همدان/ قطب الدین صادقی تأکید کرد:

ذات تئاتر چگونگی برقراری ارتباط با مخاطب است

قطب الدین صادقی از پیشکسوتان تئاتر کشور در دومین کارگاه بازیگری و بازیگردانی که با حضور هنرمندان و علاقمندان به بازیگری برگزار شد، بر اهمیت مخاطب شناسی در تئاتر تأکید کرد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارن همدان این پیشکسوت تئاتر افزود: یکی از مهمترین اصول در کارگردانی تشخیص مخاطب است زیرا مخاطب شناسی در برقراری ارتباط در نمایش و زندگی روزمره موثر است.

وی با بیان اینکه با هر مخاطبی نباید به یک شکل ارتباط برقرار کرد، گفت: با توجه به اینکه در هر نمایشی مخاطبان ویژه ای حضور دارند، امکان ندارد که بتوان با همه مخاطبان به یک شکل ارتباط داشت.

صادقی با اشاره به اینکه معانی و مفاهیمی که در تئاتر موجود است باید موشکافی شود، افزود: در بهره گیری از کلمات و نوع بیان مفاهیم باید از خلاقیت ویژه ای بهره گرفته شود تا بتوان با عمق وجود نکات را به مخاطبان یادآوری کرد.

صادقی گفت: در تئاتر کودکان باید مسائلی مطرح شود که بچه‌ها بتوانند با روحیه مناسبی وارد جامعه شوند زیرا بازتاب نمایش در چگونگی رداشت از کلمات نهفته است.

این کارگردان تئاتر بروز احساسات و هیجانات را برای بچه ها از اهمیت بالایی عنوان کرد و گفت: منشأ بازی تئاتر در کلام نیست بلکه حس و حرکت است که این مسئله را می توان از علاقه کودکان و نوجوانان به تام و جری برداشت کرد.

وی کار جمعی را در هنر تئاتر موثر دانست و گفت: کار جمعی روشی مدرن و ارگانیک است و این روش در دنیا دنبال می شود.

صادقی با اشاره به اینکه درام هرگز نباید خطی باشد، افزود: نمایش، مخاطبان را دچار تحول تدریجی می‌کند و در این راستا اگر درام اتفاق نیفتاده باشد، نمایش معنی ندارد زیرا صحنه ها یکی پس از دیگری چیده نشده است.

وی ضرورت تئاتر و بازیگری را روان بیان کردن یک اصل دانست و گفت: بازیگر نباید احساسات خود را سرکوب کند و هموارهبایدصداقت و شفافیت در بیانش موج بزند.

این پیشکسوت تئاتر تأکید کرد: باید با حس واقعی زندگی کرد که این مصداق آزادی بیان است و بازیگر باید یاد بگیرد که صادقانه احساسات خود را بیان کند.

نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از 16 تا 22 مهر در همدان در حال برگزاری است./س
برچسب ها: تئاتر ، چگونگی ، ارتباط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.