رییس جمهور گفت: حافظ تمام عمر خود را در جهت شناخت و رسیدن به انسان کامل صرف کرد.


به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، مراسم اختتامیه هفته بزرگداشت حافظ که از هفته گذشته در حافظیه شیراز آغاز شده بود با حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهور، سید حسن موسوی رییس سازمان میراث فرهنگی و صادق عابدین استاندار فارس و جمعی کثیری از شعرا و حافظ شناسان برگزار شد.
محمود احمدی نژاد رییس جمهور کشورمان در مراسم اختتامیه بزرگداشت حافظ گفت: حافظ خصلت الهی را جایگاه تجلی همه اسما خدا می شناسد. او همه حقیقت را در انسان کامل می بیند.
وی افزود: حافظ معتقد بود بدون انسان کامل امکان حیات در عالم هستی وجود ندارد. موجودات با دیدن انسان کامل میل حیات به این دنیا پیدا می کنند.
احمدی نژاد تصریح کرد: سخن حافظ، سخن از همه هستی است و توحید ناب، کمال و عظمت روحی انسان، حقیقت و عرفان است. سخن از کسی است که راه درست تعالی را پیموده و قله کمال را فتح کرده است.
رییس جمهور بیان کرد: حافظ از افق بسیار بالا عالم هستی را به نظاره نشسته است، از همه عالم می گذرد عاشق همه حقیقت یعنی انسان کامل می شود.
وی اظهار داشت: خدا را سپاسگزارم که ما را از جهان حافظ قرار داد. خداوند انسان را در بالاترین مرتبه خلق کرده است لازمه طی کردن مسیر طولانی نیازمند شناخت انسان و شناخت مقصد انسان است.
احمدی نژاد گفت: برای شناخت انسان باید حقیقتی به نام انسان کامل را بشناسیم چرا که مجموعه ای از انسان های ناقص نمی تواند معرف انسان کامل باشد.
رییس جمهور ادامه داد: در هیچ دوره ای از زمان زمین خالی از انسان کامل نخواهد بود و انسان کامل از مرز صفات خدا گذشته است.
وی اظهار داشت: سوخت و موتور حرکت انسان در مسیر کمال معرفت و عشق است به گونه ای که جز او نمی بیند و سخنی نمی گوید.
احمدی نژاد افزود: حافظ هر دیاری غیر از دیار انسان کامل را غریب می داند، او داشتن آرامش را در کوی یار جستجو می کند.
رییس جمهور خاطرنشان کرد: ازمنظر حافظ عشق و رمز و راز خلق همه عالم است. در مکتب حافظ ریاکاری و توسل به ظواهر مانع کمال انسانی است که باید به دنبال اصل حقیقت بود.

*استاندار فارس: توسعه آرامگاه سعدی سال آینده به پایان می رسد

صادق عابدین استاندار فارس در این مراسم گفت: برگزاری مراسم سالروز حافظ نسبت به 16 دوره گذشته آن تفاوت ویژه ای دارد.

وی افزود: حدود سه سال است که رییس جمهور در مراسم بزرگداشت حافظ شرکت می کند.

عابدین ادامه داد: در طی یکسال و سه ماه گذشته رییس جمهور 5 بار به استان فارس سفر کرده که سه بار آن به خاطر نگاه فرهنگی وی است.

استاندار فارس در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه با دستور رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی آرامگاه سعدی به سرعت مراحل عمرانی خودش را طی می کند و سال آینده نیز توسعه این آرامگاه به پایان می رسد.

*سفیر آلمان در ایران: گوته از قرآن و اشعار حافظ تأثیر گرفته بود

اربل سفیر آلمان در ایران در ادامه مراسم گفت: گوته بیش از 200 سال پیش زندگی می کرده و مهمترین شاعر آلمان به شمار می رود. او علاوه بر فعالیت ادبی اش یک محقق و صاحب منصب در عرصه سیاست بود، اما شهرت وی بیشتر در عرصه ادبیات است.

وی افزود: وقتی گوته 23 سال داشت در فرانکفورت ترجمه ای از قرآن را خریداری و شروع به نوشتن قطعه ای درباره حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام کرد ولی کار وی ناتمام ماند.

سفیر آلمان تصریح کرد: گوته تحت تأثیر آثار حافظ قرار می گیرد و به آموختن زبان فارسی و عربی می پردازد. گوته خود را انعکاسی از حافظ می داند به طوری که می گوید حافظ همزاد من است.

اربل بیان کرد: اگرچه اشعار او از فرهنگ متفاوت نقش گرفته ولی خود را از حافظ می داند.

وی خاطرنشان کرد: گوته می گوید دیوانه است هر کس عقیده خود را برتر بداند، و تاکید می کند اگر معنای اسلام تسلیم به اراده خداست پس همه به دامان اسلام در می زنیم و می میریم.

*سفیر تاجکیستان در ایران: کتاب حافظ در تمام خانه های مردم تاجیکستان وجود دارد

حاتم اف سفیر تاجیکستان در ایران افزود: شعر حافظ در تاجیکستان بهترین ترانه و چراغ راه محققان تاجیکستانی است.

وی ادامه داد: مردم تاجیکستان کتاب حافظ را در خانه های خود نگهداری و اشعار آن را می خوانند. به طوریکه مادران تاجیک کتاب حافظ، سعدی و فردوسی را زیر بالش کودکانشان قرار می دهند و آرزو می کنند فرزندانشان دنیا را با چشم حافظ ببینند و چون سعدی خردمند باشند و همچون فردوسی وطن دوست.

حاتم اف خاطرنشان کرد: مردم تاجیکستان در مشکلات زندگیشان از اشعار حافظ استفاده می کنند، و یکی از خیابان های دوشنبه مرکز تاجیکستان به نام حافظ نام گذاری شده است.

وی ادامه داد: حافظ ستاره درخشانی بوده که راهنمای سیاستمداران است.

سفیر تاجیکستان تصریح کرد: حافظ عمیق فکر می کرد به طوریکه اشعار این شاعر انسان را به سوی زیبایی ها، معرفت و صداقت می برد. همچنین در مشهورترین کتابخانه های دنیا کتاب حافظ گنجینه ای ارزشمند است.

*موسوی: نام حافظ همیشه بر تاریخ جهان می درخشد

سید حسن موسوی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم اختتامیه بزرگداشت حافظ گفت: نام حافظ برای همیشه در تاریخ جهان می درخشد. این شاعر بزرگ ایرانی بی تکلف، تجربه های خود را در اختیار همه مردم جهان قرار داده است.

وی افزود: حافظ با کاربرد مفاهیمی چون همت، هدایت، کرامات، عشق و رندی دل و جان انسان امروز را شیفته این همه زیبایی های معنوی کرده است.

موسوی ادامه داد: مفتخریم که در چند سال اخیر سازمان میراث فرهنگی همه ساله با همکاری استانداری فارس و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراسم بزرگداشت روز حافظ را با حضور اندیشمندان و صاحبنظران این حوزه برگزار می کند.

معاون رییس جمهور بیان کرد: رییس جمهور نیز برای برگزاری بزرگداشت روز حافظ اهمیت ویژه ای قائل است.

وی خاطرنشان کرد: نور و ابعاد شخصیتی حافظ بر دل و جان بشر امروزی می تابد./ی2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار