قایقران کوچک آری micronecta scholtzi کمتر از 2 میلی متر طول دارد اما این جانور کوچک پر سر و صداترین حیوان روی زمین است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، این حشره آبزی که در اروپا بسیار دیده می‌شود می‌تواند صدایی به بلندی 9902 دسی بل تولید کند.
علیرضا نادری کارشناس محیط زیست گفت: صدای تولید شده توسط این قایقران کوچک برابر با صدای یک ارکستر زنده است گونه نر این حشره برای جذب ماده و جفتگیری این صدا را با اندام‌های خود تولید می‌کند.
وی افزود: 99 درصد از این صدا زمانی که از آب به هوا می‌رسد، از بین می‌رود با وجود این بلندی این صداها آنچنان قوی است که برای گوش انسان قابل شنیدن است.
وی تصریح کرد: به گفته دانشمندان، حیوانات بزرگ صداهای بلندتری دارند به طوریکه صدای نهنگها به 188 دسی بل و صدای فیل‌های آفریقایی به 117 دسی بل می‌رسد، اما صدای این جانور با ابعاد بدن آنها تناسب و سازگاری دارد.
گفتنی است: دانشمندان فرانسوی و اسکاتلندی با قرار دادن میکروفن‌های ویژه‌ای که در زیر آب توانستند صداهای پر قدرت این حشره را ضبط کنند اما همین محققان بسیار شگفت زده شده‌اند چرا که در ابتدا فکر می‌کردیم این صدا راگونه‌های بزرگتری چون سیگاراها تولید می‌کنند سیگاراها حشرات آبزی کمتر تکامل یافته‌ای هستند اما دریافتیم که بی هیچ تردیدی مسئول تولید این صداها قایقران کوچک آبی است./ز
گزارش از هراتیان

برچسب ها: قایقران ، کوچک ، صدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار