فوتبال در ایران، مانند بسیاری از كشورهای جهان، هواداران بیشماری دارد و مردم، این رشته را به عنوان ورزشی هیجان انگیز، دوست دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد

فوتبال در ایران در چند دهه اخیر، با حضور ستارگان خود همواره در آسیا مطرح بوده است و بسیاری از بازیكنان ایرانی در این رشته ورزشی، دارای شناسنامه و هویت بین المللی شده اند.

رشته ورزشی فوتبال در جهان توسعه یافته، اكنون به عنوان یك ورزش صنعتی محسوب می شود چرا كه در این كشورها فوتبال به یك  ورزش مكانیكی تبدیل شده است.

تعریف ورزش مكانیكی بدین معناست كه ورزشكاران رشته فوتبال، با داشتن خلاقیت و هنری فردی (تكنیك) در یك فرآیند برنامه ریزی شده بازی داده می شوند تا براساس این تكنیك های فردی خود، تاكتیك های تیمی را به خوبی پیاده كنند.

در ورزش مكانیكی، رتیم كوچینگ یا همان گروه مربیان، با یك ارنج چینی علمی برنامه ریزی شده و مدون، با توجه به سطح و كیفیت تكنیك مهره های خود، به نتیجه دلخواه دست می یابند.

اما فوتبال سنتی ایران در چند دهه اخیر با نوسانات مختلفی روبرو بوده كه این نوسانات گاهی به ضرر و گاهی به نفع تیم ملی بوده است.

در این بین، وجود تك ستارگان فوتبال ایران در بالاترین رده آسیا، نشان دهنده ظرفیت های بالای فردی این رشته ورزشی در ایران است، به گونه ای كه حتی نام برخی از بازیكنان فوتبال ایران كنار نام بزرگان این ورزش در جهان به ثبت رسیده است.

پیروزی شیرین ایران در برابر كره جنوبی در مسابقات انتخاباتی جام جهانی 2014 یك بار دیگر، نام فوتبال ایران را بر سر زبان ها انداخت، چرا كه كره جنوبی این روزها به همراه ژاپن از تیم های قدرتمند قاره كهن محسوب می شوند.

این بازی اگر چه با پیروزی دلچسب جوانان ایرانی همراه بود اما نباید از یاد برد كه در این دیدار حساس، بازیكنان تیم ملی ایران همه توان خود را به نمایش نگذاشتند.

در این رقابت، دو بازیكنان ایران كه در لالیگای اسپانیا كنار بهترین های جهان توپ می زدند، دو چهره متفاوت را از خود به نمایش گذاشتند.

 مسعود شجاعی كه بازیكنی سرعتی اما مهاجمی كلاسیك است، در این دیدار دچار یك بازی احساسی شد و در نهایت از زمین بازی اخراج شد تا سربازان تیم ملی،بازی دشواری را در برابر تیم كره جنوبی داشته باشند.

در سوی دیگر این روایت، جواد نكونام  هافبك مدرن و سرگروه تیم ملی ایران، به دور از هر گونه بازی احساساتی، با یك جایی گیری مناسب و فرصت طلبی خوب، موفق شد پیروزی خوبی را برای ایران به ارمغان آورد.

در رشته فوتبال بازیكنان كلاسیك بازیكنانی جنگجنده اند و سعی می كنند برای به دست آوردن توپ در همه نقاط بازی روی پای بازیكن حرف بروند.

روانشناسی فوتبال در علم ورزش اثبات كرده است كه بازیكنان احساسی بدون شك در نتیجه گیری تیمی سهمی نخواهند داشت، از این رو، كارلوس كی روش ، به جای تعویض بازیكن احساسی، خود دچار احساسات شد و در نتیجه با رای داور مجبور به ترك زمین بازی شد.

در این دیدار حساس كه هر اشتباه و خطای كوچك به منزله شكست محسوب می شد، بازیكنان كلاسیكی چون اشكان دژآگه  و رضا قوچانی نژاد  از ارائه هر گونه بازی احساسی دوری كردند و در هیچ صحنه ای به داور نزدیك نشدند تا در نتیجه، ریتم حركتی تیم ملی ایران كند نشود.

در آن سوی میدان، بازیكنان كره جنوبی اگر چه نتیجه را واگذار كرده بودند، اما سعی كردند دچار بازی احساسی نشوند و در پنج دقیقه آخر با خونسردی به پیاده كردند تاكتیك های تیمی پرداختند.

بازیكنان تیم ملی كره جنوبی كه با دفاع چند لایه (پیازی) و پوششی ایران روبرو شدند،در دقایق 80 تا 85 بازی هوایی را امتحان كردند كه به نتیجه نرسیدند و دست آخر، با تغییر یك هافبك كلاسیك، به هجوم از میانه میدان و عبور از لایه دوم دفاعی ایران رو آوردند، كه سید مهدی رحمتی  مهاجمان كره ای را ناكام گذاشت.

پیروزی دلچسب فوتبالیست های ایران نشان داد كه دوران بازی احساسی به سر آمده است و دانش فوتبال، زیربنای اصلی برای پیروزی های گروهی است، كه این دانش اكنون با وجود بازیكنان دنیا دیده تیم ملی ایران، در حال محقق شدن است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.