نفت خام سبک ايران با 111 دلار و 29 سنت در بازارهاي جهاني داد و ستد مي شود.

رضا پديدار عضو انجمن سازندگان تجهيزات نفتي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: نفت خام سبک ايران با قيمت 111 دلار و 29 سنت و نفت خام سنگين 109 دلار و 71 سنت در بازارهاي جهاني معامله و نفت سبک آمريکا در بورس نيويورک با کاهش چند دلاري با 91 دلار و 42 سنت داد و ستد  مي شود.

وي با بيان اينکه ميانگين وزني اوپک 110 دلار و 67 سنت است، افزود: نفت برنت درياي شمال 114 دلار و 22 سنت، در بازار جهاني مورد معامله قرار مي گيرد.

پديدار اظهار داشت: در کشورهاي توليدکننده گفتگوهاي زيادي در خصوص قيمت نفت خام صورت گرفته تا جايي که امارات در محدوده 90 دلار و عربستان 80 دلار براي سال آينده پيشنهاد کرده و هنوز کشور ما در اين ميان قيمتي را مطرح نکرده است.

عضو انجمن سازندگان تجهيزات نفتي تاکيد کرد: طبق گزارشي که آژانس بين المللي انرژي براي چشم انداز ميان مدت مطرح کرده تقاضاي جهاني نفت خام در طول 5 سال آينده 2012 تا 2017 با افزايش سالانه 1.2 درصد است به طوري که 89 ميليون بشکه در روز به 95 ميليون و 700 هزار بشکه در روز خواهد رسيد، به طور کلي توليد جهاني نفت خام با افزايش يک ميليون و 500 هزار بشکه در مجموع به 102 ميليون بشکه در روز خواهد رسيد.

پديدار اضافه کرد: آژانس بين المللي انرژي پيش بيني مي کند توليدکنندگان به دليل مسائل ژئوپوليتک تقاضايشان کاهش پيدا کند که انتظار مي رود تقاضاي جهاني نفت خام روند رو به رشدي را شاهد باشد.

وي يادآور شد: رشد عرضه جهاني نفت خام روزانه حدود 9 ميليون و 300 هزار بشکه افزايش مي يابد در صورتي که براساس پيش بيني هاي آژانس به ميزان 9 ميليون و 300 هزار بشکه تحقق پيدا نخواهد کرد.

پديدار اظهار داشت: تمام شاخص هاي جهاني طلا، ارز، رشد و تورم به طور زنجيره وار به هم ديگر متصل هستند و کشور ما با هوشمندي تمام جايگاه صادراتي را حفظ کرده تا قدرت بين المللي را در کسب زنجيره ارزش افزوده حاصل از صادرات را کسب کند چرا که روند نامطلوب افزايش قيمت و رکورد براي ما بي تاثير است بنابراين با توجه به توليد ملي و فراهم کردن بستر براي صادرات مي توانيم زمينه را براي توسعه اقتصادي در کشور فراهم کنيم./س
برچسب ها: ایران ، نفت ، بازار ، داد و ستد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار