از قدیم ایام تا کنون رسم بوده در خرید عروسی آینه ای می خریدند و در سفره عقد قرار می داند وبه آن آینه ی بخت می گفتند و اعتقاد داشتند که نباید بشکند وگرنه عروس بدبخت می شود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از کرمان ، ریز نقش بود و کم سن وسال همراه 5 زن مسن و میانسال و یک مرد جلوی آینه فروشی ایستاده بودند حدس زدم مرد باید داماد باشد و او عروس ، هیئت همراه هم ، برای خرید عروسی دنبال عروس و داماد راه افتاده بودند .

هر کس نظری می داد بساط خنده به راه بود و عروس داماد بیچاره فقط نظاره گر بودند بالاخره همراهیان یک آینه خریدند !!!

اما از بخت بد یا چشم بد ! فردی که از مغازه ای دیگر بیرون می آمد به آنها تنه زد آینه افتاد و شکست همراهی ها شروع به داد و بیداد کردند انگار مادر عروس بود که دست دخترش را گرفت گفت : بریم ، بریم این عروسی نباید سر بگیره با این آینه ی شکسته دخترم بدبخت می شه !!!

مسائلی از این دست در باب بدبختی عروس و داماد !!!

البته به غیر از آینه مردم معتقدند نباید حلقه ازدواج گم شود و یا اینکه به فروش رسد ، در اتاق عقد پای سفره عروس و داماد نباید زن بیوه وجود داشته باشد و...

ریشه این خرافه ها از کجاست ؟

محمد علی گلاب زاده محقق و پژوهشگر کرمانی ریشه این مهم را در زندگی مردمان گذشته می داند و می گوید : مردم در گذشته برای هر اتفاقی به دنبال علتی می گشتند و هر مشکلی را به مسئله ای ربط می داند این اقدام برای این انجام می شد تا درگیری و دلخوری بین آشنایان رخ ندهد به همین دلیل دعوای زن و شوهر را به شکستن آینه و یا وجود نحسی در پای سفره عقد نسبت می دادند .

وی افزود : این خرافه با عقاید عجیب و غریبی که امروزه رواج یافته متفاوت است زیرا باعث می شد از بهم خوردن یک زندگی جلوگیری کنند اما آنچه که این روزها شاهد آن هستیم برداشت های نادرستی است که باعث شده حتی زندگی افراد از هم بپاشد .

به راستی اگر این کار را نمی کردند چه می شد ؟

به مادر بزرگ پیرم نگاه می کنم اگر با اخلاق باباجون نمی ساخت حتما تا حالا هزار بار طلاق گرفته بود اما زن های ایرانی نه تنها به آینه ها دلخوشند بلکه به این اعتقاد دارند که باید سازگار باشند چیزی که این روز ها کمتر به آن توجه می شود حالا چه آینه بشکند یا نشکند زن و مرد گاه سر هیچ و پوچ طلاق می گیرند .

در برابر هر 9 ازدواج یک طلاق در کرمان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان آمار طلاق در استان کرمان سه هزار و 670 فقره در طول سال دانست و افزود: کرمان از این لحاظ رتبه ی25 کشور را داراست .

حمید خالقی به این نکته اشاره کرد که هم اکنون در کشور از هر 6 ازدواج یک طلاق ختم می شود و این در حالی است که کرمانی ها در ازای هر 9 ازدواج یک نفر طلاق می گیرد .

ریشه این جدایی ها در چیست ؟ آینه ها !!!

مسلما آنچه که در زندگی امروز خانواده ها صورت می گیرد و از آن به عنوان طلاق یاد می کنیم ، ریشه در انتخاب ها و تفکر افراد نسبت به زندگی مشترک دارد نه اسباب خرافی که به آن نسبت می دهیم امروز اگر خودمان نخواهیم هرگز طلاقی صورت نمی گیرد حتی اگر همه ی آینه های خانه بشکند ./س

گزارش از : حمیده یزدی نژاد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
zahra
۰۴:۳۵ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
من و همسرم حلقه ی ازدواجمونو فروختیم هرموقع هم مشکل و دعوا بینمون میوفته مشکل و ازفروختن حلقه هامون میبینم ینی ربط داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۶ فروردين ۱۳۹۸
سلام،ماهم نه آینه وشمعدان خریدیم،نه وسایل بی خود،حتی حلقه ی ازدواجمان راهم تودوران عقدفروختیم،اماالآن خداراشکرهم عروسی کردیم بدون جشن وریخت وپاش،خودمون خونه وماشین خریدیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۶ فروردين ۱۳۹۸
من مجردم
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۳:۵۹ ۰۲ فروردين ۱۳۹۷
ایینه ی بخت من بعداز سه روز عروسیم شکست و دلم متوجه یک اتفاق بد شد ک قرار است در اینده نزدیک بیفتد و بنظر من راست است چون شوهر من به دروغ به نان ک روی سفره صبحانه بود قسم دروغ خورد و بعد ۵ دقیقه ک رفتم کمی پول از اتاقم بیارم دیدم صدایی امد سرم را برگرداندم دیدم ایینه شکست .... .
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۰۹:۴۱ ۱۲ تير ۱۳۹۶
سلام
من تو جشن عروسیم جو گیر شدم میکروفن رو از دست خواننده گرفتم خودم شروع کردم به خوندم بعد از چند دقیقه خوانندگی تو حال رقصیدن بودم یهو پام میخوره به آینه و میشکنه، عروس هم ناراحت ميشه همونجا بین مردم دعواي کوچیکی کردیم،دوباره شروع کردیم به رقص،الان ی دختر کوچولو دارم.
همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
قبل از عقد من خیلی اتفاقا افتاد
پدر شوهرم پاش پیوند خورد مادر بزرگم فوت کرد دم محضر لباسم به ماشین گیر کرد پاره شده یادم رفت قرآن بگیرم دستم سره عقد حلقه تو دست داماد نرفت گردنبند هدیه م گره خورده بود و باز نمیشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۶ تير ۱۳۹۵
سلام با تشکر از مطالب خوب تون.
من دو خواهرم سال گذشته ازدواج کردند و اصلا آینه و شمعدان نگرفتن و وسایل اصلی رو خریدن. خداروشکر زندگی خوبی دارن. " هروقت گذشت و مدارا بین جوون ها زیاد شد طلاق از بین میره" ربطی به آینه و شمعدان نداره...
Iran (Islamic Republic of)
پانیذ
۰۰:۴۷ ۲۰ تير ۱۳۹۴
لطفا به این خرافات توجه نکنین وزندگیتونو تلخ نکنین آیینه عقد عمو وزنموی من شکست ولی خداروشکرخیلی خوشبختن