مديركل حوزه رياست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور، روستاي كندوان را نشان دهنده نبوغ بشري خواند و گفت: روستاي تاريخي كندوان تمامي شاخصه هاي مورد نياز براي ثبت در فهرست آثار جهاني يونسكو را دارد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، اسدالله محمدپور در بازديد از اقدامات انجام گرفته در روستاي كندوان، افزود: با نگاه اوليه به سازه و كران هاي كندوان مي توان فهميد كه اين روستا از لحاظ فني و ماهيتي مشكلي براي ثبت در فهرست آثار جهاني ندارد.

محمدپور تشريح كرد: اينكه افرادي بودند كه در هزاران سال پيش از يك زائده طبيعي در دل كوه براي سكونت استفاده كرده اند كه حكايت از برزگترين محاسبات سازه اي براي انجام اين كار با عظمت و با مقاومت بالا در برابر حوادث دارد.

وي با اشاره به اينكه يونسكو آثاري را براي ثبت جهاني انتخاب مي كند كه فراملي بوده و تمام بشريت به آن نياز داشته باشند، يادآور شد: شاخص هاي شكلي اين روستا براي ثبت جهاني نظير رعايت حريم اثر، حريم منظري، حيات انساني و زنده بودن، فضاهاي معماري، ساختار و اصول شهرسازي و نيز خيابان بندي ها به خوبي در كندوان رعايت و اجرا شده است.

مدير موزه ملي ايران اجراي شبكه مدرن فاضلاب در كندوان را يكي از برجسته ترين اقدامات انجام گرفته در اين روستا عنوان كرد و گفت: كندوان به عنوان نخستين روستاي كشور كه با حفظ منظر و بناي بافت تاريخي داراي شبكه فاضلاب شده مي تواند الگويي براي تجهيز روستاهاي داراي بافت تاريخي، شيب دار و صخره اي شود.

محمدپور اقدامات كف سازي، اجراي شبكه هاي برق و فاضلاب و ساير مرمت هاي انجام گرفته در كندوان را با حفظ وضع موجود و بدون اينكه آسيبي به ابنيه وارد شود ، قابل توجه و ارزشمند خواند و گفت: بايد از مهندس محمدي به عنوان مدير نمونه كشور در مرمت اين روستا و نيز اهالي كندوان كه در فرايند تجهيز روستا با مديران همراه بودند، بسيار تشكر و تقدير كرد.

وي با تاكيد بر اينكه لازم است پرونده روستاي كندوان با اولويت ويژه براي ثبت در فهرست آثار جهاني تشكيل و تكميل شود، اظهار داشت: پرونده ثبت جهاني روستاي تاريخي كندوان را به زودي به جريان خواهيم انداخت.

محمدپور همچنين خواستار توجه به رويكرد پژوهشي در روستاي كندوان و ارائه مقالات علمي بر اساس اقدامات مرمتي صورت گرفته در اين روستا شد.

گفتني است، روستاي كندوان در شمال غرب ایران واقع در ارتفاعات کوه سهند با قدمتی 7 هزار ساله یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی و شگفتی‌های ایران به شمار می‌رود که به دلیل شکل خانه‌های آن که به مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند به آن روستای کندوان می‌گویند. در حال حاضر کندوان تنها روستای زنده صخره‌ای جهان است که زندگی طبیعی مردم در آن جریان دارد./س

 

برچسب ها: روستا ، کندوان ، ثبت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.