قم/

از معرفت عرفه تا قدر غدیر

ماه ذی الحجة الحرام ماه شور و شیدایی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، ماه ذی الحجة شاهد رخداد های و مناسبتهای گوناگون است که از جمله : اول ذى الحجه؛ سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت زهراء (س) است.

ازدواج اسوه های شرافت و متانت و دیانت و زیبایی که آسمانی ترین پیوند زناشویی و مقدس ترین همراهی همسرانه را در طول تاریخ بشریت به منصه ظهور رساندند، باشد که از دوران حیات ملکوتی و عارفانه و عاشقانه و سیره نیکویشان در زندگی آشنا شویم و از خرمن معارف و مفاهیم بلند و تابناک آن جرعه ای برمی گیریم.

همچنین در اين روز در سال نهم هجرت ، ابوبكر از تبليغ سوره برائت به امر پیامبر(ص) برکنار شد و سپس ‍ پيامبر (صلى الله عليه و آله ) امير المؤ منين (عليه السلام ) را مامور کردند كه آيات برائت را از ابوبكر بگيرد و خود بر اهل مكه قرائت کند.

5 ذى الحجه / در اين ماه در سال دوم ه‍جری غزوه سویق به وقوع پيوست . بعد از این واقعه ابوسفيان همراه دويست نفر به عريض از نواحى مدينه رفتند و دو خانه و چندين نخل را آتش زدند و دو نفر از بزرگان انصار را در آنجا كشتند.

چون خبر به پيامبر (صلى الله عليه و آله ) رسيد ابولبابه را در مدينه گذاشته و همراه با دويست نفر از مهاجرين و انصار و در راءس آنها امير المؤ منين (عليه السلام ) به سوى عريض حركت كردند ابوسفيان چون با خبر شد كه پيامبر (صلى الله عليه و آله ) با عجله به آنجا مى آيد، به لشكر خود دستور داد تا انبانهاى سويق را كه براى آذوقه با خود آورده بودند ريخته و سبكبار فرار كنند. مسلمانان وقتى رسيدند آنان گريخته بودند. لذا انبانهاى سويق را برداشته مراجعت نمودند. به همين دليل اين غزوه را ((ذات السويق )) گويند.

7 ذى الحجه / شهادت امام باقر (عليه السلام )

در چنين روزى مصادف با دوشنبه ، در سال 114 ه‍ امام باقر (عليه السلام ) توسط هشام بن عبد الملك مسموم و شهيد شد. در شب شهادت به امام صادق (عليه السلام ) فرمودند: ((من امشب جهان را بدرود خواهم گفت . هم اكنون پدرم على بن الحسين را ديدم كه شربتى گوارا نزد من آورد و نوشيدم و مرا به سراى جاويد و ديدار حق بشارت داد)).

8 ذى الحجه/ توطئه ترور امام حسين (عليه السلام )

در اين روز در سال 60 هجرى به دستور يزيد لعين سى نفر از شياطين بنى اميه از شام براى دستگيرى و يا كشتن امام حسين (عليه السلام ) به بهانه حج وارد مكه شدند.

همچنین در اين روز در سال 60 هجری روز سه شنبه حضرت مسلم (عليه السلام ) دعوت خود را براى امام حسين (عليه السلام ) در كوفه آشكار كرد و از طرفى كوفيان نفاق خود را نمودار كردند.

9 ذى الحجه/ روز عرفه است، در روز عرفه (806) زيارت امام حسين (عليه السلام ) مستحب است ، چه اينكه خداوند ابتدا به زوار امام حسين (عليه السلام ) نظر مى كند و بعد به زوار با معرفت خويش در عرفات نظر مى كند.

همچنین در اين روز در سال 60 ه‍ محمد بن كثير و پسرش در كوفه به جرم مهماندارى و طرفدارى از مسلم بن عقيل (عليه السلام ) به شهادت رسيدند. در شب عرفه جناب مسلم بن عقيل (عليه السلام ) به منزل طوعه رفتند. در روز عرفه سال 60 ه‍ كه چهارشنبه بود جناب مسلم بن عقيل و هانى بن عروه را در كوفه شهيد كردند.

10 ذى الحجه / عيد قربان است، و در اين روز حجاج بيت الله الحرام براى رمى جمرات و قربانى كردن در منى به سر مى برند.

همچنین نماز عيد امام رضا (عليه السلام ) در خراسان

در اين روز آقا و مولايمان حضرت ثامن الحجج (عليه السلام ) به خواهش ‍ مامون ، در خراسان براى نماز عيد حرکت کردند. ماءمون با ديدن ازدحام مردم براى شركت در نماز به امامت حضرت ، دستور داد از نيمه راه بازگردند، چرا كه ترسيد مردم بر او شورش كنند. در مراجعت از اين نماز بود كه حضرت رضا (عليه السلام ) از خداوند تقاضاى مرگ فرمود.

13 ذى الحجه / در شب 14 ذى الحجه واقعه شق القمر به اعجاز پيامبر (صلى الله عليه و آله ) در مكه رخ داد. بعضى اين واقعه را در شب 18 اين ماه گفته اند.

14 ذى الحجه/ بخشيدن فدك به حضرت زهرا (عليها السلام )

در اين روز و در سال هفتم هجرت ، فدك به حضرت زهرا (عليها السلام ) بخشيده شد، و حضرت رسول (صلى الله عليه و آله ) بر اين بخشش ‍ شاهد گرفتند.

15 ذى الحجه/ ولادت امام هادى (عليه السلام )

امام هادى (عليه السلام ) بنابر مشهور در چنين روزى از سال 212 يا 214 ه‍، در قريه صريا نزديكى مدينه به دنيا آمد/نام مبارك آن حضرت ((على ))، نام پدرشان جواد الائمه (عليه السلام )، و نام مادر آن حضرت سمانه مغربيه معروف به سيده به كنيه ام الفضل است .

18 ذى الحجه /عيد غدير است و در اين روز در سال دهم هجرت واقعه غدير در بازگشت از حجة الوداع به وقوع پيوست ، و در سه روز كه كاروان صد و بيست هزار نفرى حجاج در غدير خم توقف داشتند پيامبر (صلى الله عليه و آله ) در بلندترين خطبه خود على بن ابى طالب و يازده امام (عليهم السلام ) بعد از او را به عنوان امامان مردم تا روز قيامت معرفى كردند و از همه آن جمعيت بيعت گرفتند.

20 ذى الحجه/ خروج ابراهيم بن مالك اشتر براى جنگ با ابن زياد ،هنگامى كه كوفه را جناب مختار (رحمه الله ) از قاتلان سيد الشهداء (عليه السلام ) پاك كرد، در اين روز ابراهيم بن مالك اشتر با 12000 يا به روايت ابن نما با كمتر از 20000 نفر براى جنگ با ابن زياد از كوفه خارج شد.

22 ذى الحجه/ شهادت ميثم تمار، در اين روز در سال 60 ه‍ ميثم تمار به دليل وفادارى به امام حسين (عليه السلام ) به دست ابن زياد به دار آويخته شد و به شهادت رسيد.

24 ذى الحجه / روز مباهله

اين روز از يك سو روز مباهله اهل بيت (عليهم السلام ) با مسیحیان نجران است و از سوى ديگر نزول آيه تطهير در شان اهل بيت (عليها السلام ) در اين روز بوده است .

هنگامى كه اين آيه نازل شد پيامبر (صلى الله عليه و آله ) على و فاطمه و حسن و حسين (عليهم السلام ) را فراخواند و فرمود: اللهم هؤ لاء اهلى : ((بارالها اينان اهل من هستند)).

همچنین در اين روز امير المؤ منين (عليه السلام ) در مسجد پيامبر (صلى الله عليه و آله ) انگشتر خود را در حالت ركوع به سائل بخشيد، و آيه مباركه «انما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلاه و يؤ تون الزكاه و هم راكعون» در شان آن حضرت نازل شد.

3. نزول سوره هل اتى

در اين روز سوره ((هل اتى )) در شان امير المؤ منين و فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسين (عليه السلام ) نازل شده است .

25 ذى الحجه/ اولين نماز جمعه امير المؤ منين (عليه السلام )، اين روز مقارن است با اولين جمعه اى كه امير المؤ منين (عليه السلام ) بعد از بيعت مردم با آن حضرت نماز جمعه خواندند.

27 ذى الحجه/ واقعه وحشتناک حره، در چهارشنبه سال 63 ه‍جری است . در اين روز بود كه به دستور يزيد ملعون، قتل و غارت اهل مدينه صورت گرفت و پس از كشتن بيش از 4000 نفر، مسرف (مسلم ) بن عقبه اموال و زنان اهل مدينه را تا سه روز بر لشكر خود مباح كرد.

آخر ماه ذى الحجه/ نامه پيامبر (صلى الله عليه و آله ) به پادشاهان بزرگ

در اين ماه در سال 6 ه‍ پيامبر (صلى الله عليه و آله ) نامه هايى به عنوان دعوت به اسلام و يكتاپرستى به پادشاهان كشورهاى مختلف نوشته ، همراه با نمايندگى براى آنها فرستادند.

همچنین در اين ماه در سال 32 ه‍ جناب ابوذر در ربذه رحلت کرد. او سوم يا چهارم يا به قولى پنجمين كسى بود كه اسلام آورد .

و وفات زراره / در اين ماه در سال 148 ه‍ دو ماه بعد از شهادت آقا و مولايمان حضرت صادق (عليه السلام ) جناب زرارة بن اعين وفات كرد. او در روز شهادت امام صادق (عليه السلام ) در بستر بيمارى بود. بعضى وفات زراره را در سال 150 ه‍ گفته اند.

او از اصحاب امام باقر و امام صادق و امام كاظم (عليهم السلام ) بود، و نزد آن بزرگوران داراى منزلت و مقام خاصى بود./س

برچسب ها: قم ، ذی الحجه ، غدیر ، عرفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.