معاون عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری از مواجه شدن 77 درصد این استان با خشكسالی بسیار شدید و مابقی، با خشكسالی شدید و متوسط خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

محمود عیدی در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان  چهارمحال و بختیاری كه با حضور معاون وزیر كشور برگزار شد، گفت: این استان كه سرچشمه سه رودخانه بزرگ كشور است از سال86 تاكنون با خشكسالی شدید مواجه بوده و در این سال ها بارندگی استان به اندازه یك سال كامل نبوده است.

وی، با بیان اینكه میانگین بارندگی  استان چهارمحال و بختیاری 132 میلیمتر نسبت به گذشته كاهش یافته است، افزود: بیشترین كاهش بارندگی در شهركرد، بروجن، كوهرنگ، لردگان، سامان، فرخشهر، بلداجی، مالخلیفه، اردل، فارسان، بن و سورشجان رخ داده است.

عیدی، بیشترین حوادث طبیعی  استان چهارمحال و بختیاری را زلزله، سیل، رانش زمین، یخبندان وسرمازدگی، آتش سوزی و طغیان رودخانه ها عنوان و تصریح كرد: هم اكنون مهمترین بلای طبیعی كه استان چهارمحال و بختیاری، با آن دست به گریبان می باشد، خشكسالی است.

وی گفت: در حوضه های آبخیز كوهرنگ، بهشت آباد، منج بیدله، بازفت، مورز، ونك و كیار، به علت تغییر نوع بارش كاهش آبگیری وجود دارد و از 12 دشت این  استان ،10 دشت ممنوعه و از 844 رشته قنات، 452 رشته خشك شده و مابقی نیز بین 30 تا 70 درصد كاهش دبی دارند.

عیدی اظهار داشت: 73 درصد منابع آبی بخش كشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، از چاه و چشمه تأمین می شد كه به دلیل خشكسالی، با كاهش 180 میلیون مترمكعب آب، در این بخش مواجه شده ایم.

وی، با بیان اینكه خشكسالی 172 میلیارد تومان خسارت به بخش كشاورزی  استان چهارمحال و بختیاری وارد كرده، افزود: بیش ازنیمی از روستاها و سه شهرك صنعتی  این استان با تانكر آبرسانی سیار می شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.