روند نوسازی خودروهای فرسوده دائمی است با این حال امکان نوسازی کامل خودروهای فرسوده وجود ندارد.

 
رجبی معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: روند نوسازی خودروهای فرسوده همچنان ادامه خواهد داشت و تا زمانی که خودرو تولید می شود خودروی فرسوده هم وجود دارد و به طور کامل از بین نمی رود.
وی افزود: با گذشت 15 سال هنوز با خودروهای فرسوده سال های پیش مواجه هستیم و با روند خروج خودروهای فرسوده که به صورت دائمی و همیشگی اجرا می شود هر ساله با خودروهای فرسوده زیادی مواجه می شویم چرا که از سال 1385 اقدامات موثری در این زمینه صورت نگرفته و به طور جدی در زمان دولت نهم و دهم پروژه خودروی فرسوده را کلید زدیم که این امر موجب شد با انباشتی از خودروهای فرسوده سال های قبل مواجه شویم. تلاش ما این است که تا حد امکان تا سال آینده روند نوسازی خودروهای فرسوده را به روز کنیم و تا کنون تقریبا اکثر خودروهای فرسوده سال 90 را نوسازی کرده ایم و در سال 91 فقط با تاکسی های فرسوده مواجه هستیم.
رجبی اذعان داشت: در شهر تهران حدود 1000 تا هزار و 200 دستگاه مینی بوس فرسوده وجود داشت که با عملی شدن پروژه نوسازی مینی بوس ها با همکاری سازمان محیط زیست، شهرداری تهران، خودروسازان و بانک عامل صادرات بلاعوض را برای آن در نظر گرفتیم که 10 میلیون از شهرداری، 10 میلیون سازمان محیط زیست، 3 میلیون کمک بلاعوض ارزش گواهی اسقاط و 20 میلیون تومان وام به آن اختصاص یافت که با همکاری دارندگان مینی بوس های فرسوده، نوسازی 100 دستگاه انجام شد.و 20 دستگاه دیگر به این تأمین اعتبار اضافه شد که مجموعا 110 دستگاه در قالب پروژه سال 90 جایگزین شد.
معاون ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور در خصوص نتایج نوسازی خودروهای فرسوده سال 90 و 91 خاطر نشان کرد: خودروها به دو دسته شخصی و عمومی تقسیم می شوند که تمام تلاش در حمل و نقل عمومی انجام شده است که شامل تاکسی، کامیون و مینی بوس می شود که در نوسازی تاکسی عقب نبوده و به روز پیش می رویم. این در حالیست که دارندگان خودروهای شخصی را به اسقاط و نوسازی ترغیب کرده و با اجرای طرح نقدی و جایگزین برای آنها به خصوص طرح ویژه 40 هزار خودروی شخصی که اخیرا در حال انجام است شهروندان را به شرکت در این طرح دعوت می کنیم. 
که با ثبت نام می توانند در تسهیلات ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در خصوص نوسازی خودروی فرسوده شخصی استفاده کنند. 
وی عنوان کرد: نسبت به 3 و 4 سال پیش میزان خودروهای فرسوده در شهر تهران کاهش یافته و آمار 270 هزاری خودروهای فرسوده شخصی در کل کشور نشان آن است ناگفته نماند از 340 هزار دستگاه تاکسی 32 تا 33 هزار دستگاه فرسوده اند و نسبت به این آمار تعداد تاکسی ها فرسوده 10درصد می رسد. 
رجبی در خصوص همکاری سایر ارگان ها در طرح نوسازی خودروهای فرسوده گفت: ارگان های زیادی در بحث خروج خودروهای فرسوده با ما همکاری داشته اند که مهمترین آنها نیروی انتظامی بوده که با حضور پلیس راهبر ناجا در مراکز اسقاطی که دارای مجوز ستاد سوخت اند، بر احراز اصالت خودروها تاییدیه اسقاط نظارت می کنند همچنین گمرک همکاری لازم در جهت تخفیف به شرکت هایی که درآمد خودروهای فرسوده مشارکت دارند، به عمل می آورد و لازم به ذکر است سازمان تاکسیرانی، شهرداری، محیط زیست در خروج خودروهای عمومی همکاری داشته است. 
گفتنی است، سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای در پروژه خروج مینی بوس های بین شهری، مراکز اسقاط کل کشور و استانداری در این امر همکاری لازم را داشته اند. 
لذا با اعمال اینگونه طرح های بین بخشی، همه ارگان ها باید همکاری و همیاری به سزایی داشته باشند. 
وی ادامه داد: از خرداد سال 90 که جشن خروج یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده برگزار شد تا کنون بیش از 270 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده است که با نهادینه شدن فرهنگ آن هر روز با استقبال بیشتری روبرو می شویم.
که در سال آینده نیز با برنامه ریزی دقیق تر مشاهده خروج خودروهای فرسوده بیشتری خواهیم بود./ف
برچسب ها: نوسازی ، خودرو ، فرسوده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار