با مطالعه، امکان سنجی، طراحی و اجرای مدرن ترین و جامع ترین شبکه آبیاری قطره ای درختان کهنسال کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان، درختان موجود در اراضی این دانشگاه به شیوه مکانیزه و بر اساس آخرین فناوری های موجود آبیاری خواهد شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان مجری مطالعات، طراحی و نظارت بر این طرح با اعلام خبر فوق افزود: با انجام مطالعات، محاسبات و طراحی دقیق این شبکه در دانشگاه صنعتی اصفهان، این دانشگاه با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان مدرن ترین شبکه آبیاری قطره ای کشور را به مرحله بهره برداری خواهد رساند.

دکتر مهدی قیصری با اشاره به گستردگی فضای سبز موجود در دانشگاه صنعتی اصفهان و دسترسی نداشتن این دانشگاه به منابع آبی مستقل تصریح کرد: خشکسالی و کمبود منابع آبی در سال های اخیر و به تبع آن پرداخت هزینه های کلان به منظور خرید آب به همراه عواملی چون بازدهی پائین آبیاری به شیوه های سنتی از ضرورت های اجرای این طرح در دانشگاه صنعتی اصفهان می باشد.

وی افزود: کارگروه فضای سبز دانشگاه صنعتی اصفهان بر اساس این دغدغه ها و به منظور حفاظت از منابع طبیعی و درختان کهنسال ارزشمند موجود در این دانشگاه، طی دو سال گذشته مطالعه، امکان سنجی، طراحی و برآورد شبکه آبیاری تحت فشار فضای سبز و جنگل دانشگاه صنعتی اصفهان با اولویت بهره برداری صحیح از منابع آبی جهت حفظ و نگهداری درختان موجود را در دستورکار قرار داد.

وی مساحت اراضی مطالعه شده را بیش از 300 هکتار و مساحت اراضی در حال اجرا را حدود 220 هکتار عنوان کرد و افزود: روند مطالعات شبکه آبیاری تحت فشار دانشگاه صنعتی اصفهان قریب به نه ماه به طول انجامید که طی این مدت سازمان جهادکشاورزی استان نیز بطور همزمان روند اجرایی شدن طرح را مورد پیگیری قرار داد.

قیصری افزود: قبل از اجرایی شدن طرح، یک دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی آبیاری و زهکشی و یک دانشجوی کارشناسی ارشد علوم باغبانی اثر تغییر شبکه آبیاری سنتی به آبیاری زیرسطحی و موضعی و عملکرد شاخص های رشد درختان کهنسال را با بهره گیری از پساب تصفیه شده و آب آبیاری دانشگاه در قالب پایان نامه خود مورد بررسی قرار دادند.

وی ایجاد یک شبکه آبیاری موضعی اتوماتیک در محل باغ زیتون کوی اساتید دانشگاه، بررسی انواع روش های موضعی آبیاری قطره ای سطحی به روش حلقوی، خطی و آبیاری زیر سطحی خطی تحت تأثیر سه نوع مدیریت آبیاری در قالب پایان نامه یک دانشجوی کارشناسی ارشد آبیاری و زهکشی و نیز بررسی آبیاری زیر سطحی چمن تحت مدیریت شیم آبیاری توسط دیگر دانشجوی کارشناسی ارشد این دانشگاه را از جمله اقدامات تحقیقاتی انجام شده در ابتدای اجرای این طرح عنوان کرد.

مجری مطالعات، طراحی و نظارت بر شبکه آبیاری تحت فشار دانشگاه صنعتی اصفهان محاسبه نیاز آبی گونه های مختلف درختان این دانشگاه بر اساس شرایط محیطی (خرد اقلیم ها)، نوع گونه و اندازه تاج پوشش درختان را از جمله اقدامات منحصر بفرد در مطالعه طرح آبیاری این دانشگاه دانست.

وی با تأکید بر ویژگی های خاص شبکه آبیاری تحت فشار دانشگاه صنعتی اصفهان، اولویت دادن به استفاده از تولیدات داخلی با کیفیت برتر، بهره گیری از مدرن ترین و با کیفیت ترین تجهیزات آبیاری قطره ای دنیا و نصب دستگاه صافی دیسکی خودکار با قابلیت تزریق کود و اسید به منظور جلوگیری از گرفتگی قطره چکان ها را از جمله عوامل مهم این طرح بیان کرد.

وی اضافه کرد: این طرح به لحاظ وسعت، نوع مطالعات، طراحی، اجراء و نوع تجهیزات به کار گرفته شده از دقیق ترین و منحصربفرد ترین سیستم های آبیاری فضای سبز کشور به شمار می رود.

قیصری تهیه بانک اطلاعاتی دقیق از تعداد و نوع گونه های مختلف درختان این دانشگاه، صرفه جویی قابل توجه در میزان آب مورد بهره برداری، کاهش چشمگیر هزینه های مرتبط با نیروی انسانی، بهره وری اقتصادی بسیارزیاد و بهره گیری از ظرفیت دانشجویان دانشگاه در قالب پروژه های دانشجویی در راستای این طرح را از دیگر دستاوردهای مطالعه، طراحی و اجرای شبکه آبیاری تحت فشار دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد.

وی بررسی تبخیر- تعرق گیاهان و خرد اقلیم دانشگاه، آبیاری زیر سطحی چمن تحت مدیریت آبیاری و توسعه ریشه درختان دانشگاه در قالب پنج طرح دانشجویی مقطع کارشناسی را از دیگر فعالیت های دانشجویی در راستای این طرح بیان کرد و گفت: نتایج این بررسی ها به همراه یافته های حاصل از سه پایان نامه کارشناسی ارشد ضمن به کارگیری جهت تعیین روش نصب وتعداد قطره چکان های درختان مختلف، مبنایی برای نهایی نمودن مدیریت بهره برداری ازشبکه آبیاری دانشگاه قرار خواهد گرفت.

قیصری با اشاره به تقسیم بندی این طرح به سه مراحل اجرایی اصلی و اتمام بیش از 95 درصد آن در مرحله اول، 70درصد مرحله دوم و 55 درصد درمرحله سوم، پیشرفت اجرایی طرح را با توجه شرایط خاص آن از جمله حفاری در سیمان و آسفالت بسیار خوب ارزیابی کرد.

وی در پایان ضمن ابراز قدردانی از همکاری مناسب دفتر فنی این دانشگاه در صدور مجوزهای لازم و همچنین انجام عملیات حفاری و مرمت آن، اظهار امیدواری کردند که با تسریع در عملیات اجرایی ساخت حوضچه های شیرآلات و استخر ذخیره آب واقع در جنگل دانشگاه این طرح در آینده نزدیک به بهره برداری برسد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.