤلفه TableArrangement1 انجام دهیم. در اینجا قصد داریم ۳ ستون و ۳ ردیف تعریف کنیم. پس عدد ۳ را در هر دو باکس مربوطه وارد میکنیم.
برای اجرای صدا نیاز به مؤلفه مجزایی داریم. در بخش Palette گزینه Media را انتخاب کرده و مؤلفه Player را به کمک عملیات کشیدن و رها کردن به مشاهدهگر منتقل کنید. این مؤلفه در در بخش Non-visible components تحت عنوان Player1 ظاهر میشود.
اکنون باید صداها را به پروژه خود اضافه کنیم. اپ اینونتور از فایلهای با پسوند MP3 و WAV با حجم کمتر از ۳ مگابایت پشتیبانی میکند. برای اضافه کردن این فایلها٬ مؤلفه Player1 را انتخاب کرده٬ سپس به فیلد Source میرویم. روی دکمه Add کلیک کرده و سپس برای آپلود فایلهای صدا از کامپیوتر خود٬ گزینه Browse را انتخاب میکنیم. برای افزودن چند فایل صدا٬ همین مراحل را تکرار میکنیم.
به منظور تخصیص یک دکمه به هر صدا٬ گزینه Button را در بخش Basic انتخاب کرده و روی کادر TableArrangement1 در مشاهدهگر رها میکنیم. با این شیوه امکان قرار دادن هر دکمه در یک ردیف و ستون خاص وجود دارد.
هر یک از دکمهها را در بخش Components انتخاب کرده و عنوان آنها را مطابق با صدایی که قرار است اجرا کنند تغییر میدهیم.
کار ما با صفحه مشاهدهگر تمام شد. اپلیکیشن مورد نظر در حال حاضر به این شکل درآمده است.
حالا باید رفتار آیتمهای روی صفحه را کنترل کنیم. برای شروع روی Open the Blocks Editor کلیک کنید. تنظیمات را طوری قرار دهید که فایل را باز کرده و اگر اجازه خواسته شد٬ با آن موافقت کنید.
روی تب My Blocks کلیک کنید. Button1 را انتخاب کرده و کادر Button1.Click را به سمت راست صفحه بکشید. این کار را برای تک تک دکمههایی که به اپلیکیشن خود اضافه کردهاید تکرار کنید (Button2 ، Button3 و …).
گزینه Player1 را از زیر تب My Blocks انتخاب کرده و بلوک Player1.Source را روی بلوک Button1.Click بکشید. بلوک باید در جای خود متصل شود. برای سایر بلوکهای button click نیز یک بلوک Player1.Source قرار دهید (Button2.Click٬ Button3.Click و …).
روی تب Built-In کلیک کرده و گزینه Text را انتخاب میکنیم. سپس بلوک text را به سمت راست کشیده و آن را به بلوک Player1.Source متصل کنید.
کادر text صدایی را که قرار است پخش شود تعیین میکند. در بلوک جاری روی text کلیک کرده و نام آن را مطابق با صدایی که قرار است Button1 پخش کند تغییر میدهیم. در مثال ما٬ Button1 قرار است صدای «منگنه» (Punch) باشد٬ بنابراین نام آن را به Punch.mp3 تغییر میدهیم.
کادر text را روی تک تک بلوکهای Player1.Source کشیده و نام هر یک را مطابق با صدای آن تغییر میدهیم.
حالا که صدای هر دکمه تنظیم شد٬ تنها کاری که باقی میماند این است که به اپلیکیشن بگوییم که وقتی روی دکمه کلیک میشود صدای مخصوص آن را پخش کند. به این منظور٬ روی تب My Blocks کلیک کرده و Player1 را انتخاب میکنیم. بلوک Player1.Start را روی Button1.Click کشیده و این کار را برای تک تک بلوکهای button click تکرار میکنیم.
کار تمام است! حالا دیگر ما یک اپلیکیشن تخته صدای کامل ساختهایم. برای مشاهده عملی اپلیکیشن میتوانید یکی از دو کار زیر را انجام دهید:
برای آزمایش اپلیکیشن روی دستگاه آندرویدی خود قابلیت USB Debugging دستگاه را از مسیر زیر فعال کرده و سپس دستگاه را به کامپیوترتان وصل کنید: Settings > Applications > Development. سپس در بخش Blocks Editor از برنامه اپ اینونتور، روی گزینه Connect to Device کلیک کنید.
برنامه Android SDK را نصب کنید. روی دکمه New emulator کلیک کنید تا اپلیکیشن را در کامپیوتر خود به صورت شبیهسازیشده مشاهده کنید.
در پنجره اپ اونتور روی گزینه Package for Phone کلیک کنید. در اینجا میتوانید برای اپلیکیشن خود بارکد قرار دهید٬ آن را به صورت یک فایل APK در کامپیوتر خود ذخیره کنید و یا مستقیماً به گوشیتان که به کامپیوتر متصل است انتقال دهید.
از اپلیکیشن تخته صدایی که ساختهاید روی دستگاه آندرویدی خود لذت ببرید!
به وسیله این ابزار میتوانید اپلیکیشنهای زیادی بسازید. شما قصد دارید چه اپلیکیشنی طراحی کنید؟ برنامه ی خود را بسازید و از طریق موبفا با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
براي دانلود اينجا را كليك كنيد.
*اگر دوست دارید دانلود های دریچه فناوری اطلاعات را به طور روزانه در ایمیل خود دریافت کنید اینجا را کلیک کنید.
خسته نباشید
بش میاد برنامه جالبی باشه
لطفأ لینک سالمش رو به ایمیلم ارسال کنید
خسته نباشید و ممنون
با تشکر
ایا نرم افزاری هست که تو خود اسمارت فون بشه برنامه اندرویدی ساخت?
لطفا راهنمایی کنید تا بفهمم مشکل چیه تا این برنامه رو اجرا کنم.
منتظر پاسختون هستم
واقعا خيلى به آدم فشار مياد که يه نرم افزار رو با اين سرعت اينترنت دانلود کنى ولى باز نشه
با این نرمافزار میشه برنامه ای ساخت که به وسیله اون بشود به اینترنت وصل شد؟
سپاس
خبرم کنید!
در عجبم