کارشناس مسوول بیماری سل مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: سالانه بیش از 160 مورد قطعی این بیماری در سامانه رصد آن در استان ثبت می شود.

به گزارش  خبرنگار  باشگاه خبرنگاران اراک، دکتر منصوره جباری در آستانه روز ملی سل افزود: در نیمه نخست امسال 82 بیمار سل ریوی و خارج ریوی در استان مرکزی شناسایی و تحت مراقبت های ویژه درمان قرار گرفته اند.
وی گفت : با تصمیم هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی اراک از ابتدای امسال مراکز درمانی دولتی، خدمات تخصصی مانند بروندوسکوپی و تست و کشت و مراحل درمان را برای اشخاصی که مشکوک به آلودگی میکروب سل هستند به صورت رایگان ارایه می کنند که این اقدام در بیماریابی و درمان سل برای نخستین بار در کشور انجام شده است.
کارشناس مسوول بیماری سل مرکز بهداشت استان مرکزی با تاکید بر لزوم ارتقای آگاهی مردم در رعایت بهداشت فردی برای پیشگیری از سل گفت: هر بیمار آلوده به سل به عنوان منشاء انتشار از طریق ترشحات است.
دکتر جباری افزود : عامل سل میکروب لوله ای باسیل شکلی به نام (ماریو باکترویم توبرلکوزیس) است که در ذرات تنفسی بیمار رشد می کند و هر شخص که بیش از دو هفته سرفه خلط دار داشته باشد باید آزمایش سل شود.
وی گفت : شعار امسال روز ملی سل (کنترل سل نیازمند مشارکت همگانی) است و فعالیت های مرکز بهداشت برای این روز بر نهضت فرهنگ سازی از طریق رسانه ها، سامانه پیامک و پایگاه های بهداشتی شهری و روستایی مقرر شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.