قوانين مربوط به نمايش مجدد آثار در ظاهر به نفع نويسندگان ايراني اما در باطن به ضرر آنان است.

امير دژاكام كارگردان و نويسنده تئاتر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره‌ي اجراي مجدد نمايش نامه هاي غربي گفت: قوانين فعلي و موجود تئاتر، در برگزاري جشنواره ها به ضرر ‌آثار ايراني است اين درحالي است كه مسئولان فكر مي‌كنند اين قوانين به نفع نمايش نامه نويسان است.
وي افزود: طبق قانون نبايد در جشنواره ها نمايش نامه تكراري اجرا شود اما شايد در ظاهر اين كار به نفع نويسندگان ايراني باشد ولي در باطن به ضرر آنان است.
دژاكام با بيان اينكه تعداد مراجعه به يك متن يكي از نشانه هاي موفقيت آن است اظهار داشت: با وجود اين قوانين دست و پاگير، شانس موفقيت از آثار ايراني گرفته مي شود.
وي ادامه داد: با ممانعت از اجراي مجدد يك اثر نمايشي در جشنواره ها احتمال موفقيت و نقدهاي پربار گرفته مي شود چون نمايش نامه ها به گونه اي است كه در درازمدت خود را نشان ميدهد و درك مي شود.
كارگردان شهرزاد گفت: چرا كارهاي يونسكو، شكسپير و چخوف مي‌تواند در جشنواره هاي ما تكرار شود در حالي كه كارگردانان از تكرار مجدد نمايش نامه هاي ايراني محروم هستند.
وي با تاكيد بر اينكه قانون منع نمايش مجدد آثار ايراني اشتباه و غير علمي است افزود: اين قانون بايد حذف شود چون ما نمايش نامه هاي ارزنده اي داشتيم كه فقط يك بار اجرا شدند.
دژاكام با بيان اينكه نمايش نامه هاي ا يراني به طور مستقيم به مسائل ايران مي پردازد و تمثيلي نيستند يادآور شد: به همين دليل متون ايراني در معرض مميزي بيشتري هستند در حالي كه تئاتر يك هنر منتقد است.
وي در پايان با بيان اينكه تئاتري كه نقد كند، تماشاگر ندارد عنوان كرد: علت ريزش مخاطب ما در تئاتر نيز به نقاد نبودن آن برمي‌گردد و در اين راستا سعه صدر مسئولان بايد بيشتر شود./م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار