مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیامی که به مناسبت آغاز نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر کرد، بر غنای ادبیات کهن ایران زمین و تاثیر مفاهیم مندرج در تئاتر بر روح کودک تاکید کرد.


 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  همدان؛ در این پیام آمده است: در ایران به رغم عظمت و قدرت و سابقه ادبی و هنری بسیار، تئاتر کودکان سابقه چندانی ندارد، ولی این کمبود و نقصان در زمینه قصص، روایات و داستان‌ها و مثل‌ها و افسانه‌ها به گونه‌ای جبران شده است.
بی‌شک دنیای کودکان با دنیای بزرگسالان تفاوت‌های بسیاری دارد و به همین اعتبار در تولید تئاتر کودک و نوجوان علاوه بر شکل و عناصر هنری سازنده می‌بایست به نحوه انتخاب و شیوه و زبان هنری نیز توجه کرد. هنرمندان برای آفرینش موفقیت‌ها، طرح وقایع و توصیف شخصیت‌پردازی می‌بایست زبان مناسب را در نظر بگیرند. زبان و شیوه‌ای که سرشار از امید و قدرت زندگی باشد. تنها درباره کودک گفتن کافی نیست، بلکه باید در صحنه آن شور زیستن احساس شود.مفاهیم قابل درک برای کودکان از ضروریات است، زبانی که تلفیقی از زیبایی، سادگی و تصاویر مانا باشد تا برای همیشه در روح و ضمیر کودک حک گردد.
هنر والای تئاتر می‌تواند روح بی آلایش کودکان را با زیبایی و کمال رفعت بخشیده و زمینه‌های تهذیب و تزکیه را که مقدم بر تعلم است ارتقاء بخشد. این‌گونه تئاتر می‌بایست خوشی و سعادت را در دلش بیدار ساخته و واقعیات زندگی را به او نشان دهد. احترام به هستی را به او آموخته، قدرت دانش را به او نشان داده و نشان دادن حقیقت، حقیقتی که هرگز نمی‌میرد، ترس از ناتوانی و کوچکی و حقارت را در دل او بی‌رنگ سازد.
غنای فرهنگ ایرانی- اسلامی ما ایجاب می‌کند که از آموزه‌ها و منابع دینی و ادبی و فرهنگ عامیانه برخوردار باشیم و این گنجینه عظیم را که قرن‌ها مادران سینه به سینه در نواها و آواهایشان در گوش جان ما زمزمه کرده‌اند به زبان زیبا و ماندگار صحنه مزین سازیم.
برای کلیه هنرمندان شرکت‌کننده ایرانی و خارجی و همکاران گرانقدر خود در تهران و همدان آرزوی توفیق روزافزون دارم./س
برچسب ها: تنها ، درباره ، کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.