همه وسایل ورزشی را نمی توان با یک روش نگهداری، شست و شو و یا انبار کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران ، موادی که وسایل ورزشی را می سازند مثل چرم، لاستیک، پارچه، پشم و.... برای حفظ و نگهداری به روش های خاصی نیاز دارند.

1-توپهای چرمی: قسمت آسیب پذیر توپهای چرمی، محل دوخت (بخیه) آنهاست. با خالی کردن توپها در بین فصول می توان از بخیه ها مراقبت کرد. با برطرف کردن رطوبت و سپس خشک کردن تدریجی توپ به جای خشک کردن آن با استفاده از حرارت، عمر بخیه ها بیشتر خواهد بود.

هنگام باد کردن توپ از طریق دریچه مرکزی لاستیکی، همیشه باید سوزن را خیس کرد. انجام این کار با استفاده از گلیسرین نیز مناسب است.

اگر سوزن با دهان خیس شود، به هسته دریچه آسیب خواهد رسید. سوزن باید آرام و با حرکت چرخشی وارد دریچه شود یک نمودار که نشان دهنده فشار هوای مطلوب برای انواع متفاوت توپ هاست، باید نزدیک پمپ یا رو به روی دیوار نصب شود از باد کردن بیش از حد خودداری شود، زیرا در این شرایط آستر پارچه ای کشیده خواهد شد و در نتیجه شکل و دوام توپ را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

توپی که در گل مورد استفاده قرار گرفته است باید با یک پارچه مرطوب تمیز شود و در دمای طبیعی خشک شود.

لازم به ذکر است که توپهای چرمی را نباید در کنار رادیاتورها و یا جریان هوا گرم قرار دارد. در بین فصل ها باید باد توپها را خالی کرد و آنها را در جایی سرد، خشک و بدون وارد آمدن فشار بر روی آنها نگه داری کرد.

توپای لاستیکی: نور مستقیم خورشید، حرارت، گریس و روغن دشمنان اصلی لاستیک هستند. با توجه به تاثیر شدید نور خورشید و حرارت، تا حد امکان باید این گونه توپها را از قرار گرفتن در معرض آنها دور نگه داشت.

گریس و روغن باید با استفاده از صابون و آب گرم پاک شوند. مایعات خشکشویی هرگز نباید برای وسایل لاستیکی استفاده شود توپهای پلاستیکی باید در قفسه ها یا جعبه های سرد، خشک و دور از گرما و نور خورشید نگه داری شوند.

3-پارچه های منسوج: دستور العملهای شرکتهای تولید کننده به منظور استفاده مطلوب، جلوگیری از چروک شدن و حفظ رنگ اصلی پارچه باید به دقت رعایت شود. تمیز کردن وسایل باید به دست افراد ماهر و آموزش دیده انجام گیرد. دمای آب، شست و شوی مرطوب یا خشک، نوع پاک کننده و فرآیند شست و شو باید براساس دستورالعمل تولید کننده ها تعیین شود. وسایل پشمی باید دور از دسترس بید نگه داری شود. بید به نایلون و کتان حمله نمی کند.

4-وسایل چرمی: رایج ترین مشکل برای وسایل چرمی، دما و رطوبت زیاداست. کپک سبز که بر روی چرم ایجاد می شود، برای چرم مضر است و باعث پوسیدگی آن می شود. برای جلوگیری از پوسیدگی ناشی از کپک سبز، وسایل چرمی باید در جایی سرد و خشک نگه داری شوند. هنگامی که وسایل چرمی خیس هستند، باید سریعا خشک شود اما نه با حرارت اضافی. وسایل چرمی باید تحت حرارت طبیعی اتاق خشک شوند. بنابراین نباید از حرارت مصنوعی استفاده کرد. برای خشک کردن هرگز نباید از خورشید و جریان یا فشار هوا کمک گرفت.

حفظ و نگه داری کفش های چرمی بسیار مهم است کفشها در معرض رطوبت ناشی از عرق، باران یا برف هستند. این شرایط روغن دباغی چرم را پاک می کنند تا باعث خشکیده شدن و ترک خوردن آن می شود.

قابل ذکر است که پوشیدن کفشهای خیس باعث از دست رفتن شکل و ترکیب آن خواهد شد.

برای نگه داری کفشهای مرطوب، ابتدا باید گل و لای آنها پاک و در صورت نیاز از آب گرم استفاده شود.

سپس از گریس یا روغن استفاده شود به ویژه روغن کوچک توصیه می شود اگر روغن قبل از استفاده گرم شود، تاثیر بیشتری خواهد داشت.

از روغن برای رویه کفش و از گریس برای تخت و ته کفش استفاده می شود.

5-وسایل و تجهیزات چوبی: وسایل چوبی مانند چوگان، راکتها، چوبهای هاکی، کمانها برای استفاده های دراز مدت ساخته شده اند و اگر به درستی مراقبت نشوند، عمر زیادی نخواهد داشت. بزرگترین دشمن این گونه وسایل رطوبت است.

رطوبت به قسمتهایی آسیب می رساند که رنگ و روغن نشده باشد وسایل چوبی باید در جایی نگهداری شوند که از پیچش و تاب برداشتن آنها جلوگیری شود.

توصیه می شود این وسایل را در جای سرد وخشک نگه داری کنید.

6-تورها و راکتها: تورهایی که درمعرض رطوبت باشند، پوسیده خواهند شد تورهایی که در فضاهای روباز به کار می روند باید خمیر اندود گردند و دور از آب و هوای خشک نگهداری شوند و در اولین فرصت تعمیر و ترمیم شوند اگر فضای کافی در دسترس باشد بهتر از پیچیدن تورها، از میخ هایی که در اماکن سرد و خشک کوبیده شده اند، آویزان کرد.

راکتهای بدمینتون و تنیس باید در مواقعی که مورد استفاده قرار نمی گیرد، تحت فشار نگه داری شوند. هنگامی که زهکشی اصلی راکت پاره می شود زهکشی مجدد آن ارزان تر است.

شاید بزرگترین مشکل راکتها فشار شدید زهکشی باشد این شرایط، پارگی زهکشی را شدیدا افزایش می دهد و شکل صفحه راکت را تغییر می دهد. زهکشی شدید عملکرد بازیکنان ضعیف و متوسط را توسعه نمی دهد. بازیکنان ماهر از راکتهایی با زهکشی شدید و محکم استفاده می کنند اما چنین وسایلی در تربیت بدنی و فعالیتهای بین کلاسی، ضروری و مطلوب نیستند.

7-توپها یا شاتلهای بدمینتون: بزرگترین خسارت توپهای بدمنیتون ناشی از استفاده ناصحیح است. نباید به دانش آموزان اجازه داده شود تا این وسایل ظریف و شکننده را به کار ببرند.

برای مراقبت از توپهای بدمینتون، باید از زدن ضربه شدید از سوی بازیکنانی که مهارتهای لازم را کسب کرده اند جلوگیری کرد.

توپهای پری باید در محیطی مرطوب نگه داری شوند زیرا پرها در محیط خشک روغن خود را از دست می دهند.

8-تشکها: تشکها باید به طور روزانه با مایع ضدعفونی کننده شسته شوند در صورتی که تشکها به صورت پهن (نه به صورت لوله شده) نگهداری شوند عمر بیشتری خواهند داشت. چنانچه مجبور باشیم برای انبار کردن آنها را لوله کنیم، باید آنها را در اطراف یک استوانه بپیچیم تا فشار وارده به سطح تشک به حداقل برسد.

پارگیها، سوراخ ها و ترک ها باید سریعا با استفاده از وسایلی که از طرف سازنده آن ارائه می شود تعمیر و ترمیم شود.

تمیز نگه داشتن رویه تشک آن را از آسیب دیدگی حفظ می کند در هنگام انتقال تشکها با مراقب بود که گزندی به آنها نرسد. سعی شود هنگام جابه جایی تشکهای بزرگ کشتی، از تریلرهای کفی استفاده شود. /آق
برچسب ها: نگهداری ، وسایل ، چرم ، توپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۲:۰۱ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
اگر توپ از سوراخ باد نشتی داشته باشه چگونه ترمیم میشه
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۱:۳۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
سلام، راکت بدمينتون من جلوی ماشین بود وبعد که نگاه کردم دیدم کلا دولا شده آیا در اثر آفتاب اینجور شده؟
Germany
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۶ تير ۱۳۹۸
ببخشید چطور توپ را باید تمیز کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
.سلام خسته نباشید ببخشید اگ توپ والیبال و تو اب باهاش بازی کنیم و سنگین بشه چه شکلی ب حالت قبل برش گردونیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۵۶ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
سلام توپ تخم مرغی شده چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین
۱۵:۳۹ ۲۱ تير ۱۳۹۶
ببخشید چجوری بفمم توپم از کجا سوراخ شده و چجوری رفعش کنم
Iran (Islamic Republic of)
Alireza
۰۴:۰۴ ۰۲ تير ۱۳۹۶
من دو روزه توپ خریدم بادش همش خالی میشه نمیدونم چی کار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۵
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
با عرض سلام
چطوری توپی رو که از سر سوزن باد خالی میکنرو درست کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
با عرض سلام
میخواستم بدونم که چطوری سوزن توپی رو که باد میده میشه درست کرد
توپ والیبال
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
با آمپول داخل توپ زرده تخم مرغ بریزید
پنچریش درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
با آمپول داخل توپ زرده تخم مرغ بریزید
پنچریش درست میشه
United States of America
محمد
۱۶:۵۶ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
با سلام عرض خسته نباشید
اگه توپ سالنی از سر سوزن باد بده برای تعمیر توپ باید چیکار کرد.
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
عزیز
۱۴:۰۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۳
عالی
Iran (Islamic Republic of)
حدیث
۱۸:۱۹ ۰۱ بهمن ۱۳۹۲
سایتتان خوب بود ولی چرا دانلود نمی شد؟
آخرین اخبار