يك جامعه‌‌شناس گفت: افزايش هزينه‌هاي ازدواج و عدم اشتغال ثابت و مولد از عوامل بالا رفتن سن ازدواج و بعضا كاهش آمار ازدواج و افزايش درصد طلاق است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز خوزستان،دكتر عبدالرضا نواح در گفت‌وگو با خبرنگاران ـ اظهار كرد: از ديدگاه جامعه ‌شناسي ازدواج فرايندي است كه به جامعه پذير شدن فرد در سطوح بالاتر سني كمك مي‌كند.

وي ادامه داد: ازدواج يك پيوند است كه هم اساس جامعه و هم سلامت اخلاقي جامعه را حفظ مي‌كند و به سرمايه اجتماعي رونق داده و موجب زاد و ولد و تامين نيازهاي انسان مي‌شود. ضمن اين‌كه پيوندهاي خويشاوندي و خانوادگي دو طرف را در سطح گسترده‌تري ميان خانواده‌ها و اقوام و طوايف حفظ مي‌كند.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز با بيان اين كه دلايل كاهش ازدواج و افزايش طلاق بايد در پژوهشي ميداني مورد بررسي قرار گيرند، گفت: تحصيل عامل ديگري براي بالا رفتن سن ازدواج و كاهش درصد آن است. تحصيلات به عنوان يك شاخص براي خانم‌ها موجب شده انگيزه كمتري براي ازدواج داشته باشند و نهايتا در سن بالا ازدواج مي‌كنند كه معمولا در سن بالا خواسته‌هاي افراد براي طرف مقابلشان پرهزينه‌تر و سنگين‌تر است.

نواح افزود: آزادي‌هايي كه جوانان در خارج از محيط خانواده و در تامين نيازهاي عاطفي و جنسي مي‌توانند داشته باشند، همه از عواملي است كه ازدواج را به تاخير مي‌اندازد كه هزينه‌هاي اين آزادي‌ها هم متاسفانه در جامعه ما كنترل نمي‌شوند.

وي اظهار داشت: با وجود هزينه‌هاي مسكن، هزينه زندگي و هزينه بهداشت و درمان اگر جوانان بخواهند ازدواج كنند بايد سرمايه‌هاي ثابتي داشته باشند و اين سرمايه ثابت را خانواده بايد در اختيارشان دهد كه اين امكان براي خانواده‌ها وجود ندارد.

اين جامعه‌شناس در خصوص ارايه تسهيلات ازدواج توسط مراكز ازدواج آسان بيان كرد: همين‌ تسهيلات هم مي‌توانند به طلاق دامن بزنند. مساله اصلي براي ازدواج جوانان مسكن و اشتغال است و اگر جواني مسكن و شغل ثابت داشته باشد به طوري كه آخر ماه حقوقي دريافت كند، با كمك خانواده‌هاي دو طرف زندگي را مي‌گذراند ولي اين‌كه بخواهيم از طريق تسهيلات ازدواج و مراكز ازدواج آسان در تهيه جهيزيه يا ديگر مقدمات ازدواج كمك كنيم، شايد جوانان با شناخت سطحي از يك‌ديگر و با وجود مخالفت خانواده‌ها ازدواج كنند و اين امر موجب افزايش نرخ طلاق مي‌شود.

نواح خاطرنشان كرد: تسهيل امر ازدواج بايد با انديشه مهيا كردن مسكن و اشتغال ثابت و پايدار برنامه ريزي شود.

وي گفت: ممكن است پدر و مادرها كمك كنند تا وصلت‌ها زودتر سر بگيرد و مسايلي مانند چشم و هم‌چشمي‌ها در افزايش طلاق و كاهش ازدواج يا بالا رفتن سن ازدواج چندان موثر نيست. اين خصلت ممكن است در قشر خاصي وجود داشته باشد ولي در محيط دانشگاه مي‌بينيم كه برخي دخترها و پسرها با امكاناتي حتي پايين‌تر از حد متوسط ازدواج كرده‌اند و به نظر نمي‌رسد كه مساله چشم و هم‌چشمي در تاخير ازدواج موثر باشد.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز اظهار كرد: مسئولان بايد به دنبال اين باشند كه مسئاه اشتغال را هر چه سريع‌تر حل كنند. اشتغال ثابت و پايدار جوان را توانمند مي‌كند و اعتماد به نفس او را بالا مي‌برد. در غير اين صورت اگر به طور عقلاني و علمي با اين مساله برخورد نكنيم، در آينده شاهد شكل‌گيري آسيب‌هاي جدي‌تري در حوزه مسايل مربوط به خانواده و ازدواج و طلاق مي‌شويم./س


برچسب ها: مراکز ، ازدواج ، آسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.