سخنرانی شهید رجایی در شورای امنیت سازمان ملل، آغاز هفته تربیت بدنی و ورزش، گشایش موزه ملی قرآن کریم در تهران، روز جهانی ریشه کنی فقر، اختراع تلگراف تصویری و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز چهارشنبه 26 مهر 1391 خورشیدی برابر با 30ذی القعده 1433 هجری و 17 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

سخنرانی شهید رجایی در شورای امنیت سازمان ملل متحد (1359 ش)

در این روز شهید محمدعلی رجایی، نخست وزیر وقتِ جمهوری اسلامی ایران، در شورای امنیت سازمان ملل متحد حضور یافت و درباره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سخنانی مبسوط، ایراد کرد. وی با بیان جنایات وحشیانه متجاوزان بعثی در مناطق اشغالی و کشتار مردم بی‌دفاع شهرها و روستاها بر اثر بمباران و موشک باران‌های ارتش عراق، مسؤولیت مهم و تاریخی سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان را در دفاع از مظلومان و اقدام مؤثر بر ضد متجاوزان، یادآور شد. شهید رجایی همچنین درباره مسائل مهم جهان به ویژه اشغال فلسطین به دست صهیونیست‌های نژادپرست نکاتی مهم را بیان کرد. پس از این سخنرانی، نمایندگانی از سوی دولت آمریکا، خواستار دیدار و مذاکره با نخست‌وزیر ایران شدند، اما شهیدرجایی به علت سیاست‌های سلطه‌جویانه امریکا و جنایاتش در جهان، با این درخواست موافقت نکرد.

آغاز هفته تربیت بدنی و ورزش
هفته تربیت بدنی همه ساله از 26 مهر تا دوم آبان به منظور آشنایی جامعه با اهمیت و اثرات کاربرد ورزش در زندگی فردی و اجتماعی، اشاعه و توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و هدایت و ارشاد جامعه به ورزش‌های همگانی برگزار می‌شود. ورزش و فعالیت فیزیکی در سلامت روان نیز مؤثر است. مطالعات نشان می‌دهد که موارد افسردگی، اضطراب و... در اثر فعالیت فیزیکی بهبود یافته و ورزش به عنوان یک عامل حمایتی در درمان بیماری روانی پذیرفته شده است.

گشایش موزه محمود فرشچیان در مجموعه سعد آباد تهران (1380 ش)
استاد محمود فرشچیان متولد سال 1308 هجری شمسی در اصفهان دیده به جهان گشود. وی از هفت سالگی نزد استاد حاج میرزا آقا امامی شروع به تعلیم گرفتن نمود و در سال 1324 به هنرستان هنرهای زیبا اصفهان رفت و تحت تعلیم استاد عیسی خان بهادری که خود شاگرد کمال الملک بود، قرار گرفت و با رموز رنگ‌ها، ابزار نقاشی و زیر رنگ آشنا شد و با قرار دادن موی گربه سفید در انتهای پر کبوتر قلم موهایی ساخت تا به امروز در نقاشی و ظریف کاری از آن استفاده می‌شود. استاد در ابتدا از آبرنگ و گواش و از اوایل دهه پنجاه بیشتر از اکریلیک برای خلق آثارش استفاده کرد. آثاری که با دیدنشان این جمله در ذهن متصور می‌شود: «فتبارک الله الاحسن الخالقین» ساختمان موزه استاد محمود فرشچیان در مجموعه 110 هکتاری سعدآباد، یک بنای قاجاری است، با وسعتی در حدود 600 متر مربع که برای مدتی محل اسکان رضا شاه به همراه همسر چهارمش ملکه عصمت بوده است. این موزه که در سال 1380 افتتاح شده بیش از 50 اثر از استاد را در خود جای داده که نوازشگر چشم هر بیننده ایست.

یورش سپاهیان استعمارگر ایتالیا به کشور لیبی در شمال افریقا (1911 م)
لیبی از اوایل قرن 16 میلادی بخشی از قلمرو امپراتوری عثمانی بود و تا سال 1835 مستقیماً تحت نظارت دولت عثمانی قرار داشت تا این‌که در هفدهم اکتبر 1911 ایتالیایی‌ها لیبی را از چنگ عثمانی‌ها درآودند. درفاصله بین جنگ جهانی اول و دوم آن را تحت سلطه خود گرفتند. پس از پایان جنگ جهانی اول، ایتالیا فقط برمناطق محدودی از لیبی تسلط داشت و در سایر نواحی، حکومت‌های خودمختار تشکیل شده بود. اما در سال 1934 ایتالیا بخش‌هایی از لیبی را به تصرف کامل خود درآورد و در سال 1939 آن را ضمیمه خاک ایتالیا کرد. پس از پایان جنگ، پادشاه وقت لیبی که دست نشانده انگلستان بود لیبی رابه دو منطقه تحت نفوذ انگلیس و فرانسه تقسیم کرد. درسال 1949 م نواحی مزبور در هم ادغام شدند و استقلال لیبی در سال 1951 م از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شد.

گشایش موزه ملی قرآن کریم در تهران (1384 ش)

موزه قرآن کریم برای نگهداری آثار برجسته و تداوم بخشی به فعالیت‌های قرآنی راه‌اندازی شده است. طرح اولیه موزه ملی قرآن کریم توسط احمد مسجد جامعی تهیه شده است. در معماری این مجموعه «هندسه و سازه» نقش اصلی را ایفا می‌کند. عامل هندسه به‌ویژه در طراحی سرسرای اصلی نقش بسیار مسلط و نمایانی دارد. عامل سازه نیز با استفاده ماهرانه از اشکال هندسی در ساختن سقف‌ها (به‌ویژه کتابخانه) و سالن اصلی و سقف و دیوارها (به‌ویژه در آمفی‌تئاتر) نمونه جالبی از کاربرد عناصر سازه‌ای در طراحی معماری این مجموعه به‌شمار می‌رود. احمد مسجد جامعی در تاریخ 9/6/1384 به عنوان مسئول موزه شروع به فعالیت کرد و در 23/7/1384 موزه ملی قرآن کریم طی مراسمی با حضور آیت ا ... هاشمی رفسنجانی و جمع بسیاری از فرهیختگان و عاشقان قرآن کریم افتتاح شد


روز جهانی ریشه کنی فقر
بدون تردید فقر و نابرابری‌های اقتصادی از زمرة مهم‌ترین معضلات جامعه بشری است که از جایگاه ویژه‌ای در بین دیگر مسائل اجتماعی برخوردار است. فقر از بنیادی‌ترین مشکلات و ناهنجارترین دردهای زندگی انسان است که با وجود پیشرفت و توسعه گسترده در جوامع بشری، میزان آن نه تنها کاسته نشده بلکه بر طبق آمارهای موجود در حال افزایش است. بخش مهمی از فقر در جهان معلول ظلم و بهره‌کشی و استعمار است. از میان بیش از 180 کشور جهان حدود 25 کشور دارای بالاترین درآمد هستند. ایران در زمره کشورهای با درآمد متوسط به بالا قرار می‌گیرد. اما به رغم داشتن درآمد سرانه متوسط به بالا و همچنین اقدامات صورت گرفته در زمینه فقر زدایی و مبارزه با فقر، بیش از 10 میلیون نفر از جمعیت ما زیر خط فقر مطلق و بیش از 30 میلیون نفر آن‌ها زیر خط فقر نسبی به سر می‌برند.

درگذشت «فردریک شوپِن» آهنگ‌ساز شهیر لهستانی (1849 م)
فردریک فرانسوا شوپِن، موسیقی‌دان معروف لهستانی در 22 فوریه سال 1810 م در نزدیکی ورشو پایتخت لهستان به دنیا آمد. وی از کودکی، رنجور بود و از همان زمان به آموختن پیانو پرداخت. شوپن نخستین کنسرت خود را که موجب شهرتش شد در 8 سالگی اجرا کرد. وی دارای روحیه ملی و وطن‌پرستانه بود اما وضع آشفته لهستان و مبارزات لهستانی‌ها علیه روسیه تزاری برای به دست آوردن استقلال، شوپن را مجبور به ترک کشور و سفر به فرانسه نمود. با این حال، بعدها آهنگ‌های وطن‌پرستانه فراوانی در راه آزادی لهستان تصنیف کرد. شوپن، سبک نواختن پیانو را زنده کرد و ارزش این ساز را در اُرْکِسْتر به حد کمال رسانید، به طوری که شاعر پیانو لقب گرفت. سال‌های پایانی عمر شوپن به تنگ‌دستی و بیماری شدید سپری شد و سرانجام در هفدهم اکتبر 1849 م در 39 سالگی بر اثر بیماری سل درگذشت.

آغاز جنگ‌های چهار ساله بین پرو و شیلی در امریکای جنوبی (1879 م)
کشورهای منطقه امریکای جنوبی، به خصوص میان شیلی و بولیوی در طول قرن نوزدهم به جنگ‌های متعددی منجر گردید. در سال 1879 م دولت بولیوی، قراردادی را که با یک شرکت شیلیایی منعقد کرده بود نقض نمود. در عکس‌العمل نسبت به این مسئله، شیلی بندر آنتو فاگستا را که در اختیار بولیوی بود اشغال نمود. به این ترتیب در 17 اکتبر همان سال جنگ میان دو کشور آغاز شد. کشور پرو نیز که با بولیوی قرارداد تدافعی امضاء نموده بود، علیه شیلی وارد جنگ شد. با این حال نتیجه جنگ چهار ساله، به نفع شیلی تمام شد و این کشور علاوه بر مناطق به تصرف درآورده، تمام سواحل بولیوی و قسمتی از پرو را نیز به دست آورد. این مسئله بر اساس قرارداد صلح موقت که در سال 1884 م به امضاء طرفین رسید، عملی گردید. از آنجا که این جنگ‌ها در سواحل اقیانوس آرام به وقوع پیوست به جنگ‌های پاسیفیک به معنی آرام منجر شد.

اختراع تلگراف تصویری در فواصل دور (1906 م)

تلگراف تصویری یا فوتوتلگراف دستگاهی است که با آن تصویر نوشته‌ها و اسناد به فاصله دور مخابره می‌شود. با اساس کار فرستنده و گیرنده تلگراف تصویری دستگاه نمابر (فاکس، فاکسی مایل یا پست تصویری) وسیله مخابره و انتقال نوشته، مکتوب و تصویر به نقاط دور به روش الکترونیکی است.

برخی از رویدادهای 17 اکتبر
1244: صلیبیون که بیت المقدس را در دست داشتند در جنگ «حربیه» در منطقه غزه از نیروهای ائتلاف مسلمانان شکست خوردند و 5000 کشته و 800 اسیر دادند.
1604: یوهانس کپلر فضا شناس آلمانی مرگ یک ستاره را مشاهده کرد که قبلا می‌درخشید و ناگهان ناپدید شد.
1860: نخستین میدان گلف که بازی ثروتمندان خوانده شده است در انگلستان آغاز بکار کرد.
1915: آرتور میلر نمایشنامه نویس شهیر متولد شد و 90 سال عمر کرد.
1918: نظام حکومتی کنفدراسیون یوگوسلاوی جمهوری شد.
1919: شرکت «آر سی ا (آمریکا)» به عنوان نخستین کمپانی سخن پراکنی رادیویی آغاز بکار کرد.
1933: آلبرت اینشتن در این روز به آمریکا فرار کرد و تا پایان عمر در این کشور ماند و دولت وقت آمریکا را مصرانه ترغیب به تولید بمب اتمی کرد.
1967: پی یی آخرین امپراتور چین که مدتها به کار باغبانی اشتغال داشت در 60 سالگی درگذشت.
1975: سال ملل 17 اکتبر را روز ریشه کنی فقر و تنگدستی در جهان اعلام کرد که همانند سایر کارهای این سازمان، نتیجه ای از آن به دست نیامده است.
1994: پادشاه اردن با دولت اسرائیل صلح کرد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار