به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ،
شامپو و ویتامینه های هر کدام کار جدا گانه ای را انجام می دهند زیرا ساخته شده از مواد مختلفی هستند. استفاده از محصولاتی که مختص به مراقبت های مو هستند یا ویتامینه کردن مو باید هفته ای یک بار انجام شود. ویتامینه های مو متفاوت هستند. بعضی از ویتامینه ها در حمام به مو ماساژ داده می شوند و قبل خروج از حمام مو را آب کشی می کنند. نوع دیگری از ویتامینه ها هستند که بعد از خروج از حمام بر روی موهای خیس استعمال می شوند.
استفاده از ویتامینه ها و مراقبت ها با شامپو متفاوت است . اگر خواهان موهایی زیبا و شفاف هستید باید موهایتان را با ویتامینه ها تغذیه کنید زیرا مواد مورد نیاز مو تنها از طریق تغذیه و خوردن مواد غذایی به دست نمی آید. اگر به برچسب شامپوها دقت کرده باشید، روی آنها نوشته شده مخصوص موهای چرب، خشک، معمولی یا موهای آسیبدیده و رنگ شده.
این ویژگیها را براساس ترکیبی از سورفاکتانتها و مواد نرمکننده، به دست میآورند و بهتر است هر فرد براساس نوع مویش شامپوهای مخصوص آن مو را انتخاب نماید؛ هیچ گاه از شامپو بچه ها برای شستن موهایتان استفاده نکنید زیرا این شامپوها قدرت تمیز کردن موهای بزرگسالان را ندارند. استفاده از نرم كننده ها برای موی خشك و رنگ شده، فر شده یا آسیب دیده بسیار ضروری است.
موهایتان را هرگز با صابون شست و شو ندهید زیرا اگر مو با صابون شستشو داده شود شود، یک لایه ناخوشایند روی مو ایجاد شده و ظاهری بیجان و بیروح را بر جای میگذارد. اما مواد حالتدهنده و پاککننده، مو و کف سر را تمیز میکنند و باعث شانه شدن راحتتر موهای خیس و افزایش حجم آن بدون ایجاد الکتریسیته ساکن در زمان خشک شدن میشوند.
تعدادی از شامپوها حاوی پانتول میباشند که در رشد و افزایش رطوبت مو ارزشمند است. گاه عصارههای گیاهی مانند گزنه، آلوئهورا، رزماری (اکلیل کوهی)، نعناع، فلفل، رازیانه، بابونه، سدر، روغن بادام، کاندولا، روغن زیتون، جوجوبا، مریمگلی، برنج، گندم، عصاره انار و زعفران نیز به شامپوها اضافه میشوند.
اشتباه شماره دو: نحوه ی صحیح آب کشی مو:شامپو نباید وارد چشم شود (حتی شامپوهای ملایمی که باعث سوزش چشم نمیشود) و باید بهطور کامل از روی سر شسته شود؛ زیرا باقی ماندن شامپو حتی به مقدار کم روی سر باعث التهاب پوستی میشود. به همین دلیل بهتر است بعد از شستن موها را به مدت سه یا چهار دقیقه آبکشی کنیم. بسیاری از افراد هنگام آبکشی ، آنقدر با شدت موهایشان را با دست ماساژ می دهند که دچار ریزش می شوند و یا اینکه در اثر شدت چنگ زدن ، پوسته سرشان بلند می شود و به پوسته مو دچار می شوند.
اشتباه شماره سه: موهایتان را با حرارت مستقیم و داغ بیش از حد خشک نکنید:اگر شما عادت به سشوار کشیدن موهایتان دارید هیچ گاه موهایتان را در زمانی که کاملا خشک هستند سشوار نکنید . توصیه می شود در ابتدا کمی موهایتان را مرطوب کنید و بعد سشوار بکشید زیرا در صورتی که موهایتان کاملا خشک باشد و سشوار کنید موهایتان دچار آسیب جدی می شوند. اگر بعد از حمام عادت به خشک کردن موهایتان با سشوار دارید توصیه می کنیم هرگز با حرارت مستقیم انجام نشود. آیا می دانید موها هم دارای سنی می باشند: شما باید هر ماه به اندازه یک سانت از موهایتان را کوتاه کنید و هر سه سال یک بار موهایتان را به اندازه ی قابل توجهی کوتاه نمائید تا رشد و زیبایی موهایتان با افزایش سن کاهش پیدا نکند.
کلهر///// ویژگی های بازی کودکان درهر دوره رشدی ویژگیهای بازی در هر دوره و زیر دورهها بر اساس سطح رشدی کودکبه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، مشخصات دوره نوع بازی و اسباب بازیها بازتابها- شروع تقلید برخی رفتارها: باز کردن دهان، بیرون آوردن زبان در بغل گرفتن، حرف زدن، لالایی، قصه، تماس چشم در چشم و انجام حرکاتی با اعضای صورت خود- آینه نشکن- تحریک حواس واکنشهای
چرخشی نخستین 1 – 4 ماهگیکشف تصادفی کنشهای بدن خود: «گرفتن، چنگ زدن، رها کردن و اصوات»/تکرار این حرکات بدنی/هماهنگی تدریجی کنشها/دستکاری اشیا- کشف، تکرار، لذت = بازی - تحریک حواس: رنگهای متضاد، تصاویر سیاه و سفید، بوهای مختلف، مزهها، آب بازی، قصه- وسایل صداساز: جغجغه، آویزهای موزیکال، کلیدهای صدادار- حرکات دست و ایجاد صدا: دستکشهای نخی زنگولهدار- وسایلی برای چنگ زدن، فشار دادن، احساس کردن، به دهان بردن- تقلید صداهای نوزاد توسط بزرگسال تصاویر رنگی ملایم، تصاویر بزرگ و مشخص، ملودیها قلقلک دادن، بازیهای لی لی حوضک، چرخ چرخ عباسی و ... برای تقویت پنجههای دست و پا
واکنشهای چرخشی دومین 4 – 8 ماهگی -تقلید منظم و نظامدار: تقلید حرکات در حد توانایی خود،
منبع تقلید قابل دیدن باشد. افزایش توجه کودک به اشیا ایجاد تغییر در محیط و دخل و تصرف اشیا - رفتار و بازیهای تکراری: کوبیدن یك شی بر روی میز، پاره کردن روزنامه کشیدن نخ یا زدن دکمه و به صدا در آوردن وسیله بازیهای هیجانی: بالا و پایین انداختن نوزاد، قایم باشک، پوشاندن صورت، پنهان شدن پشت صندلی، وسایلی که بتواند آن را به کار اندازد: عروسکهای فشاری، دایرهزنگی کوچک، مکعبهای نرم، بازی با حباب
تقلید حرکات نامرئی 8 – 12 ماهگی - شروع رفتار ارادی، کاربرد آموختهها یا الگوهای قبلی برای رسید به هدف پی بردن به ثبات اشیا، شی مستقل از اوست و قادر به جستوجوی آن است. روابط علت و معلولی شروع مفهوم نمادین، نگهداری ذهنی تصویر شی بدون حضور آن - مهارت دستی و ارتباط دادن اشیا به یكدیگر: وسایل چیدنی، کاپهایی در اندازه و رنگ مختلف، ،ظروف داخل کابینتوسایل موزیکال با انواع صداها، طبل، زیلفون، توپ و وسایل غلتاندنی، تلفندارلی موشه، پنهان کردن وسایل بازی مورد علاقه کودک آب بازی، پرو خالی کردن آب با قاشق و فنجان کتابهای لمسی با تصاویر برجسته و شفاف بازیهایهارمونیک و حرکتی: آواز خواندن و دست زدن، شکلک در آوردن، وسایل کشیدنی
بازیهای تشخیص اشیا و «بده بستان»
واکنشهای چرخشی نوع سوم 12 - 18 ماهگیتلاش برای تغییررفتاری به جای تکرار محض آن تقلید کلمات و حرکات پیچیده تلاش برای کشف اشیا و پیرامون خود با آزمایش و خطا - شناخت خواص اشیا و انتخاب آنها: وسایل ترکیبی، چرخ دستی، پازل انجام بازی به شکلی تازه و هیجانی: رها کردن وسیله در آب سپس آن را به زیر آب بردن تا بالا بیاید، ابزار آلات موسیقی، وسایل سوار شدنی
بازی با یك شی برداشته شده، لمس و تشخیص اشیا در کیسه آب بازی: تغییرات اشیا مختلف در آب، حرکات مختلف در آب نقاشی نمادین کردن
18 – 24 ماهگی استفاده از وسایل به شکل پیچیده به کار بردن یك شی به جای شی دیگرتقلید پیچیدهتر، رفتارهای حیوانات یا چیزهای غیر انسانی حتی در نبود آنها - پرتاپ توپ ، علاقه به بازی با وسایل واقعی وسایلی برای آب بازی، ماسه بازی جورچینهاوسال حرکتی: سه چرخه، ماشین نقاشی با انگشتبازیهای خیالی: عروسک و حیوانات پارچهای و نرم، مدلهای کوچک وسایل زندگی کتاب و قصهگویی و بحث و گفتگو با نوپا./س