خوزستان/

سلياك را بشناسيد

يك فوق تخصص گوارش و كبد گفت: سلياك يك بيماري گوارشي است كه سيستم ايمني بدن نسبت به پروتئين‌هاي موجود در آرد گندم و جو واكنش آلرژيك داده و منجر به ايجاد آسيب در مخاط روده باريك مي‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛دكتر پژمان علوي‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران ـ اظهار كرد: با تماس مخاط با پروتئين‌ها، سلول‌هاي ايمني به مخاط مهاجرت كرده و موجب آسيب بافت شده و جذب مواد غذايي توسط روده را كاهش مي‌دهد. به دليل كاهش جذب مواد غذايي، آهن نيز جذب نشده و فرد دچار فقر آهن مي‌شود.

 وي افزود: شايع‌ترين نحوه بروز اين بيماري به اشكال غيرمعمولي چون ابتلا به پوكي استخوان، ضعف و بي‌حالي و افسردگي است.

 علوي نژاد تصريح كرد: سلياك، بيماري شايعي است و تخمين زده مي‌شود كه يك يا دو درصد افراد به اين عارضه مبتلا باشند.

 عضو هيات علمي دانشگاه جندي شاپور اهواز گفت: علائم معمول اين بيماري به صورت اسهال، نفخ‌شكم، لاغر شدن، عدم رشد مناسب و ضعف و بي‌حالي است. اين بيماري در دهه دوم و سوم زندگي بيشتر مشاهده شده و شيوع آن در خانم‌ها اندكي بيشتر از آقايان است.

 وي افزود: زماني كه غلات وارد غذاي كودك مي‌شوند(پس از شش ماهگي) اين بيماري ممكن است مشاهد شود كه كودك بي‌قراري و گريه از خود نشان مي‌دهد.

 علوي‌نژاد گفت:‌قطعي‌ترين درمان اين عارضه، رژيم غذايي گلوتن‌فري است كه فرد نبايد آرد گندم يا جو مصرف كرده و مي‌تواند به جاي اين مواد از آرد برنج استفاده كند./س

 
برچسب ها: سلیاک ، بشناسید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.