کرمانشاه/

چاپ هشت صفحه ویژه بیستون در مهمترین كتاب كوهنوردی جهان

امروزه در همه كشورهای دنیا بحث تبلیغ و معرفی و از همه مهمتر، به شناخت و اقناع درونی رساندن مخاطبان و مشتریان به یك كورس رقابتی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

استان كرمانشاه با برخورداری از حدود سه هزار اثر باستانی و مجموعه ثبت جهانی شده بیستون و نیز سایر اماكن تاریخی، طبیعی و گردشگری، یكی از دیدنی ترین استانهای ایران زمین است و به دلیل اینكه در هشت سال جنگ به طور مستقیم درگیر بود، لذا مجالی برای پرداختن به این زمینه ها نبود.

شاید اگر مجموعه تفریحی تاریخی و كهن بیستون در یكی از نقاط مركزی یا حتی جنوبی و شمالی ایران بود، اكنون از نظر معرفی در دنیا و میزان جذب گردشگر و بازدید كننده در صدر آثار باستانی ایران جای می گرفت ولی بنا به دلایلی این مهم هنوز در شان این مجموعه با عظمت، حادث نشده است.

جدای از ساماندهی، ایجاد زیرساختهای رفاهی در این محوطه تاریخی، یكی از عوامل دیگر را می توان در برنامه های تبلیغی و معرفی گر این مجموعه دانست كه می تواند بیش از هر زمانی بیستون را در ایران و بلكه دنیا، بشناساند.

برگزاری جشنوراه های سنگنوردی در محوطه تاریخی بیستون كه هر دو سال یكبار برگزار می شود، می تواند عاملی موثر در معرفی این مجموعه تاریخی و طبیعی باشد و آنگونه كه معاون اداره كل ورزش و جوانان استان كرمانشاه، گفت: به دلیل برگزاری دوره قبلی این جشنواره در استان، هشت صفحه از آخرین چاپ مهمترین كتاب كوهنوردی دنیا به معرفی بیستون اختصاص یافته است كه در نوع خود یك موفقیت محسوب می شود.

'جلال عزیزی'، برگزاری جشنواره سنگنوردی در بیستون را از برنامه های دوسالانه در دستور كار فدراسیون كوهنوردی كشورمان عنوان كرد و گفت: این جشنواره هر دو سال یكبار و آن هم در مجموعه بیستون برگزار می شود.

وی با بیان اینكه در این جشنواره كه از 23 مهر آغاز شده و تا 28 همین ماه ادامه می یابد، سنگنوردان 10 كشور خارجی و سنگنوردان كشورمان از جمله 50 سنگنورد هم استانی حضور دارند، افزود: برگزاری این جشنواره در كرمانشاه می تواند هم از نظر گردشگری و هم از نظر اقتصادی برای استان كرمانشاه دارای تبعات مثبتی باشد.

وی گفت: حضور نمایندگان دیگر كشورها و تمركز رسانه ها در روزهای برگزاری جشنواره می تواند عاملی در راستای معرفی هرچه بیشتر استان كرمانشاه و مجموعه جهانی بیستون باشد و استان را به عنوان یكی از قطبهای گردشگری ایران و جهان، مطرح نماید.

عزیزی گفت: این جشنواره هنوز در تقویم فدراسیون بین المللی كوهنوردی به ثبت نرسیده است ولی با هماهنگی فدراسیون كوهنوردی جمهوری اسلامی ایران در تلاش هستیم تا این مساله محقق شود زیرا برای استان بسیار حایز اهمیت می باشد.

معاون اداره كل ورزش و جوانان استان كرمانشاه، گفت: در جشنواره كنونی حدود 5/2 برابر دوره قبلی آن، استقبال سنگنوردان داخلی و خارجی را شاهد هستیم.

وی گفت: با هماهنگی پایگاه هلال احمر مستقر در مجموعه، خودروهایی برای تردد آسان بازدیدكنندگان و شركت كنندگان در این جشنواره تامین شده است.

عزیزی گفت: در سنگنوردی، فقط در داخل سالن رقابت و مسابقه، معنا دارد به هیچ عنوان صعود از كوه و صخره های طبیعی رقابت محسوب نمی شود زیرا این كار به نوعی بازی با مرگ است و بیستون هم یكی از مرتفع ترین دیواره های دنیاست كه نمی توان رقابت و مسابقه را در آنجا برگزار كرد./س

 

برچسب ها: کرمانشاه ، چاپ ، بیستون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.