کشت و برداشت محصول زرشک که بیشتر در نقاط شمال شرقی کشور (خراسان جنوبی - قائنات) صورت می گیرد، برای نخستین بار در رودهن توسط یک تحصیلکرده بیرجندی اجرا شد.

غلامحسن پاکˈ با 65 سال سن از دو سال پیش کشاورزی را به عنوان حرفه و سرگرمی برای خود انتخاب کرده و معتقد است، زندگی در طبیعت و رسیدگی به درختان و گشت و گذار در طبیعت، نشاط بخش روح و روان آدمی است.

منطقه ˈگندکˈ در شرق رودهن، برخلاف نامش منطقه ای پر آب و حاصلخیز کشاورزی است که موجب جذب این مهندس 65 ساله که در رشته الکترونیک تحصیل کرده، شده است و برخلاف نظر کارشناسان منطقه موفق به کاشت درختچه های زرشک شد و امسال برای نخستین بار محصول خود را به بازار عرضه کرد.

غلامحسن پاک درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن در خصوص نحوه کاشت زرشک بی دانه، اظهارداشت: زرشک بی دانه به روش غیرجنسی و معمولا به وسیله پاجوش تکثیر می شود و این درختچه ها را از زادگاه خود به منطقه گندک شهرستان دماوند آورده است.

وی افزود: معمولا برای کاشت این گیاه از پاجوش های دو الی سه ساله که دارای مقدار کافی ریشه و در حدود 70-60 سانتی متر طول داشته باشند، استفاده می شود، البته گاهی تنه های بزرگ درختچه های پیر و قدیمی نیز به عنوان نهال جدید مورد استفاده قرار می گیرند که این عمل صحیح نبوده و غیر یکنواختی در رشد و اندازه درختچه ها را در باغ جدید الاحداث سبب می شود.

این کشاورز تصریح کرد: بهترین زمان جداسازی و کاشت پاجوش ها اواخر آبان و اوایل آذر ماه است، ولی تهیه و کاشت پاجوش ها در اسفند ماه نیز امکان پذیر، اما احتمال موفقیت پاجوش ها (نهالها) در پائیز بیشتر است.

درختان شاداب و سرحال این کشاورز هریک داستانی از کاشت و داشت و برداشت دارد که غلامحسن پاک با استفاده از کلاس های آموزشی جهاد کشاورزی و ترویج شهرستان اینک گروهی را تشکیل داده اند که خود به عنوان تعاونی در صددند تا دانش بنیان کردن کشاورزی را تداوم بخشند.

غلامحسن پاک، تولید محصول سالم و عاری از سموم شیمیایی را در اولویت برنامه کاری خود قرار داده است و نه فقط اعتقادی به استفاده از کودهای شیمیایی ندارد، بلکه بشدت با آن مخالف است.

این کشاورز معتقد است، استفاده از کودهای شیمیایی سبب سفت شدن خاک و عدم جریان هوا در خاک و ریشه گیاه می شود و علاوه برآلوده کردن سفره های آبهای زیرزمینی و تولید محصولات سرطان زا و مضر، هزینه های گزاف را برای درمان بیماری و ناکام ماندن از درمان بر افراد تحمیل می کند.

وی که در باغش محصولات متنوع از جمله زرشک، پسته و انواع درخت های سیب و گردو و بوته های بادمجان، خیار، گوجه فرنگی، فلفل و سبزیجاتی همچون تره ، شوید، ریحان را پرورش می دهد، در صدد است تا بخشی از باغ خود را به کاشت نهال درخت انار نیز که در این منطقه تاکنون کشت نشده است، اختصاص دهد.

ˈغلامحسن پاکˈ ، کشاورز تحصیل کرده رشته الکترونیک اذعان داشت: زرشک گیاهی پرطاقت، مقاوم به کم آبی و در نقاط مختلف کشور قابل کشت است و آبیاری حداکثر 15 روز یکبار و استفاده از کمی کود حیوانی و یا بیولوژیک برای داشتن درختچه ای پربار کفایت می کند و چنانچه درختچه زرشک بیشتر آبیاری شود ریشه های آن دچار پوسیدگی می شود.

وی ادامه داد: این گیاه علاوه بر زیبایی شکوفه های خوشه ای آن در اواخر بهار و اوایل تابستان، در فصل پاییز نیز دانه های خوش رنگ آن چشم ها را خیره می کند و کاملا مقرون به صرفه بوده و به دلیل داشتن ویتامین C ، خواص آنتی بیوتیکی و ضد سرطانی و پایین آورنده قند و کلسترول خون بسیار ارزشمند است و حتی شاخه، ریشه، برگ، پوست و میوه و آب میوه آن برای درمان بسیاری از بیماری ها بسیار موثر است.

ˈحمیدرضا خلیلیˈ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند نیز درگفتگو با خبرنگار ما از آغاز کاشت درختچه زرشک در این منطقه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این درختچه دارای نمونه های اهلی و خودرو است رویش نمونه های وحشی یا خودرو در این منطقه نشان از استقامت آن در برابر کم آبی دارد از این رو طرح توسعه کشاورزی کاشت درختچه های زرشک بصورت دیمی در دستور کار قرار گرفته است.

جمهوی اسلامی ایران بزرگترین تولیدکننده زرشک در دنیاست و استان خراسان جنوبی و شهرستان قائنات با در اختیار داشتن نزدیک به ۹۷ درصد از اراضی زیرکشت این محصول، تولید ۹۵ درصد از زرشک دنیا را در اختیار دارد./س

برچسب ها: رودهن ، زرشک ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.