رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربایجان شرقی گفت: کاهش فوق العاده توزیع و مصرف کودشیمیایی و سموم در بخش کشاورزی، براساس قانون بهره وری کشاورزی و در راستای افزایش سلامت انسانها صورت گرفته است .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز،محمدیان امروز درجلسه کمیته فنی پروژه ایمنی آب شرب تبریز(wsp) با بیان اینکه در روستاها و دهستان ها بحث پيشگيري و پيش آگاهي و روش هاي مبارزه بيولوژيك جهت تولید محصول سالم روز به روز رونق می گيرد افزود: با تشكيل شوراي سياستگذاري مديريت تلفيقي آفات (IPM) در سطح استان ، كنترل مصرف سم در مزارع به صورت جدي دنبال می شود طي يك برنامه پنج ساله، اراضي كشاورزي استان تحت مديريت IPM قرار گيرد.

وی با بیان اینکه با توجه به بند " د " ماده 143 قانون برنامه پنجم، اراضي كشاورزي تحت مديريت تلفيقي آفات قرار می گیرد ادامه داد: اين اراضي توسط كلينيك هاي گياهپزشكي بخش خصوصي در استان مديريت مي شوند و باید بگویم محصولات تولید شده در آذربایجان شرقی يكي از سالمترين توليدات کشور بوده و با توجه به اینکه مصرف بهينه كود و سم در كشور مورد تاكيد وزارت جهادكشاورزي می باشد و نظارت بر مصرف كود و سم به طور جدي در این استان توسط شبكه هاي مراقبت و پيش آگاهي دنبال مي شود.

محمدیان، بالارفتن سلامت آب شرب را یکی از اهداف برنامه آشنايي بيشتر کشاورزان با طرح كاهش مصرف سموم و كودهاي شيميايي در كشاورزي عنوان نمود و افزود: بر اين اساس در استان نيز فعاليت‌هاي مهمي‌آغاز شده است، به طوري كه دراين زمينه در اهداف كلان وخط‌مشي‌هاي اساسي قانون برنامه توسعه، حفظ و احياي منابع طبيعي تجديد شونده، حفظ گونه‌هاي گياهي، جلوگيري از فرسايش، آلودگي خاك و هوا و آب، توجه به ضوابط زيست محيطي و استفاده بهينه از سموم و كودهاي شيميايي در بخش كشاورزي در دستور كار برنامه‌ريزان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه كاهش مصرف سم وكودهاي شيميايي در بخش كشاورزي مستلزم اعتقاد عميق بهره برداران به اهميت زيست محيطي و اقتصادي مساله است افزود: از اين رو در سامان‌دهي بايد به گونه‌اي عمل شود كه مجموع بهره برداران در اين مهم انجام وظيفه كنند و در این راستا از كليه امكانات موجود دستگاه های ترویجی، تحقيقاتي و آموزشی در راستاي اين مهم به نحو احسن بهره جويي گردد.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با بیان اینکه عمليات كاهش سموم و كودهاي شيميايي با مجموعه سياست‌هاي این سازمان عجين شده و به صورت يك باور عيني بر همه تصميم‌گيريهاي جاري تاثير گذاشته است افزود: مهمترین عامل استفاده از آب شرب مصرفی، وجود سلامت و پاکیزگی آبها برای امکان بهره مندی معقول و بهینه از آنها بوده و طبیعی است که با وجود این خصیصه است که مبحث آلودگی آبها از جایگاه عمده ای در مباحث آب برخوردار می گردد .

وی با بیان اینکه تامين آب سالم و بهداشتي ، ضرورت نخست شاخص عدالت در سلامت انسان بوده و ایمنی سازی آب شرب ، بدون همکاریهای بین بخشی تحقق نمی یابد افزود: دولت در تعيين شاخص هاي عدالت در سلامت به مبحث شبکه عمومي آب سالم در استان توجه کرده است.

محمدیان با بیان اینکه افزايش فعاليت کشاورزي، موجبات آلودگی منابع آب شرب را فراهم نساخته است افزود: نفوذ مواد شيميايي پساب صنعتي به سفره هاي زيرزميني منابع آب شرب عمده ترین عامل آلودگی آب های سطحی بوده و در این خصوص وظیفه متولیان امر در آب منطقه ای و محیط زیست بیش از پیش می باشد.

وی در خاتمه با بیان اینکه لازم است جهت انجام مجموعه اقداماتی که لازم است از طریق این سازمان در ایمنی سازی آب شرب صورت گیرد از محل کمک های سازمان بهداشت جهانی به این پروژه اعتبار ویژه ای تخصیص یابد افزود: شایسته است این پروژه در شورای سلامت استان مطرح شود. /س

 

برچسب ها: کاهش ، کود ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.