طمع پول بیشتر در سارقان خشن و سابقه داری که به دنبال طعمه های بزرگتر می گردند، انگیزه آنها را در ارتکاب جرم حتی با داشتن آگاهی از عواقب آن بیشتر می کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  یکی از سرقت هایی که ممکن است اتفاق بیفتد سرقت مسلحانه است شیوه ای از سرقت که مجرم حین ارتکاب آن در صورت مقاومت افراد می تواند به راحتی ماشه را روی آن کشیده و اقدام به تیراندازی کند.
 محمد فرهادی جرم شناس در رابطه با این نوع سرقت ها می گوید:  افرادی که مرتکب سرقت های خشن می شوند غالبا جزو سارقان سابقه دار هستند.
 مجرمانی که جرایم سنگینی  را مرتکب  و در ادامه فعالیت های مجرمانه خود برای انجام سرقت های بزرگتر با تهیه سلاح دست به سرقت های مسلحانه می زند.
 معمولا طعمه این نوع سارقان بانک ها و طلا فروشی ها که وجه نقد و اموال با ارزش بیشتری را دارند بوده و بسیار به ندرت پیش آمده  که در سرقت هایی کوچکتر مانند سرقت منزل، زورگویی، و غیره از سلاح گرم استفاده شود چرا که در این نوع سرقت ها، سارقان که غالبا در باند های دو نفره وارد عمل می شوند حین سرقت با مقاومت چند نفره و مقابله آنها و همچنین حضور سریع پلیس روبه رو می شوند به همین منظور  فرار از صحنه راحت تر می تواند با در دست داشتن سلاح فضا را متشنج و باعث وحشت مردم عادی شدند این افراد با این که از عاقبت جرم سنگین خود مطلع هستند همیشه با پندار اینکه در سرقت های خود موفق و قادر به فرار از قانون خواهند بود باز هم دست به سرقت زده  وبه نوعی طمع پول های بیشتر مانع از عدم ادامه فعالیت آنها می شود.
وی افزود: این سارقان که در سرقت های خود پول های هنگفت به جیب می زند برای آنکه آب ها از آسیاب نیفتد و بتوان اموال مسروقه و پول ها را خرج کند بین سرقت هایی که مرتکب می شوند نسبت به دیگر سارقان ماند روزگیرها،  خفت گیر ها، سارقان کیف قاپ و منزل و.... که شاید  در هفته  مرتبک چندین سرقت می شوند فواصل بیشتری ایجاد کرده و شاید حتی فاصله سرقت هایشان  به دو یا سه ماه نیز برسد.
از آنجایی که این جرم جزو جرایم خشن محسوب می شود مجرمان آن نیز افراد خشن وبدون گذشت هستند که برای رسیدن به مقصود خود دست به هر کاری  می زند حتی قتل ها یا گروگانگیری که البته در این نوع سرقت ها وقوع این اتفاقات  به نوعی  از سوی سارقان معمولی است تا بتوانند از صحنه متواری شوند غافل از آنکه  هر لحظه پرونده  مجرمانه خود را سنگین  تر می کنند شاید بتوان گفت تنها راه حلی که می تواند موجب کاهش فعالیت این مجرمان شود به کارگیری قوانین باز دارنده و فرهنگ سازی و بالا بردن ضریب هوشی سیستم های امنیتی است.
اگر نگاهی به آمار جرایم خشن در سال های قبل بیاندازیم متوجه خواهیم شد که پلیس وقوع سرقت های مسلحانه در سال 89  را نسبت به سال 88 با 18  درصد افزایش در کشور اعلام کرده بود.
تحلیل آمار های اعلامی توسط پلیس نشان داد با آنکه  سرقت مسلحانه از سال 80تا سال 87  تقریبا سیر نزولی داشته اما از سال 87 تا 90 سیرصعودی را طی  کرده است
طبق آمار های موجود در سال 89 ،  995 فقره سرقت مسلحانه  به وقوع پیوسته  که این میزان در سال 88،  819 فقره بود و این امر موضوع حکایت از افزایش 18 درصد وقوع این جرم را داشته است
در سال 89  استان های فارس  با 326 مورد سرقت های مسلحانه،  خوزستان با 165 فقره و کرمان با 117 مورد سرقت مشابه و تهران در رتبه پنجم کشوری با 68 مورد سرقت که وقوع آن در سال 88،  48 مورد بوده در رتبه های نخست وقوع این جرم قرار دارند.
در سال 90  نیز به گفته رئیس قوه قضائیه نیز آیت اله آملی لاریجانی سرقت های مسلحانه 25 درصد کاهش  داشته است.
اما در سال 91 هم  اولین سرقت مسلحانه  مرگبار آن در12 فروردین ماه با مرگ یک عابر پیاده در جریان سرقت از یک طلا فروشی  در رباط کریم اتفاق افتاد فرمانده ناجا درمرداد ماه امسال در  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و مجلس شورای اسلامی آماری ارائه داد مبنی بر اینکه درچهار ماه نخست سال 91  شاهد  کاهش  21 درصدی سرقت مسلحانه  در کشور و کاهش دو درصدی سرقت به عنف نسبت به مدت مشابه  به دو سال قبل و سال 90 نسبت به سال 89 بودیم به گفته احمدی مقدم در جریان فتنه سال 88 به واسطه اتفاقات  به وقوع پیوسته  فضای جرم بازوشاهد افزایش جرم بودیم که این موضوع در سال 89 و 90 با اقتدار بیشتر پلیس سیر نزولی را طی کرده و ماههای نخست را سال 91 آمار جرایم خشن و سرقت مسلحانه کاهش یافت.
این در حالیست که سردار رادان جانشین فرمانده  ناجا نیز در مهر ماه امسال و در هفته ناجا میزان سرقت مسلحانه  در شش ماه نخست امسال را 21  درصد کاهش عنوان کرد و گفت:  آمار جرایم خشن در حال حاضر با آماری 21 سال قبل  برابری دارد و این بدان معنی است که این گونه جرایم حتی نسبتبه سال های 88 و 89  و پیش از آن نیز با وجود افزایش جمعیت تورم اعتیاد ودیگر مشکلات نیز کاهش  زیادی داشته و جرایم خشن  تقریبا با میزان جرایم خشنی است که در سال های 75 و 76  به وقوع پیوسته  است که این نشان از اقتدار پلیس در مهار جرم است./ز
برچسب ها: طمع ، خشن ، جرم ، سارقان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار