پروژه حفاظت و مرمت قالی عمو اوغلی متعلق به کاخ صاحبقرانیه توسط واحد حفاظت و مرمت مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در حال انجام است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این پروژه شامل آسیب شناسی اثر و سپس انجام عملیات حفاظت و مرمت بر روی اثر مذکور است.

فرش عمو اوغلی به علت نگهداری نامناسب در مخزن و در گذشته  دچار آسیبهایی همچون آسیب دیدگی کلی ریشه فرش، آسیب ناشی از عوامل بیولوژیک (بیدزدگی)، آسیب ناشی از تغییرات رطوبت و دما (پوسیدگی) و آسیبهای فیزیکی (سائیدگی و پارگی) شده است.

استحکام بخشی، شستشو و گند زدایی، ریشه کشی با گلیم، رفع آسیبهای ناشی از عوامل بیولوژیک (بیدزدگی) و رفع آسیب های فیزیکی (سائیدگی) از جمله عملیات حفاظت و مرمت است که بر روی این اثر در حال انجام می باشد.

همچنین کارگاه موقت حفاظت و مرمت این اثر در یکی از اتاق های نمایشی کاخ صاحبقرانیه جهت بازدید عموم علاقه مندان به مدت سه ماه برقرار است.      

محمد كهنمويي اهل كهنموي آذربايجان (روستاي مابين اسكو و كندوان) با اشتغال در حرفه نساجي و ابريشم بافي و تجارت از توليد كنندگان صاحب نام تبريزي بود. وي در سال 1250 هجري قمري وارد مشهد شد و ضمن تغيير شهرت خود از كهنويي به عمواغلي حرفه نساجي را رها كرد و به كار توليد و بافت قالي روي آورد. در مورد رنگرزي و استفاده از رنگهاي گياهي كمتر كسي را مي‌توان هم طراز او يافت. مواد رنگرزي استاد معمولا قرمزدانه، نيل، پرطاووس، برگ مو و پوست گردو بود. رج شمار قالي‌هاي عمواوغلي بين 40 رج تا 150 رج متغير بود و اكثر قالي‌ها داراي حاشيه‌هاي طولي و عرضي به صورت سراسري و متصل بافته مي‌شد.

این فرش متعلق به مکتب مشهد با ابعاد 357*245 سانتیمتر و رج شمار یا ریز قالی حدود 100 گره در هر واحد با طرح لچک-ترنج بوده و قدمت تاریخی، طرح و بافت فاخر و دارا بودن نشان کارخانه عمواوغلی از جمله ویژگی های خاص این اثر هستند که آن را در رده قالی های موزه ای فاخر قرار داده اند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار