سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) به رغم اعتراض وزیر کشور پاکستان درصدد افزایش استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در این کشور است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلویزیونی راشاتودی، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در عملیات نظامی در پاکستان، از نظر تعداد افزایش می یابد. سیا از کاخ سفید خواسته است با این افزایش موافقت کند. این اقدام سیا نادیده گرفتن اعتراض اخیر وزیر کشور پاکستان است که گفت هشتاد درصد کشته شده ها در حملات این هواپیماها غیرنظامی بوده اند.

به گزارش ایرینا گالوشکو خبرنگار این شبکه، هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به نام امنیت کشور خود، هزاران کشته در پاکستان به جا گذاشته اند.

باراک اوباما در یکی از سخنرانی های خود در تایید این ماموریت ها گفت: «در این نواحی مخفی گاه های تروریست هایی وجود دارد که سه هزار آمریکایی را به کام مرگ فرستادند. آنها سرگرم توطئه چینی برای حمله مجدد هستند».

این تعریف از مخاطراتی که در آمریکا را تهدید می کند، در هشت سال گذشته اساس ماموریت هواپیماهای بدون سرنشین این کشور در پاکستان بوده است. طبق آمار مختلف بیش از سیصد حمله که با هواپیماهای بدون سرنشین در نواحی قبیله نشین مرز پاکستان و افغانستان صورت گرفته است، بین دو تا سه هزار کشته برجا گذاشته اند. با این حال مشکل با کمیّت این مسئله نیست زیرا هنوز مشخص نیست کسانی که در این حملات کشته شده اند واقعا تروریست بوده اند یا نه.

کارول گرایسون فیلمساز و مدافع حقوق بشر می گوید: «حتی خود آمریکایی ها هم نمی دانند چه کسانی را هدف قرار داده اند. ما به آمار بالای غیرنظامیانی دست یافته ایم که در این حملات کشته شده اند اما آمریکایی ها درباره این افراد حرفی نمی زنند و عملا با این کشته ها هم مثل بقیه رفتار می کنند».

بررسی که دانشگاه استنفورد نیویورک انجام داد، نشان داد تقریبا دو درصد از کل کسانی که در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا جان خود را از دست داده اند، واقعا تروریست بوده اند. در بین بقیه این کشته ها دست کم می توان به صد و هفتاد و پنج مورد کودکانی برخورد کرد که قربانی این سیاست آمریکا شده اند.

برخی مقامات آمریکایی مدعی هستند همه کسانی که در این حملات کشته شده اند، شبه نظامی بوده اند. برخی بر این باورند چنین ادعایی که کسانی مانند لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا مطرح می کند، برخاسته از تفاوت های فرهنگی است.

عواب علی فعال سیاسی می گوید: «در مناطق قبیله نشین پاکستان همه از نظر پوشش، ظاهری شبیه به هم دارند و هر نفر با خود اسلحه حمل می کند و این امر متاثر از شرایط زندگی اجتماعی و آداب و رسوم آنها است».

پاکستان رسما تایید کرده است که باید درباره فعالیت تروریست ها در این مناطق اقدام جدی صورت گیرد اما در عین حال مخالف فعالیت نظامی گسترده در خاک خود است. این مسئله ای است که بسیار صریح درباره آن ابراز نظر کرده است.

حنا ربانی گهر وزیر خارجه پاکستان گفت: «حملات با هواپیماهای بدون سرنشین نه تنها غیرموثر است بلکه غیرقانونی است.حمله با هواپیماهای بدون سرنشین مغایر با حاکمیت پاکستان است».
آمریکا به این اظهارات سریعا با تاکید بر قطع کمک های مالی پاسخ می دهد که یک مسئله مهم در روابط کشورش با اسلام آباد به شمار می رود.

زمانی که بیست وچهار سرباز پاکستانی در حمله هوایی تحت رهبری آمریکا در سال گذشته، کشته شدند، شکیبایی این کشور به سر آمد و گذرگاه انتقال خودروهای امدادی به ناتو را هفت ماه بست تا زمانی که آمریکا در سطح وزیر
خارجه رسما عذرخواهی کرد.
به نظر می رسد آمریکا گزینه های دشواری در ادامه روابط دوستانه خود با پاکستان پیش رو دارد؛ روابطی که برای ادامه عملیات این کشور در منطقه راهبردی به شمار می رود.
برچسب ها: امریکا ، پاکستان ، سیا ، هواپیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار