بيستمين نشست شوراي وزيران امور خارجه اکو ساعتي پيش با تصويب پيش نويس پيشنهادي کارشناسان ارشد در باکو پايان يافت.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛  پيشنهادهاي شوراي وزيران امور خارجه اکو نيز فردا سه شنبه در دوازدهمين اجلاس سران اکو بررسي و با تائيد آنها بيانيه باکو مبني بر چشم انداز توسعه همکاريهاي اکو تا سال 2015 منتشر خواهد شد.

علي اکبر صالحي وزير امور خارجه کشورمان در اين نشست با ارايه پيشنهادهائي براي توسعه همکاريهاي تجاري ، انرژي ، حمل و نقل و بانکي در اکو گفت: تقويت همکاريهاي اکو باعث شکوفايي اقتصادي منطقه خواهد شد.

وي با تاکيد بر اينکه در سياست هاي منطقه اي جمهوري اسلامي ايران سازمان اکو جايگاه خاصي دارد به تشريح فعاليت هاي ايران براي تقويت همکاريها در اکو پس از نشست سال 2010 در استانبول پرداخت. 

اقاي صالحي با تاکيد بر اينکه در زمينه توسعه همکاريهاي حمل و نقلي و ترانزيتي اکو جمهوري اسلامي ايران گام هاي جدي برداشته است به پروژه ‌هاي اکو  شامل راه‌آهن بندرعباس - آلماتي، ساخت و ساز راه‌آهن خواف - هرات ميان ايران و افغانستان، ساخت راه‌آهن از گرگان - اينچه برون ميان قزاقستان، ترکمنستان و ايران و مطالعه امکان‌سنجي احداث راه‌آهن در تاجيکستان اشاره کرد.

وي همچنين با اشاره به برگزاري نشست تسهيل تجارت و تجارت الکترونيکي اکو در کيش افزود: کشورهاي عضو اکو با استفاده از فناوريهاي جديد و تعيين تسهيلات گمرکي و بانکي مي توانند به جهش در همکاريهاي اقتصادي دست يابند. 

بر اساس اين گزارش دوازدهمين نشست سران اکو فردا سه شنبه با حضور محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري کشورمان در باکو برگزار خواهد شد. رئيس جمهوري کشورمان به منظور شرکت در اين اجلاس امروز دوشنبه وارد باکو پايتخت آذربايجان شد. 

سازمان همکاري اقتصادي (اکو) در سال 1984  با مشارکت سه کشور ايران، ترکيه و پاکستان با هدف گسترش همکاريهاي اقتصادي اعضاء و اعتلاي سطح زندگي اقتصادي مردم منطقه تاسيس شد.

کشورهاي افغانستان،تاجيکستان،آذربايجان،ازبکستان،ترکمنستان،قزاقستان،قرقيزستان در 1992 به اين سازمان پيوستند و در حال حاضر اکو ده عضو دارد.

برچسب ها: اجلاس ، اکو ، باکو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار