به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، با توجه به دیدگاههای مطرح شده در رسانهها در هفتههای اخیر، به نظر میرسد علت برخی از جنبههای آسیبپذیری مدیریتها در این شهرستان را باید از زاویهای دیگر بررسی کرد.
در این میان، ضعف در مدیریت استانی به ویژه در ساختار حوزه سیاسی استانداری سمنان، ابهام در تمرکز یا عدم تمرکز در تصمیمگیریها، دخالتهای ناشی از ناهماهنگی در دستگاههای دولتی و غیردولتی، ضعف گروهها و تشکلهای سیاسی شهرستانهای گرمسار و آرادان و . . . مهمترین مسائلی است که باید در این بخش به آنها پرداخته شود.
متأسفانه عدم توانایی و انسجام در تصمیمگیریهای سیاسی توسط گروههای سیاسی و نبود استقلال در تصمیمگیریها و تصمیمسازیهای حوزه سیاسی استانداری سمنان سبب بروز تنشها و اختلافهای سیاسی و سلیقهای در عزل و نصب مدیران، به هم ریختگی و ایجاد شرایط ناپایدار و در نتیجه افزایش هزینههای اجتماعی این منطقه شده است.
اکنون پرسشهای متعددی در اذهان عمومی شکل گرفته که به عنوان مثال آیا واقعاً در حال حاضر اقداماتی که در حوزه مدیریتهای مختلف دستگاههای شهرستانهای گرمسار و آرادان صورت میگیرد، مقبول و مورد رضایت مردم است یا خیر؟ چه کسانی باعث نارضایتی در سطح عمومی میشوند و مسئولیت آن را به عهده میگیرند؟ چرا آن چنان که باید و شاید دقت نظر پیرامون تبعات موارد مذکور و آسیبشناسی این اتفاقات توسط مسئولان ذیربط صورت نمیگیرد؟
با توجه به اینکه در شرایط حساس کنونی، نیازمند ارتباط بیشتر مسئولان با مردم، نخبگان و اندیشمندان و اصحاب فکر و اندیشه هستیم، پاسخ به این سوالات ضروری مینماید.
تغییر مدیریتها و هزینههای ناشی از آن
در همین راستا، مصاحبه هایی به منظور طرح دیدگاههای عمومی در مورد برنامهریزی مناسب برای کاهش هزینههای ناشی از بیعدالتیها در بخشهای مختلف اجتماعی در شهرستانهای گرمسار و آرادان انجام داده است که خواندن آن خالی از لطف نیست.
این گفتوگو منتشر میشود تا مسئولان ذیربط توجه کافی به موضوع داشته باشند و شاهد روابط اجتماعی عادلانه باشیم؛ زیرا آنچه تا همین زمان لطمات شدیدی بر پیکره شهرستانهای آرادان و گرمسار وارد ساخته، تغییر مدیریتهای پی درپی بوده است.
حسین میرآخوری، یک شهروند گرمساری در همین زمینه بیان کرد: از آنجایی که روشهای مدیریت علمی متفاوت و هر مدیری دارای سلایق اجرایی گوناگون است و با روشی خاص امور دستگاه خویش را هدایت میکند و تقریباً به ندرت میتوان دو مدیر را پیدا کرد که روش کاملاً مشابهی داشته باشند، تقویت انگیزههای کارکنان و سیاست مدیران منجر به پویایی اداری شده و رضایت عمومی را در پی دارد.
علی گیلوری، شهروند آرادانی معتقد است: کارشناسان و کارکنان دستگاهها و ادارات ناگزیر هستند تا خود را با سیاست مدیر دستگاه مربوطه وفق داده و مطابق خواستهها و برنامههای او کار کنند.
وی میافزاید: به همین دلیل باید در انتخاب مدیر بسیار دقت و توجه داشت؛ زیرا کارکنان پس از مدتی با خلق و خوی مدیر آشنا شده و بر اساس اهداف او در پیشبرد امور کار میکنند.
یک شهروند گرمساری هم میگوید: وقتی مدیری به طور ناگهانی عوض میشود، اغلب برنامههای قبلی ابتر میماند و کارمندان منتظر میشوند تا مدیر جدید را بشناسند.
محمدرضا شاهحسینی میافزاید: وقتی این عزل و نصبها چندین بار تکرار شود، دیگر کسی دل به کار نمیبندد؛ چون با خود میگوید که این مدیر هم چند صباح دیگر عوض خواهد شد.
وی افزود: در این حال، پیشرفت و توسعه به طور طبیعی دچار وقفه شده و دستیابی به اهداف توسعه که بزرگترین هدف جمهوری اسلامی است، سختتر میشود.
این معلم تصریح میکند: چه خوب است که مسئولان در انتخاب مدیران، کفایت، لیاقت، تخصص و تعهد را در نظر بگیرند و «ضابطه» را جایگزین «رابطه» کنند تا معضل تغییر مدیران از بین برود.
بروز نوعی «خودمحوری» در مسئولیتها
حسن جورابلو، دیگر شهروند گرمساری گفت: اخیراً در شهرستان گرمسار شاهد تغییر مدیران بودیم و در این میان باید پاسخ داد که آشنا شدن مدیران جدید با پروژهها و مشکلات آن چقدر طول میکشد و تا آن زمان تکلیف کسانی که باید کارهای نیمه تمام خود را تمام کنند، چه میشود؟
وی افزود: بدیهی است که مدیران جدید به دلیل ناآشنایی با مسائل مجبور هستند با تأمل بیشتری حرکت کنند و همین مسئله باعث کندی در کارها میشود.
این شهروند گرمساری ادامه داد: امیدواریم آقایان تازه وارد پس از مسلط شدن بر اوضاع، در صورت شایستگی در سمت خود باقی بمانند و حداقل تا چند سال سکان کشتی اداری شهرستان گرمسار را به دست داشته باشد.
یک استاد دانشگاه نیز که نخواست نامش ذکر شود، اظهار داشت: مسئولان ارشد استان سمنان و حتی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید بدانند که امروز به علت رابطهای که بین نظام اداری در ایران با سنتهای بحرانزا در فرهنگ سیاسی ما وجود دارد و همچنین نبود درک مناسب از جایگاه قانونی مدیریت، نداشتن توجه لازم به اقدامات کارشناسانه و مشورت و نظرخواهی بروز نوعی «خودمحوری» در مسئولیتها دیده میشود.
وی گفت: در واقع، نباید به پستهای مدیریتی از منظر منافع شخصی و گروهی نگاه کرد و دانست که متأسفانه وقتی به پستهای مدیریتی با نگرش سیاسی مینگریم یا آنها را بر اساس رابطه افراد میچینیم، به پدیده سوء مدیریت و بیثباتی دامن زده خواهد شد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: همچنین با کمال تأسف، امروز شاهد احساس نا امیدی، نبود چشماندازی مناسب برای آینده و روزمرگی در جامعه هستیم، در حالی که هدف انقلاب اسلامی ایران مقابله با هرگونه فزونطلبی در هر سطحی اعم از مسئولان، گروهها یا اشخاصی خاص در مقابل مردم بوده است.
احراز پستهای مدیریتی توسط افراد ناکارآمد
محمد بهزادی، دبیر بازنشسته شهرستان گرمسار نیز در این راستا گفت: متأسفانه باید به صراحت گفت که یکی از مهمترین دلایل نبود رشد مطلوب در جامعه امروزمان، احراز پستهای مدیریتی توسط افراد ناکارآمد و بعضاً متملق است.
وی تصریح کرد: در اغلب مواقع نیازی نیست تا کارآمدیها ثابت شود، بلکه کافی است وفاداری به افراد بعضاً سیاسی ذینفوذ به اثبات برسد و به شایستگیها توجه لازم مبذول نمیشود.
این دبیر بازنشسته افزود: آن وقت است که بخش زیادی از مشکلات خود به خود به وجود میآید و با کمال تأسف در جامعهای متلاطم بعضاً افرادی بدون دانش و فضیلت کافی میتوانند عهدهدار مدیریتها شوند که نتیجهای جز عقبماندگی و ایجاد فضای تنشزا نخواهد داشت.
بهزادی افرود: جوامع رو به رشد و توسعهیافته به عقاید فردی و ویژگیهای شخصی افراد کاری ندارند و مدیران بر اساس لیاقت و شایستگی عهدهدار مسئولیتها میشوند و نیازی به تملق و ابراز وفاداری نیست؛ بنابراین مجموعه خودشان نیز کارآمد است و نتیجه مطلوب را مدنظر خویش قرار میدهند.
وی تصریح کرد: به نظر میرسد که در شرایط کنونی و فضای ملتهب سیاسی در شهرستانهای گرمسار و آرادان، باید تجدید نظر اساسی در ساماندهی و سازماندهی نیروهای انسانی و توانمندیهای اداری، آموزشی، فرهنگی و سیاسی این منطقه شود.
این دبیر بازنشسته ادامه داد: باید با برنامهریزی مناسب برای کاهش بیعدالتیهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و توزیع عادلانه امکانات اقدام و مسئولیتها بر پایه شاخصهای شناخته شده اجتماعی از طریق تعدیل روابط اجتماعی ناعادلانه یک سویه و مدیریتی شکلدهی شود.
اندکی هم پیشینه در مدیریت کلان شهرستانی
در بررسی پیشینه مدیریت کلان شهرستانی در حوزه فرمانداری گرمسار درمییابیم که طی شش سال، پنج نفر سرپرستی یا فرمانداری شهرستان گرمسار را بر عهده گرفتهاند و به دلایلی از مسند کار دور شدهاند.
«سیدهاشم موسویان» که معاون فرماندار گرمسار بود، در اوایل سال 1386 به سمت سرپرستی فرمانداری شهرستان گرمسار منصوب شد.
وی جای خود را به «بهرام ستاری» داد که حدود 2.5 سال از 1386 تا سال 1389 مسئولیت فرمانداری گرمسار را بر عهده داشت و اینک فرماندار شهرستان پیشوا است.
پس از آن و تا سال 1390، «سیدمحمد میربزرگی» به سمت فرمانداری شهرستان گرمسار منصوب شد و وی نیز به دلیل آنچه عزم او برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی خوانده میشد، از سمتش کنارهگیری کرد.
این تغییرات ادامه داشت تا اینکه سرانجام «شاهپور علاییمقدم» بر کرسی فرمانداری شهرستان گرمسار نشست و مدتی نیز در این شهرستان خدمت کرد.
در گام بعد نیز در حکمی از سوی استاندار سمنان، «حمیدرضا محمدیان» به سمت سرپرست فرمانداری شهرستان گرمسار منصوب شد.
در بخشی از این حکم که از سوی استاندار سمنان به محمدیان ابلاغ شده، آمده است: سیاست اجرایی کار فرماندار، اجرای وظایف مصوب و قانونی در راستای تحقق اهداف و آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
رهی در این حکم برای سرپرست فرمانداری گرمسار در سایه توجهات حضرت ولی عصر(عج) و منویات مقام معظم رهبری و نیز سیاستها و برنامههای دولت خدمتگزار آرزوی موفقیت کرد.
سرپرست فعلی فرمانداری شهرستان گرمسار تا پیش از این در سمت معاونت فرمانداری این شهرستان فعالیت داشته است.
تغییرات اساسی و مکرر در حوزه فرمانداری شهرستان گرمسار به تبع آن، تغییرات در سایر مدیریتها را نیز به دنبال داشته و شمار زیادی از مدیران ادارات شهرستان یا از کار برکنار شدهاند یا تغییر پست دادهاند.
به هر حال، این بررسیها نشان میدهد که باید در زمینه تغییرات پی درپی در شهرستان گرمسار تجدید نظر کرد و چارهای در این باب اندیشید./ج1