خورشیدپور جایگاه بین المللی بخش پوستر مذهبی رامنعكس كننده اعتقادات، باورهاي معنوی انسان ها عنوان كردكه در تعاملات فرهنگی بین المللی نقشی دوگانه در ارائه باورهای مذهبی و سطح توانایی هنری ایفامی كند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، علی خورشیدپور در بیان تاثیر برگزاری سوگواره هنر عاشورایی در ارتقای كیفی آثار هنرمندان گرافیست، گفت: با توجه به اینكه سوگواره هنر عاشورایی از معدود رویدادهای هنرهای تجسمی با موضوع مذهبی است، می تواند زمینه ساز توجه بیشتر هنرمندان فعال در حوزه هنرهای تجسمی به موضوعات مذهبی به طور عام و موضوع عاشورا به طور خاص شده و با توجه به عرصه رقابتی كه در این رویداد هنری وجود دارد، كوشش جدی تری از سوی هنرمندان به منظور ارتقای كیفیت آثار را موجب می شود.

وی ادامه داد: از طریق حضور در این سوگواره، امكان ارائه اثر و حضور در یك رویداد هنری جدی برای هنرمندان فراهم می شود. دیگر اینكه در عرصه رقابت، توانایی های هنرمندانه خود را به ظهور می رسانند و همچنین با مقایسه و دقت در آثار راه یافته به سوگواره، بر دانش و بینش هنرمندانه خود می افزایند كه از بهترین اتفاق هایی است كه برای جوانان شركت كننده در این سوگواره رخ خواهد داد.

این هنرمند در ارزیابی اضافه شدن بخش تصویرسازی به این سوگواره افزود: واقعیت امر این است كه موضوع واقعه عاشورا سرشار از قابلیت های تصویرسازی است و اضافه شدن این بخش به سوگواره تصمیم بسیار درستی است كه می تواند نتایج بسیار پرباری را در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: در مورد تناسب هنر مدرن با عاشورا نیز باید گفت كه این دو مسئله تناقض ذاتی با یكدیگر ندارند چون اولا اهمیت واقعه عاشورا نه صرفا به خاطر تاریخ وقوع آن بلكه به دلیل معنا و مفهوم آن است كه در هر زمان و هر مكانی می تواند مصداق یابد، ثانیا اطلاق تعریف مدرن و نوگرا به هر پدیده ای تنها در زمان خلق آن پدیده است و پس از گذشت زمان، همان پدیده ای كه قبلا مدرن دانسته می شد، تبدیل به كلاسیك و سنتی می شود! همچنان كه به طور مثال آثار نقاشان امپرسیونیست كه در زمان خودشان ابتدا آثاری فوق العاده سنت شكن و حتی مردود و غیرقابل قبول دانسته می شدند، پس از مدتی مدرن و اكنون متعلق به تاریخ هنر شده اند. بنابراین استفاده از شیوه های امروزین جهت طرح و پرداختن به موضوعی مانند عاشورا كه محدود به زمان و مكان نیست، ایرادی ندارد.

وی كه داوری دوره گذشته این سوگواره را برعهده داشت، در خصوص سطح آثاری كه مورد بررسی قرار گرفتند، توضیح داد: به دلیل شركت گسترده هنرمندان جوان در دوره قبل، شباهت در شكل و محتوای آثار، زیاد به چشم می آمد. ضمن اینكه تعداد زیادی از آثار رسیده كه از حداقل معیارهای قابل قبول به لحاظ كیفی پایین تر بودند در مرحله انتخاب اولیه حذف شدند.

خورشیدپور همچنین در خصوص وجود خلاقیت و نوآوری در آثار دوره گذشته اظهار داشت: اگر چه نه در یك سطح ایده آل، اما كوشش هایی در جهت نوآوری و خلاقیت به چشم می آمد. دقت و توجه به آثار هنرمندان حرفه ای و تجزیه و تحلیل آثار آنان و اینكه چگونه و با چه نوع نگاه و با چه روشی یك موضوع را در اثر هنری خود مطرح كرده اند، می تواند بسیار آموزنده و راهگشا باشد.

وی در پیشنهادی به شركت كنندگان این دوره از سوگواره گفت: پیشنهاد می كنم كه علاقمندان به شركت در سوگواره ، حتما آثار شركت كنندگان دوره های قبل را ملاحظه كنند تا علاوه بر پرهیز از شباهت آثاری كه ارسال خواهند كرد با آثار دوره های قبل، با بهره گیری از مسیری كه توسط شركت كنندگان قبلی طی شده، در ارائه آثاری بدیع تر موفق باشند.

خورشیدپور در خصوص نماد و نشانه شناسی پوسترها و تصویرسازی مذهبی ادامه داد: بدیهی است كه كاربرد هرگونه نماد و نشانه در پوسترها و تصویرسازی های مربوط به واقعه عاشورا می بایست مرتبط به موضوع بوده و بیانگر مفهوم و فضای معنوی و حماسی مورد نظر باشد و در استفاده از نمادها و نشانه ها لازم است كه هنرمندان با توجه به اهمیت موضوع، حداكثر دقت و توجه را به كار بندند.

 وی در پایان یادآور شد: مطالعه كتب و منابع در زمینه تاریخ اسلام، زندگانی چهارده معصوم(ع)، آثار هنری سنتی ایرانی و اسلامی و ... موجب آگاهی بخشی بیشتر جوانان در بخش گرافیك مذهبی خواهد شد.

 هفتمین سوگواره هنر عاشورایی، همزمان با محرم الحرام 1434 ه.ق مطابق در آذرماه 1391 برگزار می شود. علاقمندان به شركت در این رویداد هنری می توانند برای اطلاع از شرایط و مقررات سوگواره به دبیرخانه مركزی جشنواره های حوزه هنری به آدرس اینترنتی www.artfest.ir مراجعه نمایند.

بر اساس این خبر دبیرخانه این سوگواره از 22 مهر تا 15 آبان 1391 به تحویل آثار پرداخته و انتخاب آثار نیز توسط هیات داوران این سوگواره در آبان ماه سال جاری صورت می پذیرد./ي2

برچسب ها: پوستر ، مذهبی ، ارزش معنوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار