خوزستان/

چگونگي برگزاري نمايشگاه توانمندي‌هاي صادرات خوزستان در آستراخان

نايب رييس كميسيون صنعت و معدن اتاق بازرگاني اهواز گفت: طي بررسي‌هاي به عمل آمده در عرصه صادرات به اين نتيجه رسيديم كه با توجه به ظرفيت‌هاي خوزستان در بخش‌هاي صيفي‌جات، سبزيجات، خشكبار و صنايع پتروشيمي مي‌توان محصولات خود در بازار كشورهاي ديگر عرضه كرد.


به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگارارن خوزستان فرامرز احمدي‌نژاد در دومين جلسه كميسيون صنعت و معدن اتاق بازرگاني اهواز كه در محل اتاق بازرگاني اهواز برگزار شد، اظهارداشت: اتحاديه شركت‌هاي ايراني با عضويت 140 شركت در آستاراخان مشغول به كار شده كه از اين تعداد 70 شركت به طور فعال داير مي‌باشند. جلساتي براي آگاهي هرچه بيشتر از وضعيت بازار اين استان با اين شركت‌ها برگزار شد تا پيش از برگزاري نمايشگاه، آسيب‌شناسي لازم صورت گيرد.

وي بيان‌كرد: اتاق بازرگاني اهواز و آستاراخان در گذشته تفاهم‌نامه‌هاي همكاري بين يكديگر برقرار كردند تا مبادلات اقتصادي و علمي داشته باشند. به تبع اين تفاهم‌نامه هياتي 5 نفره از سوي اتاق بازرگاني اهواز به آستاراخان اعزام شد و بررسي‌هاي لازم جهت صادرات كالاي توليدي خوزستان به اين استان انجام گرفت.

نايب رييس كميسيون صنعت و معدن اتاق بازرگاني اهواز حمايت‌هاي سركنسول‌گري ايران را در برپايي اين نمايشگاه بسيار موثر دانست و گفت: ميوه و سبزيجات ايران در اين استان از اهيمت به‌سزايي برخوردار است و خوشبختانه خوزستان نيز در اين زمينه داراي ظرفيت‌هاي بالايي مي‌باشد. همچنين خرماي كبكاب و صنايع پتروشيمي خوزستان را به خوبي مي‌شناسند. آن‌ها مواد پتروشيمي ما را به عنوان خميرمايه استفاده مي‌كنند تا كيفيت كارشان را بالا ببرند.

وي ادامه‌داد: آستاراخان دروازه ورود به روسيه است و مزاياي صادراتي بالايي دارد؛ در حالي كه فعاليت تاجرهاي ايراني تنها در بخش چوب و آهن مي‌بايد و فعاليت آن‌ها در بخش كشاورزي كمتر است. لذا نمايشگاه آستاراخان سكوي پرتابي براي واحدهاي صنعتي استان مي‌باشد كه اميدواريم با افقي روشن و خاص اين نمايشگاه را برگزار كنيم.

احمدي‌نژاد افزود: متاسفانه واحدهاي اقتصادي استان با برنامه و مطالعه فعاليت نمي‌كنند و به آموزش نياز دارند؛ لذا بايد به پارك علم و فناوري اهميت بيشتري داده شود. معتقدم بايد به واسطه صادرات صنعت خود را رونق دهيم و به دنبال آن درآمد سرانه ملي را افزايش داد.

وي به كمبود نقدينگي واحدهاي صنعتي اشاره‌ و بيان‌كرد: سال‌هاست كه صنعت و توليد ما به واسطه كمبود نقدينگي با مشكل مواجه هستند اما متاسفانه گوش شنوايي پيدا نمي‌شود كه مشكلات توليدكنندگان را برطرف كند. امروز از 100 واحد صنعتي مشغول به كار در آبادان تنها 10 واحد فعال مي‌باشند كه آن‌ها هم كمتر از ظرفيت واقعي مشغول به كار هستند.

نايب رييس كميسيون صنعت و معدن اتاق بازرگاني اهواز با اشاره به وضعيت اقتصادي موجود، گفت: هيچ فعال اقتصادي پيدا نمي‌شود كه مشكل نقدينگي نداشته باشد، حتي رييس جمهور و استاندار نيز بارها از وضعيت بانك‌ها و عدم تسهيلات به توليدكنندگان و سرمايه‌گذاران اظهار ناراحتي كردند.

وي ادامه‌داد: اقتصاد به همراهي و هم‌فكري نياز دارد اما مجموعه اقتصادي ما با يكديگر هم‌دل و هم‌رنگ نيستند و هر كس يك طور تفكر مي‌كند و قطعا همين امر باعث شده كه صنعت ما به اين روز بيافتد. يكي از پيشنهاداتي كه مي‌تواند موثر باشد و صنعت را نجات دهد، پيش خريد محصولات و پرداخت وجه پس از تحويل كار از سوي دولت به توليدكننده است.

احمدي‌نژاد با اظهار ناراحتي از عملكرد تامين اجتماعي و عدم فراهم كردن تسهيلات لازم به متقاضيان جهت تسريع در كارها، خاطرنشان‌كرد: متاسفانه با لغو قانون بخشودگي و كمك دولت به كارگاه‌هايي كه زير 5 نفر كارگر بيمه شده‌ دارند، بسياري از كارگاه‌ها‌ متضرر شده‌اند، زيرا بيش از 65 درصد كارگاه‌ها زير 5 نفر كارگر بيمه شده دارند و قطعا لغو اين قانون موجب ترس و هراس براي اين تعداد كارگر شده و احتمال ‌دارد از كارشان بركنار شوند.

در ادامه اين نشست رحيم جليلي، مديركل شركت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي خوزستان اظهاركرد: با توجه به پتانسيل‌هاي خوبي كه غير از بخش نفتي در خوزستان وجود دارد، مي‌توانيم در بخش‌هاي ديگر اقتصادي همچون كشاورزي و صنايع و معادن صادرات خوبي داشته باشيم و محصولات خود را به كشورهاي ديگر عرضه كنيم.

وي فضاي نمايشگاه قابل احداث در آستاراخان را 600 متر عنوان‌كرد و افزود: با توجه به محدود بودن فضا حدود 50، 60 واحد توانمند استان را گزينش مي‌شوند تا محصولات خود را در اين استان ارايه دهند. پذيرش براي حضور در اين نمايشگاه از 15 مهرماه آغاز شده است.

مجري نمايشگاه توانمند‌ي‌هاي صادرات استان در آستاراخان استقبال از نمايشگاه آستاراخان را بيشتر از نمايشگاه بصره دانست و گفت: خوشبختانه در برپايي اين نمايشگاه بر خلاف ديگر نمايشگاه‌هاي استان در خارج كشور، علاوه بر استاندار، تمام مسوولان دستگاه‌ها و كساني كه در امر صادرات فعاليت دارند بسيج شده‌اند تا نمايشگاه آستاراخان را به بهترين شكل ممكن برپا شود.

وي ادامه‌داد: ما ظرفيت‌هاي خوبي در استان داريم كه بايد از آن‌ها استفاده كرد؛ البته ما بايد قدرت ريسك‌پذيري خود را بالا ببريم تا بتوانيم اين نمايشگاه را به بهترين شكل برگزار كنيم. قطعا اين نوع حركت‌ها موجب مي‌شود كه از ميزان تحريم‌هاي وارده كاسته شود.

جليلي قيمت هر متر غرفه در نمايشگاه آستاراخان را 140 دلار عنوان و تصريح‌كرد: اين نمايشگاه از 11 تا 14 آذرماه برگزار خواهد شد. در اين نمايشگاه بحث حفاظت، امنيت و خدمات‌رساني به واحدها برعهده طرف روسي مي‌باشد.

در ادامه عباسي نورآبادي، مديرعامل شركت پيشگام سلامت اهواز بيان‌كرد: متاسفانه نمايشگاه‌هايي كه ما برپا مي‌كنيم صرفا جهت برگزاري است و ديگر به فكر آينده نيستيم و هر كس براي خودش كار مي‌كند؛ در حالي كه كشورهاي اروپايي با برنامه‌ريزي صحيح، سعي در برپايي چنين نمايشگاه‌هايي مي‌كنند. قطعا بدون برنامه‌ريزي و نداشتن هدف موفق نخواهيم بود.

وي افزود: ما بايد پيش‌بيني كنيم كه در چه زمينه‌هايي قصد ارايه محصولات را داريم و با هدف برقراري ارتباط با كشوري ديگر عمل كنيم؛ گام اول و بسيار مهم شناخت طرف تجاري مي‌باشد.

اين عضو كميسيون صنايع و معادن اتاق بازرگاني اهواز با اشاره به اين‌كه بخش كشاورزي و موادغذايي خوزستان در دنيا بي‌نظير است و بايد در اين زمينه‌ها بيشتر كار شود، خاطرنشان‌كرد: متاسفانه برخي بازرگانان به قوانين تجارت آشنا نيستند و به همين علت قراردادها به صورت يك طرفه انجام مي‌شود. لذا اگر مي‌خواهيم در برپايي چنين نمايشگاه‌هايي موفق باشيم بايد هماهنگ عمل كنيم.

در ادامه عبدالرحمان مرادي‌پور، مديرعامل شركت بين‌المللي ايرانيان گستر سيمرغ نيز عنوان‌كرد: با توجه به تحريم‌ها و كاهش ارزش پولي ملي و سياست‌هاي انقباضي پرداخت تسهيلات از سوي بانك مركزي و سوء استفاده بانك‌هاي دولتي با دريافت بهره‌ بالا، در حال حاضر توليدكنندگان روزهاي سختي را سپري مي‌كنند.

وي ادامه‌داد: عدم توجه بانك‌ها به مصوبات مجلس و گذاشتن هزاران مشكل سر راه توليدكنندگان و صادركنندگان، و از سوي ديگر رانت‌خواري برخي شركت‌ها از طريق تسهيلات اختصاصي براي واحدهاي خصوصي چيزي نخواهد گذاشتد كه آن‌ها بخواهند خودي نشان دهند.

مديرعامل شركت ايرانيان گستر سيمرغ با ارائه پيشنهاد تاسيس صندوق حمايت از واحدهاي صنعتي، بازرگاني و كشاورزي، افزود: در صورت حمايت از واحدهاي صنعتي، بازرگاني و كشاورزي مشكلات نقدينگي واحدها بر طرف شده و بخش خصوصي به مراتب تامين خواهد شد.

از سوي ديگر عبدالرضا حرمتي، ديگر عضو كميسيون صنعت و معدن اظهارداشت: سياست‌هاي كلان و قوانيني كه اكنون وضع شده، طوري نيست كه واحدهاي توليدي‌ ما را به سمت سودآوري سوق دهد؛ لذا بايد سياست‌هاي خود را عوض كرد و اگر شركت‌هاي دولتي تحمل آن را ندارند كه شركت‌هاي بزرگ خصوصي فعال باشند ديگر نمي‌توان از شركت‌هاي توليدي خصوصي انتظار پيشرفت داشت.

وي بيان‌كرد: قوانين تامين اجتماعي طوري نوشته شده كه قابل تفسير به راي هستند و با همين موضوع كارفرماهاي ما را جريمه مي‌كنند. قوانين تامين اجتماعي موجب فروكش كردن واحدهاي توليدي و رونق هر چه بيشتر اين ارگان شده‌اند.

صباغ‌، نماينده تامين اجتماعي و از اعضاي اين كميسيون نيز عنوان‌كرد: بخش‌نامه و قانون بخشودگي جرائم به كارفرماها ابلاغ شده و به شركت‌ها اين اختيار را داده‌ كه كليه بدهي‌هاي بهمن و اسفند خود را با استفاده از قانون 90 درصد بخشودگي جرائم پرداخت كنند. اگر واحدهاي صنعتي تا آذرماه اقدام كنند، 90 درصد كليه جرائم آن‌ها بخشوده مي‌شود. اين قانون به ازاي هر ماه 10 درصد كمتر مي‌شود.

در ادامه اين نشست همچنين جابري، مديرعامل شركت نهروان خدمات گفت: آن‌هايي كه امروز پرچم صنعت را برافراشته‌اند همگي با مشكل مواجه هستند، در حالي كه اگر بانك‌ها با كار كارشناسانه تسهيلات لازم را در اختيار توليدكنندگان قرار داده شود آن‌ها اين مشكلات را نداشتند، اما متاسفانه كساني آمدند و وام دريافت كردند و در جايي ديگر سرمايه‌گذاري كردند.

وي تصريح‌كرد: متاسفانه امروز توسط يك عده كارشناس ناآگاه به قوانين تامين اجتماعي چالش بزرگي براي بخش خصوصي ايجاد شده و اين بخش در حال نابوده شدن است./س

برچسب ها: نمایشگاه ، استاراخان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.