در مورد لایه برداری شیمیایی پوست بیشتر بدانیم .

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبر نگاران اراک ، در لایه برداری شیمیایی، یک محلول شیمیایی روی پوست مالیده می شود و به آن اجازه داده می شود که خوب در آن نفوذ کند. پس از گذشت یک تا ۱۴ روز، برحسب اینکه محلول تا چه عمقی در پوست نفوذ کرده باشد، لایه های پوست برداشته می شود. این پروسه بخشی از پوست را به روشی کاملاً کنترل شده تخریب می کند تا پوست جدید بتواند به جای آن رشد کند. مواد شیمیایی که برای این منظور استفاده می شود، مواد لایه برداری نامیده می شوند.

نوع لایه برداری شیمیایی براساس اینکه تا چه عمق مواد لایه برداری نفوذ می کنند و نوع محلول شیمیایی مورد استفاده، تغییر میکند. عواملی که بر عمق لایه کنده شده تاثیر می گذارد شامل این موارد است: غلظت اسید در ماده لایه برداری، تعداد پوشش های مورد استفاده، و مدت زمانی که قبل از خنثی سازی اسید به پوست فرصت داده می شود. هرچه لایه عمیق تر باشد، تاثیر بسیار بیشتر خواهد بود و همچنین میزان خطر، درد، زمال التیام پوست نیز بیشتر خواهد شد. لایه ها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

▪ لایه برداری سطحی:

خفیف ترین نوع لایه برداری شیمیایی است که می توان آن را روی همه انواه پوست ها استفاده کرد. در لایه برداری سطحی معمولاً از مایعی استفاده می شود که حاوی اسید بسیار رقیق و ملایم است که در اکثر موارد اسید گلیکولیک می باشد. گاهی اوقات نیز از یخ خشک (دی اکسید کربن جامد) استفاده می شود.

▪ لایه برداری متوسط:

این نوع لایه برداری نسبت به لایه برداری سطحی عمیق تر در پوست نفوذ می کند و منجر به سوختگی درجه دو پوست می شود. اسید تریکلورواستیک (TCA) مهمترین عامل و ماده لایه برداری است که در لایه برداری متوسط از آن استفاده می شود. این لایه برداری را می توان در مراحل مختلف و بااستفاده از محلول های مختلف شیمیایی انجام داد که در آخر از TCA استفاده می شود.

▪ لایه برداری عمیق:

این نوع لایه برداری در لایه های مختلف پوست رسوخ می کند و سوختگی درجه دو در پوست ایجاد می کند. این نوع لایه برداری فقط بر روی پوست صورت انجام می گیرد. یک ماده شیمیایی که فنول نام دارد برای لایه برداری عمیق مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است از لایه برداری عمیق برای پوست های تیره تر استفاده نشود چون باعث چروک شدن پوست می شود. حتی در افرادی که پوست روشن دارند، لایه برداری با فنول ممکن است باعث چروک شدن پوست شود. در اکثر موادر این نوع لایه برداری فقط یک مرتبه صورت می گیرد.

قبل از لایه برداری

پزشکتان می تواند براساس نوع پوستتان در تعیین عمق لایه برداری و محلول شیمیایی مورد استفاده مناسب و همچنین نقطه هایی از پوست که نیاز به لایه برداری دارند ، نتیجه ای که می خواهید بگیرید، خطراتی که به جان می خرید، و سایر موارد به شما کمک کند. ابتدا یک نقطه از پوست برای آزمایش لایه برداری می شود تا نتیجه کار قابل درک تر شود، به ویژه در افرادیکه پوست تیره دارند.

دو تا سه هفته قبل از لایه برداری، باید پوستتان را با دو بار در روز پاکسازی کردن به وسیله یک کرم مرطوب کننده و استفاده از ضد آفتاب، آماده کنید. در برخی موارد، استفاده از روزانه از تریتینوئین (Retin-A)، یک داروی موضعی که معمولاً برای درمان آکنه از آن استفاده می شود، نیز توصیه می شود که ممکن است به تسریع بهبودی کمک کند. پرهیز غذایی ویژه مراقبت از پوست نیز به لایه برداری بهتر پوست، تسریع بهبودی پس از آن و کاهش احتمال ایجاد عفونت و سایر مشکلات کمک می کند.برای لایه برداری متوسط و عمیق پوست صورت، یک دوره دارو برای جلوگیری از عفونت های ویروسی به شما داده می شود (مانند acyclovir). این عمل به ویژه اگر محل لایه برداری در اطراف دهان یا چشمها باشد انجام میگیرد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.