خیلی از افراد تقریبا در تمام طول زندگی‌شان دچار نوعی گرفتگی بینی خفیف هستند و به جای آن كه برای یافتن علت این عارضه آزاردهنده و درمان آن اقدام كنند، به نوعی همزیستی با آن دست پیدا كرده و هر ساعت یا چند ساعت یك بار، با شدت اقدام به تخلیه بینی شان می کنند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / برخی دیگر از افراد هم مدام دست به قطره‌های بینی می‌برند و با چكاندن چند قطره، برای چند ساعتی از تنفسی راحت لذت می‌برند اما این افراد، ناآگاهانه خود را در معرض آسیب‌های بیشتر به مخاط بینی‌شان با مصرف مكرر و طولانی‌مدت قطره بینی قرار می دهند .

دكتر ابراهیم رزم‌پا، متخصص گوش و حلق و بینی می‌گوید: قطره بینی نباید به طور دائم برای رفع گرفتگی بینی استفاده شود، چراكه نه‌تنها استفاده طولانی‌مدت از این قطره‌ها وابستگی ایجاد می‌كند، بلكه به مرور، مخاط بینی را دچار آسیب می‌كند، مژك‌های داخل بینی را از كار می‌اندازد و به تشدید گرفتگی بینی منجر می شود .

این متخصص گوش، حلق و بینی اضافه می‌كند: البته منظور ما از قطره بینی، سرم‌های شست‌وشوی نمكی (مانند قطره كلرور سدیم) كه به كودكان نیز داده می‌شود نیست؛ این نوع قطره‌ها كاملا بی‌خطر است، اما استفاده مكرر و بیش از سه روز از سایر قطره‌های بازكننده بینی (مانند فنیل‌افرین) به مخاط بینی آسیب می‌رساند. پس بهتر است كه مصرف این قطره‌ها پس از سه روز قطع و با فاصله، دوباره استفاده شود./س 



 

برچسب ها: اردبیل ، درمان ، گرفتگی ، بینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.