یکی از نشانه های هپاتیت مزمن و پیشرفته ممکن است که بزرگی طحال باشد. ولی تنها علتش هم این نیست.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، یکی از بیماریهای عفونی مثل تیفوئید یا تب مالت می تواند بزرگی طحال ایجاد بکند،حتی بیماریهای بدخیم هم می تواند بزرگی طحال ایجاد بکند. ایشان باید از نظر هپاتیت مزمن بی و همچنین از نظر بیماریهایی که بزرگی طحال می دهند بررسی بشوند .

آیا زدن واکسن هپاتیت بی قبل از بارداری ضروری است ؟

واکسن هپاتیت بی برای تمام مردمی که در روی کره ی زمین زندگی می کنند ضروری است . دومین واکسن ضد سرطان دنیا واکسن هپاتیت بی است . با طرح واکسینه شدن مردم ایران از سال 372 شما در سی یا پنجاه سال آینده موردی از هپاتیت بی در کشور ما وجود نخواهد داشت . عزیزانی که تاکنون این واکسن را نزده اند حتما بزنند بخصوص خانم های حامله قبل از اینکه حامله بشوند این واکسن را بزنند که خیالشان راحت بشود. اجبار برای این کار نیست ولی بهترین کار برای جلوگیری از هپاتیت بی واکسیناسیون است.

چه کسانی ضرورت دارند که واکسن هپاتیت بی بزنند ؟

این افرادی که می گویم کسانی هستند که همین الان باید بروند واکسن بزنند. یکی افرادی که نارسائی مزمن کلیه دارند و همودیالیز می شوند. به این افراد رایان واکسن زده می شود . کلیه ی پزشکان و پرستاران که در بیمارستان هستند و کلیه ی کسانی که می خواهند در این حرفه کار بکنند پزشک یا دندانپزشک است باید این واکسن را بزند . کلیه ی افرادی که اچ آی وی مثبت دارند که رایگان هم برای اینها زده می شود.

افرادی که بیماری دارند که به نوعی باید فرآورده های خونی را بگیرند مثل هموفیلی ها تالاسمی ها و کسانی که مغز استخوانشان فعالیت خوبی ندارد یا کسانی که بیماری بدخیمی خونی دارند یا می خواهند پیوند بشوند . یک پیوند کبد حداقل پانصد میلیون ریال برای کشور ما هزینه دارد . و واکسن هپاتیت هر دوزش سه هزارتومان هزینه دارد. پس حتما بایداینواکسن را بزنند.کلیه ی بچه هایی که در سال 72 به بعد بدنیا آمده است دولت در طرح واکسناسیون بطور رایگان واکسن را می زند . در بحرین در عرض شش ماه کلیه افراد بحرینی را واکسن هپاتیت بی زده اند تا سلامت جامعه بالا برود. و در چهاردهه ی آینده ما موردی بنام هپاتیت بی مزمن ، سیروز کیدی و سرطان کبدی بعلت هپاتیت نداشته باشیم . واکسن خودش صد درصد باعث ایمنی نمی شود . افرادی که سیگاری هستند یا ایدزدارند و کسانی که ایمنی بدنشان پایین است افزایش ایجاد آنتی بادی به اندازه ی افرد عادی نیست. نود و شش درصد ایمنی پیدا می کنند . یکیاز واکسن های ارزشمند واکسنهپاتیت بی است.

کسی که واکسن هپاتیت بی می زند در مقابل هپاتیت های دیگر ایمن می شود یا خیر ؟

کسی که واکسن هیپاتیت بی را می زند فقط نسبت به این نوع هپاتیت ایمن می شود . واکسن هپاتیت ای درایران ساخته نمی شود . هپاتتی سی هم واکسن ندارد .

در مورد درمان هپاتیت بی

بیماران هپاتیتی خودشان دوست ندارند چربی بخورند و رژیم خاصی ندارند . دوره بیماری شش هفته طول می کشد و معمولا هم خوب می شوند . ممکن است که این بیماران هم دچار یرقان بشوند . در هپاتیت بی یکسری علائم غیر یرقان هم هست . یکی دردشکم ، استفراغ و بی اشتهایی است . ممکن است که درد مفاصل داشته باشند یا کهیر بزنند . پنج درصد آنها این هپاتیت حاد در بدنشان می ماند و این حالت هم از دست بیمار و دکتر خارج است. و دچار هپاتیت بی مزمن می شوند . اینها باید حتما برای اعضای خانواده واکسیناسیون را درنظر داشته باشند و در برخوردهایشان مواظب باشند .وقتی این افراد برای برداشتن خال پیش پزشک می روند به دکتر بگویند که ما این مشکل را داریم و پزشک مراعات بیشتری می کند. یکی از نگرانی هایی که در هپاتیت ها وجود دارد بخصوص هپاتیت ای هپاتیت برق آسا است . ممکن است که فرد هپاتیت می گیرد و در عرض دو هفته می میرد . البته این خیلی نادر است . راه اینکه این بیماری را نگیرید این است که پیشگیری بکنید .

اگر هپاتیت بی است واکسن بزنید. و اگر یکی از افراد خانواده ی شما این بیمار یراگرفت جداسازی را انجام بدهید و تزریق گاماگلوبین راانجام بدهید و حتما واکسن بزنید . کسانی که می فهمند که جزواین پنج درصد هستند می گویند که ما دیگر آزمایش نمی دهیم و دیگر به پزشک مراجعه نمی کنند. ممکن است که آنزیم کبدی درآنها بالا برود و مبتلا به سیروز کبدی بشوند و بعد ایجاد هپاتیت مزمن می کند و ممکن است که سالها بعد به سرطان کبد دچار بشود. ما تمامتلاش مان این است که افرادهپاتیت بی نگیرند و وقتی هپاتیت مزمن بی و سی گرفتند با دارو آنها را کنترل می کنیم و آنرا تا آخرعمر به تاخیر بیندازیم . این داروها بسیار ارزشمند است.

کسانی که هپاتیت بی حاد می گیرند آیا نیاز به دارو درمانی دارند ؟ این افراد دیگر نیزا به واکسن ندارند و بعد از بهبودی کبد کامل بازسازی می شود.ما برای این بیماران دارو درمانی توصیه نمی کنیم و آنها خودشان خودبخود خوب می شوند. برخلاف هپاتیت مزمن که ما باید دارو درمانی بکنیم . هپاتیت مزمن آزمایش آنتی ژن فرد مثبت است بیش از شش ماه از آن گذشته است و آنزیم های کبدی آن بیش از دو تا سه برابر است . یا هپاتیت سی دارد که بیوبسی کبد کرده است./س
برچسب ها: بزرگی ، طحال ، هپاتیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.