سومین و آخرين مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ساعاتی پیش آغاز شد و سياست خارجي از جمله رويکرد در قبال ايران، محور اين مناظره بود و 47 بار از سوي طرفين تکرار شد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري ها، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و میت رامنی نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مناظره تلویزیونی خود را در شهر بوکا راتو در ایالت فلوریدای آمریکا آغاز کردند.
در آغاز اين مناظره "باب شيفر" مجري درباره قانون مربوط به برگزاري اين مناظره توضيح داد و گفت: اين مناظره قوانيني ساده دارد. اين مناظره به بخش هايي برابر تقسيم شده است. من در آغاز هر بخش پرسش مطرح مي کنم و هر يک از شما دو دقيقه وقت داريد که پاسخ بدهيد . همانطور که هر دوي شما مي دانيد مناظره امشب همزمان با پنجاهمين سالگرد شبي است که جان اف کندي رئيس جمهور پيشين آمريکا به دنيا گفته بود که شوروي (سابق) موشک هاي هسته اي را در کوبا مستقر کرده است.  شايد اين ماجرا نزديک ترين وضع ما به يک جنگ هسته اي بوده باشد و به صورت جدي به ما يادآوري کند که هر رئيس جمهور در هر زماني با يک تهديد غير قابل پيش بيني خارجي براي امنيت ملي ما روبرو است.

*** تغيير در خاورميانه و حمله به سفارت آمريکا در ليبي
مجري پس از اين مقدمه چيني رسما پرسش خود را با مطرح کردن خاورميانه پرسيد و گفت: نخستين چالش به خاورميانه درحال تغيير مربوط مي شود. اين پرسش در دو بخش مطرح مي شود. نخستين پرسش به ليبي و جنجال مربوط به رويدادهاي اين کشور است که در آن چهار آمريکايي کشته شدند از جمله سفير آمريکا . 
پرسش اين است که چه اتفاقي در ليبي رخ داد و چه چيزي باعث شد ؟ آيا آنچه در ليبي رخ داد کوتاهي اطلاعاتي يا کوتاه در بخش سياست ها بود؟ آيا آنچه در ليبي رخ داد تلاش براي گمراه کردن مردم درباره آن چيزي بود که واقعا رخ داد. ميت رامني شما گفتيد که آنچه که در ليبي رخ داد نمونه اي از سياست خارجي در خاورميانه بود که در مقابل چشمان ما در حال مشخص  شدن است.
مجري از ميت رامني برنده قرعه کشي که در آغاز مناظره انجام شده بود درخواست کرد به اين پرسش پاسخ بدهد.
ميت رامني گفت: "باب متشکرم از اينکه قبول کرديد مجري اين مناظره شويد متشکرم. از دانشگاه لين هم تشکر مي کنم که به ما در اين دانشگاه خوش آمد گفتند. آقاي رئيس جمهور از اينکه بار ديگر با شما هستم خيلي خوشحالم. من و رئيس جمهور اندک زماني پيش در يک مراسم بسيار خنده آور و پر از مزاح حضور داشتيم اميدوارم که در مناظره امشب هم بتوانيم باعث خنده شويم  البته بايد ببينيم در ادامه چه مي شود! 
وي پس از اين تعارفات مقدماتي به سراغ پاسخ جدي خود رفت و گفت: روشن است که اين عرصه (خاورميانه )که شما به آن اشاره کرديد مايه نگراني بسيار زياد براي کل دنيا و به طور خاص براي آمريکايي ها است.
خاورميانه شاهد يک تغييرکامل در ساختار و فضاي خود است. ما در ليبي شاهد بوده ايم که حمله اي باعث کشته شدن چهار نفر شد، دل و جان ما پيش افراد کشته شده است. بخش شمالي مالي بدست افرادي افتاده است که شبيه به اعضاي القاعده هستند. ما در مصر شاهد حضور يک رئيس جمهور از اخوان المسلمين هستيم. چيزي که ما شاهدش هستيم حرکت معکوس اميدهايي است که ما براي منطقه داشتيم. البته بزرگترين تهديد در ميان همه اين تهديد ها ايران است.
ما بايد درک کنيم که بايد کاري کنيم که رئيس جمهور کرد. من به رئيس جمهور تبريک مي گويم که اسامه بن لادن را از بين برد و به سراغ رهبري القاعده رفت اما ما نمي توانيم با کشتن از اين افتضاح خارج شويم ما بايد يک راهبرد جامع و قوي را در پيش بگيريم. قطعا بر هيچ کسي پوشيده نيست که اين گروه اکنون در ده يا دوازده کشور فعاليت مي کند و تهديدي بسيار زياد براي آمريکا در بلند مدت است.
مجري در ادامه از باراک اوباما خواست که به نخستين پرسش که ميت رامني به آن پاسخ داده بود، پاسخ بدهد.
باراک اوباما گفت:نخستين شغل من به عنوان فرمانده کل تامين امنيت مردم آمريکا است و اين همان چيزي است که ما در  چهار سال پيش انجام داديم. ما به جنگ در عراق پايان داديم ، تمرکز خود را دوباره روي کساني معطوف کرديم که در عمل باعث کشته شدن ما(آمريکايي ها) در يازدهم سپتامبرشدند. 
در نتيجه اين تمرکز مجدد رهبري مرکزي و هسته اي القاعده از بين رفت. علاوه بر اين ما اکنون قادريم به شيوه اي مسئولانه از افغانستان خارج شويم و اطمينان داشته باشيم که افغان ها مسئوليت تامين امنيت خود را برعهده مي گيرند. اين مسئله به ما اجازه مي دهد  اقدام به بازسازي ائتلاف ها و گرفتن دوستاني در سراسر دنيا بکنيم تا با تهديد هاي آينده مبارزه کنيم. اکنون بايد درباره ليبي بگويم ، همانطور که من در مناظره قبلي خاطر نشان کردم، وقتي که ما آن تماس تلفني را دريافت کرديم، نخست من فورا اطمينان حاصل کردم که ما هر کاري را که مي توانستيم انجام داديم تا امنيت آن آمريکايي هايي را که در معرض خطر بودند تامين کنيم. دوم اينکه من مطمئن بودم که ما تحقيق خواهيم کرد تا مشخص شود که دقيقا چه اتفاقي افتاده است  و  سوم و مهمتر از همه اينکه ما به تعقيب کساني خواهيم پرداخت که باعث کشته شدن آمريکايي ها شدند و آنها را به سزاي اعمالشان خواهيم رساند. 
اين دقيقا همان کاري است که ما مي خواهيم انجام دهيم اما به نظر من برداشتن گامي به عقب و فکر کردن درباره آنچه که در ليبي رخ داد اهميت دارد.
سپس ميت رامني گفت: راهبرد من خيلي صريح و مشخص است.راهبرد من تعقيب کردن افراد بد است تا اطمينان حاصل کنيم که ما فعاليت آنها را مختل مي کنيم ،آنان را مي کشيم و حذف مي کنيم اما راهبرد من گسترده تر از اين است.   اين مسئله البته اهميت دارد. ما خواستار عراقي ديگر يا افغانستاني ديگر  نيستيم . اين راهها مسير درستي براي ما نيستند . مسير درست براي ما اين است که اطمينان حاصل کنيم به تعقيب کساني مي پردازيم که سران اين گروههاي متعدد ضد آمريکايي هستند.
ما همچنين بايد به دنياي اسلام کمک کنيم . ما چگونه اين کار را انجام مي دهيم؟  ما بايد کمک خارجي و سرمايه گذاري مستقيم خارجي خود و دوستان خود را هماهنگ کنيم تا اطمينان حاصل کنيم که اين کشورها به توسعه اقتصادي بيشتري مي رسند. مسئله دوم آموزش بهتر است. مسئله سوم برابري جنسي است.  مسئله چهارم حاکميت قانون است. ما بايد به اين کشورها کمک کنيم که جوامع مدني خود را بسازند اما آنچه که در چند سال گذشته رخ داده است اين بود که ما شاهد اين آشوب و هرج و مرج فزاينده در خاورميانه بوده ايم.   شما شاهديد که القاعده هم وارد شده است .  آنها در بسياري از کشورهاي خاورميانه هستند. بسيار جالب است که ليبي ظاهرا در حال برخي پييشرفت ها است هرچند اين فاجعه وحشتناک در آن رخ داد .  ليبي شش ميليون نفر جمعيت دارد اما درمصر که هشتاد ميليون جمعيت دارد ما مي خواهيم اطمينان حاصل کنيم که پيشرفت در سراسر خاورميانه  را شاهد هستيم .  اکنون  شمال مالي در تصرف القاعده قرار دارد. )خاورميانه) منطقه اي است که در آشوب بسر مي برد. البته ايران هم در مسير پيشرفت هسته اي قرار دارد.  مجري با قطع کردن صحبت هاي ميت رامني به اوباما فرصت داد که صحبت کند. 

*** انتقاد تند اوباما از رامني
باراک اوباما گفت:من بسيار خشنودم که شما ميت رامني تهديد بودن القاعده را درک مي کنيد. چند ماه پيش وقتي از شما پرسيده شده بود که بزرگترين تهديد ژئوپولتيک براي آمريکا چيست شما گفته بوديد : روسيه ! شما نگفته بوديد القاعده. در دهه هزار و نهصد و هشتاد روسيه تهديد بود.   رامني  بيست سال است که جنگ سرد به پايان رسيده است. وقتي که موضوع به سياست خارجي مربوط مي شود به نظر مي رسد که شما مي خواهيد سياست خارجي دهه هزار و نهصد و هشتاد را اجرا کنيد همانطور که در بخش  اجتماعي سياست هاي دهه هزار و نهصد و پنجاه را دنبال مي کنيد و در زمينه سياست هاي اقتصادي سياست هاي دهه هزار و نهصد و بيست را دنبال مي کنيد!  شما مي گوئيد که علاقه اي به تکرار آن چيزي نداريد که در عراق رخ داد اما همين چند هفته پيش شما گفتيد که ما بايد شمار بيشتري از نظاميان را در عراق داشته باشيم.  
البته من مي دانم که شما در سمتي قرار نداشتيد که سياست خارجي را اجرا کنيد، چالشي که ما داريم اين است که هر زمان شما نظر و عقيده اي را مطرح مي کرديد اشتباه کرديد. شما گفتيد که ما بايد به عراق مي رفتيم با وجود آنکه عراق تسليحات کشتار جمعي نداشت.  شما گفتيد که ما هنوز بايد نظاميان خود را تا امروز داشته باشيم .  شما خاطر نشان کرديد که ما نبايد پيمان هاي هسته اي را با روسيه امضا کنيم، اين درحالي است که هفتاد و يک سناتور چه دمکرات و چه جمهوريخواه به اين پيمان رأي دادند. شما گفتيد که ما نبايد جدول زماني در افغانستان داشته باشيم و سپس گفتيد که بايد جدول زماني داشته باشيم و اکنون مي گويد شايد و البته داشتن جدول زمان بستگي دارد.   اين نشان مي دهد که شما نه تنها اشتباه کرديد بلکه با ارسال پيام ها وسيگنال هاي مختلف سردرگمي ايجاد مي کنيد  اين سردرگمي هم براي نظاميان ما و هم براي همپيمانان ما به وجود خواهد آمد.  
چيزي که ما بايد در مورد خاورميانه انجام دهيم اين است که يک رهبري قوي و باثبات داشته باشيم نه اينکه يک رهبري نادرست و بي پروا داشته باشيم. متاسفانه شما در طي اين کارزار انتخاباتي اينگونه ايده ها و نظرات را پيشنهاد کرديد که باعث تقويت آمريکا و تامين امنيت اين کشور در بلند مدت نخواهد شد. 
مجري در ادامه اين مناظره از ميت رامني خواست که به گفته هاي اوباما پاسخ بدهد. ميت رامني گفت: البته من با آن چيزي که رئيس جمهور درباره سوابق من و گفته هاي من بيان کرد، موافق نيستم. اين گفته ها درست نيستند. چيزي که من مي توانم بگويم اين است که ما درباره خاورميانه صحبت مي کنيم . ما شاهد افزايش آشوب و سردرگمي در خاورميانه هستيم. حمله کردن به من در دستور کار نيست. حمله کردن به من درباره چگونگي حل کردن چالش هايي توضيح نخواهد داد که ما در خاورميانه با آنها روبرو هستيم.  حمله به من درباره چگونگي بهره گرفتن از فرصت هايي که در خاورميانه وجود دارند توضيح نخواهند دارد اما من به چند چيزي که شما اشاره کرديد پاسخ مي دهم.  من گفته بودم که روسيه يک دشمن ژئو پولتيک است.  من در همان پاراگراف گفته بودم که ايران بزرگترين  تهديد است که ما با آن روبرو هستيم.   روسيه همچنان و بارها در سازمان ملل متحد با ما نبرد مي کند. من در اين باره ديد کاملا روشن دارم . من وقتي که مسئله به روسيه يا پوتين  مربوط مي شود عينک خوش بيني نمي زنم.  من قطعا نمي گويم که بعد از انتخابات به وي انعطاف پذيري بيشتر مي دهم چون بعد از انتخابات وي شاهد سرسختي بيشتر خواهد بود. مسئله دوم به عراق مربوط مي شود. شما و من قبول داريم که با توافقنامه ي مربوط به وضعيت نيروها(سوفا)نبايد صورت مي گرفت.  در اين لحظه اوباما گفت:کاري که من نمي خواستم انجام دهم اين بود که ده هزار نيرو در عراق باقي بماند و قطعا اين مسئله به ما در خاورميانه کمک نمي کند. 

*** عراق
ميت رامني گفت: متاسفانه رئيس جمهور تلاش کرد که توافقنامه وضع نيروها (سوفا) بدست آيد. من گفته بودم که بايد شماري از نيروها باقي بمانند. اين چيزي بود که من با آن موافقت کردم و اين موضع شما هم بود.شما فکر مي کرديد که بايد پنج هزار نيروي نظامي درعراق باقي بماند من فکر مي کردم که شايد شمار بيشتري نيرو باقي بماند اما پاسخ اين است که ما هيچ نيرويي در انجا نداريم. 
در ادامه باراک اوباما گفت:شما چند هفته پيش گفته بوديد که ما بايد همچنان در عراق نيرو داشته باشيم.شما در اين زمينه سخنراني کرديد. 
ميت رامني گفت: من به اين مسئله اشاره کردم که شما در اجراي توافقنامه وضع نيروها در پايان جنگي که وجود داشت کوتاهي کرديد. 
درحاليکه رامني و اوباما بارها حرفهاي يکديگر را قطع مي کردند باراک اوباما گفت:من به عنوان فرمانده کل يک چيز را ياد گرفتم.شما بايد هم براي همپيمانان ما و هم براي دشمنان ما درباره موضع خود به روشني صحبت کنيد و بگوئيد که منظور شما چيست. اگر شما چند هفته ي پيش سخنراني کرديد و در آن گفتيد که ما بايد هنوز هم در عراق نيرو داشته باشيم اين نظر، راه اطمينان يافتن از استفاده از فرصت ها و مقابله با چالش هاي خاورميانه نيست. کاملا درست است که ما نمي توانيم با اين چالش ها فقط از راه نظامي روبرو شويم. کاري که من در سراسر دوره رياست جمهوري خود کردم و به آن ادامه خواهم داد اين است که اول اطمينان حاصل کنم اين کشور ها از تلاش هاي ما حمايت مي کنند. دوم اينکه بايد اطمينان حاصل کنم که اين کشورها از منافع ما در تامين امنيت اسرائيل حمايت مي کنند چون اسرائيل دوست واقعي ما و بزرگترين همپيمان ما در منطقه است. در صورتي اسرائيل مورد حمله قرار گيرد، من در کنار اسرائيل خواهم بود. اسرائيل دوستي واقعي و بهترين متحد ما در منطقه است.
سوم اينکه ما بايد توانايي هاي اقتصادي اين کشورها  را توسعه بدهيم.  
نکته ديگر اين است که درک کنيم نمي توانيم همچنان در اين کشورها اقدام به کشور سازي بکنيم . بخشي از رهبري آمريکا اين است که اطمينان حاصل کند که ما در کشور خودمان کشور سازي مي کنيم. اين به ما کمک مي کند که رهبري مورد نياز آمريکا را حفظ کنيم.

*** سوريه
مجري اين مناظره دومين موضوع مربوط به خاورميانه را مطرح کرد و گفت: هر دو نفر به سوريه اشاره کرديد.  جنگ در سوريه اکنون به لبنان سرايت کرده است.ما شاهديم که بيش از يکصد نفر در لبنان به علت بمب گذاري و تظاهرات کشته شدند. در تظاهرات  لبنان هشت نفر کشته شدند.  آقاي رئيس جمهور اکنون بيش از يکسال است که شما به بشار اسد گفته بوديد که بايد برود. آيا ما بايد درسياست خود ارزيابي مجدد بکنيم ؟ تا راهي بهتري براي تاثير گذاري رويدادها در آنجا(سوريه ) پيدا کنيم؟ آيا چنين چيزي اصلا ممکن است؟ 
باراک اوباما در پاسخ گفت: کاري که ما کرديم اين بود که جامعه بين المللي را سازماندهي کرديم و گفتيم که اسد بايد برود. ما تحريمها را عليه حکومت(اسد) بسيج کرديم. ما درحال کمک کردن به مخالفان هستيم تا آنها سازماندهي شوند. هرکاري که ما انجام مي دهيم با مشورت  شرکاي ما در منطقه از جمله اسرائيل است. روشن است که اسرائيل منافع بسيار زيادي در رويدادهاي سوريه دارد.  ما با ترکيه هماهنگ مي کنيم. ما با ديگر کشورهاي منطقه که منافع  زيادي در موضوع سوريه دارند هماهنگ مي کنيم.  ما هرکاري که بتوانيم انجام مي دهيم تا اطمينان حاصل کنيم که به مخالفان کمک مي کنيم اما از سويي ديگر بايد درک کنيم که براي ما، درگير شدن بيشتر نظامي در سوريه يک گام بسيار جدي خواهد بود.  ما بايد اطمينان حاصل کنيم که ما مي دانيم به چه کسي کمک مي کنيم . من اطمينان دارم که روزهاي(پاياني) اسد به شمارش افتاده است اما کاري که ما نمي توانيم بکنيم اين است که تسليحات سنگين در اختيار مخالفان سوري قرار دهيم؛ چيزي که ميت رامني زماني پيشنهاد کرده بود؛ اگر تصور کنيم که چنين کاري باعث امنيت بيشتر ما در بلند مدت خواهد شد تصوري ساده انگارانه  است.
سپس ميت رامني گفت: موضوع سوريه اهميت دارد. سوريه يک فرصت براي ما است چون سوريه نقشي مهم در خاورميانه بازي مي کند. سوريه همپيمان ايران در دنياي عرب است. اينکه شاهد برکناري اسد در سوريه باشيم اولويت بسيار بالايي براي ما است. ما خواستار مداخله نظامي نيستيم و نمي خواهيم که وارد يک مداخله نظامي شويم. پس مسير درست براي ما، کار کردن با همپيمانان و استفاده از منابع ما است تا طرف هاي مسئوليت پذير در داخل سوريه را شناسايي  و آنها را سازماندهي کنيم و نوعي شورا براي آنها تشکيل دهيم تا بتوانند در سوريه پيشتاز باشند.  ما بايد سپس اطمينان حاصل کنيم که آنها براي دفاع از خود تسليحات لازم را در اختيار دارند.  ما بايد اطمينان حاصل کنيم که اين تلاش ها را با همپيمانان خود به خصوص با اسرائيل هماهنگ مي کنيم اما سعودي ها و قطري ها و ترک ها همه نگران اين مسئله هستند و مي خواهند با ما کار کنند.  ما بايد يک رهبري کارآمد در سوريه داشته باشيم و اطمينان حاصل کنيم که شورشيان در اين کشور مسلح هستند و شورشياني که مسلح مي شوند کساني هستند در آينده طرف هاي مسئول در سوريه خواهند بود. من معتقدم که اسد بايد برود .اين فرصتي بسيار مهم براي آمريکا است . ما دريکسال گذشته شاهد بوديم که رئيس جمهور گفت سازمان ملل متحد به اين مسئله بپردازد ، کوفي عنان آمد و درباره آتش بس صحبت کرد که کارايي نداشت.  سپس به روس ها نگاه کرديم که کاري بکنند. ما بايد نقش رهبري را ايفا کنيم اين نقش از جنبه نظامي در ميدان نيست.

**** ايران
در اين بخش باراک اوباما از سياست هسته اي خود در برابر ايران دفاع کرد و ميت رامني نامزد جمهوري خواهان را به شدت مورد انتقاد قرار داد .
مجري مناظره پرسيد گزارشها حاکي از آن است که آمريکا به عنوان بخشي از گروه بين المللي با گفتگو درباره برنامه هسته اي ايران به توافق رسيده است. شما چه توافقي را در اين گفتگوها خواهيد پذيرفت؟
باراک اوباما گفت: نخست اين که گزارشها در روزنامه ها صحيح نيست اما هدف ما اين است که ايران درک کند از برنامه هسته اي خود دست بکشد . توافقي که مورد قبول خواهد بود اين است که آنها به برنامه هسته اي خود پايان دهند. من خوشحالم که فرماندار رامني با گامهايي که برداشته شده موافق است.به نظر مي رسد شما(رامني) همان کاري را انجام مي داديد که من انجام دادم اما شما با صداي بلندتر فرياد مي زنيد. کار تحريم ها، دقيق و موشکافانه بود. من  از زماني که رياست جمهوري را عهده دار شدم اين کار را شروع کردم. ما بايد اطمينان مي يافتيم که همه کشورها حتي کشورهايي نظير روسيه و چين مشارکت کنند زيرا اگر فقط ما(آمريکا) تحريم ها را اعمال مي کرديم کاري است که براي مدت طولاني انجام داديم. ما مي خواهيم اين فشار حفظ شود. توافق (در مذاکرات با ايران) در صورتي بدست خواهد آمد که ايراني ها جامعه بين المللي را متقاعد کنند که برنامه نظامي هسته اي را دنبال نمي کنند. ما دست از فشار برنخواهيم داشت مگر اين که به شواهد مشخص برسيم. بايد به اين نکته اشاره کنم که زمان در حال از دست رفتن است. در غير اين صورت، از همه گزينه هاي لازم استفاده خواهيم کرد.

ميت رامني در پاسخ به اين پرسش مجري گفت: من فکر مي کنم از همان ابتدا يکي از چالش هايي که ما با ايران داشتيم اين بود که آنها احساس مي کنند اين دولت به اندازه کافي قوي نيست و در جايي که انتظار قدرت از آمريکا  داشتند، شاهد ضعف بودند. من فکر مي کنم علتش اين بود که رئيس جمهوردر تبليغات انتخاباتي پيشين در چهار سال پيش گفته بود که با همه جهان ديدار مي کند. وي در نخستين سال خود مي بايست با هوگو چاوز ،کيم جونگ ايل ،کاسترو و احمدي نژاد ديدار مي کرد و رئيس جمهور بايد سفر عذرخواهي را شروع مي کرد و به کشورهايي در خاورميانه مي رفت که از آمريکا انتقاد مي کنند. آنها اين مسئله را ضعف دولت آمريکا ديدند.
ميت رامني گفت: رئيس جمهور آمريکا در سال 2009 هک عملکرد ضعيفي داشت. ميت رامني گفت: من فکر مي کنم زماني که رئيس جمهور گفت مي خواهد بين ما و اسرائيل فاصله به وجود آورد، همه اينها موجب شد ايران با  خود بگويد مي توانيم بيشتر مقاومت کنيم و سانتريفوژها را افزايش دهيم. اين براي ما غيرقابل قبول است. رئيس جمهور بايد از همان آغاز قدرت  نشان مي داد و مشخص مي کرد چه چيزي غيرقابل قبول و چه چيزي قابل قبول است. ما بايد شديدترين فشار ممکن را بر آنها وارد کنيم زيرا اگر اين کار را انجام دهيم ناچار نخواهيم بود اقدام نظامي در پيش گيريم.

در بخش ديگر، رامنی مدعي شد ایران اتمی بزرگترین مساله برای آمریکاست و وي اگر رئیس‌جمهور شود تحریم‌های فلج کننده علیه ایران را تشدید خواهد کرد. ميت رامني گفت: اقدام نظامي عليه ايران آخرين راه حل است.  رامني گفت: اگر من رئيس جمهور آمريکا باشم در صورتي که به اسرائيل حمله شود، نه فقط به صورت ديپلماتيک و فرهنگي بلکه به صورت نظامي از اسرائيل حمايت خواهم کرد.  وي افزود:ترديدي نيست که ايران داراي توانايي هسته اي، براي آمريکا غيرقابل قبول است. ميت رامني گفت: تحريم هاي فلج کننده همان چيزي است که من چهار سال پيش خواستار آن شدم. من در کنفرانسي که در اسرائيل بودم خواستار هفت گام شدم که تحريم هاي فلج کننده نخستين گام بود.بايد اين تحريم ها زودتر اعمال مي شد اما اکنون نيز خوب است که اين تحريم ها را داريم.  دومين موضوعي که بايد بگويم اين است که من اين تحريم ها را افزايش خواهم داد.  وي افزود :مطلب دوم اين است که من تلاش ها براي انزواي ايران را در پيش خواهم گرفت. ما بايد لحظه به لحظه فشار بر ايران را افزايش دهيم زيرا هر راه حلي به غير از آن براي متوقف کردن مسير هسته اي ايران براي آمريکا غيرقابل قبول است والبته اقدام نظامي آخرين راه حل خواهد بود و تنها در زماني اتفاق خواهد افتاد که همه تلاش ها در همه مسيرها ناکام بماند.

اوباما نيز ادعا کرد قوی‌ترین تحریم‌ها علیه ایران توسط دولت وي و در همکاری با متحدان آمریکا وضع شده است.
رئيس جمهور آمريکا در عين حال اعلام کرد گزارش هاي منتشر شده مبني بر اينکه آمريکا و ايران در حال برنامه ريزي براي ديدار مستقيم پس از انتخابات هستند، درست نيست.  اوباما گفت آمريکا مانع ايران در دستيابي به سلاح هسته اي خواهد شد اما وي در مذاکرات مشارکت نخواهد کرد.  اوباما افزود زمان در حال سپري شدن است.


**** افغانستان
رامنی در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای آمریکایی در سال 2014 حتی در صورتی که افغانها هنوز آمادگی بر عهده گرفتن مسئولیت تامین امنیت افغانستان را نداشته باشند این کشور را ترک خواهند کرد یا خیر ‌گفت این نیروها باید تاریخ نهایی خروج از افغانستان را رعایت کنند.  وی افزود آمریکا به کمکهای خود به افغانستان و پاکستان ادامه خواهد داد.  اوباما درباره موضوع خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت تعهدات خودش را در این زمینه مراعات خواهد کرد و نیروهای آمریکایی را از این کشور خارج خواهد کرد.  بر اساس طرحهای اولیه اوباما، با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان قرار است مسئولیتهای امنیتی این کشور تا سال 2014 به افغانها منتقل بشود.

**** منطقه پرواز ممنوع در سوريه
مجري برنامه در ادامه از ميت رامني درباره ايده منطقه پرواز ممنوع در سوريه سوال کرد.
رامني گفت: من نمي خواهم ارتش کشورمان درگير بحران سوريه شود.من لازم نمي دانم که ارتش آمريکا در اين مقطع به سوريه برود . همچنين در آينده نيز ضرورتي براي اين کار نمي بينم. همانطور که گفتم هدف ما برکنار شدن بشار اسد و جايگزين کردن آن با دولتي است که با ما دوست باشد. من همچنين مي خواهم مطمئن شوم که آنها مسلح مي شوند و به اندازه کافي سلاح براي سرنگوني اسد دريافت کنند. اما موافق مداخله ارتش و نيروهاي خودمان نيستم، زيرا اين کار ضرورت ندارد. ما در منطقه شريک و متحد و منابع کافي براي حمايت از اين گروهها داريم. اما اين کار يک سال طول کشيده است. رهبري آمريکا بايد در اين مدت نقش خود را ايفاء مي کرد. ما بايد نقش رهبر را نه از نظر نظامي بلکه از نظر سازماني و دولتي براي گرد آوردن گروههاي مسئول ايفاء مي کرديم. طبق گزارش هاي اطلاعاتي، گروههاي مخالف در سوريه بسيار متفرق هستند و نتوانسته اند در کنار هم يک گروه واحد تشکيل دهند. اين بايد اتفاق بيفتد و آمريکا نيز کمک کند چنين اتفاقي شکل بگيرد. ما بايد همچنين اطمينان حاصل کنيم که آنها سلاح لازم را براي تحقق هدف اصلي يعني سرنگون کردن  بشار اسد دريافت مي کنند.
 
اوباما در اين باره گفت: آنچه که رامني گفت با نظر ما فرق ندارد. اين دقيقا همان کاري است که ما انجام مي دهيم و بايد انجام دهيم تا يک نظام ديگر در سوريه شکل بگيرد و از طريق يک روند موثر انتقال، اسد را برکنار کنيم. اين کاري است که ما انجام داده ايم و ادامه خواهيم داد.

*** مصر
مجري برنامه از اوباما سوال کرد: در زماني که مصر دستخوش بحران شده بود ، زماني فرا رسيد که شما گفتيد پرزيدنت مبارک بايد برود. برخي در دولت شما مي گفتند که بايد کمي صبر مي کرديم. آيا پشيمان نيستيد؟
اوباما گفت: نه پشيمان نيستم.آيا بايد تانک ها را براي سرکوب کردن جوانان در ميدان تحرير مي فرستاديم؟ 
اوباما در ادامه اين مناظره افزود دولت جديد مصر بايد مسئوليت پذير باشد.
اوباما گفت آنها همچنين بايد حقوق زنان را به رسميت بشناسند، اين مسئله در سراسر منطقه از حساسيت زياد برخوردار است. آنها همچنين بايد به قرارداد صلح خود با اسرائيل پايبند بمانند. اين يک خط قرمز براي ما محسوب مي شود ، زيرا اگر اين قرارداد صلح فرو بپاشد، نه تنها امنيت اسرائيل بلکه امنيت ما هم به خطر مي افتد. آنها بايد در مقابله با تروريسم نيز با ما همکاري کنند. ما نيز در توسعه اقتصادي به آنها کمک مي کنيم زيرا در نهايت  آنچه که باعث خواهد شد انقلاب مصر براي مردم اين کشور و همچنين دنيا موفقيت آميز باشد، اين است که جوانان اين کشور فرصت پيدا کنند. ما کنفرانس هايي برگزار مي کنيم و در آن به مصري ها آموزش مي دهيم که چگونه بازسازي اقتصاد خود را آغاز کنند و آن را سالم و شفاف بسازند.اما نکته مهمي که ما بايد به خاطر بسپاريم اين است که اگر مي خواهيم در منطقه موفق باشيم ، بايد در داخل آمريکا نيز کارهايي انجام دهيم.ما در  يک دهه گذشته تجربه ملت سازي در عراق و افغانستان داشته ايم اما از توسعه اقتصاد ، بخش انرژي  و يا بخش آموزش خود در داخل کشور غافل مانده ايم.از اين رو وقتي در داخل خوب عمل نکنيم ، سخت است که بخواهيم در خارج اعمال نفوذ و رهبري کنيم. 
مجري برنامه از ميت رامني سوال کرد: آيا شما هم حسني مبارک را رها مي کرديد؟
رامني: من از اقدامات رئيس جمهور در اين خصوص حمايت کردم. اي کاش ما ديدگاه بهتري براي آينده داشتيم. اين کاش در ابتداي رياست جمهوري اوباما  و يا قبل از آن  متوجه مي شديم تا شاهد انفجار به آن شکل که ديديم،  نباشيم. اما وقتي آن انفجار رخ داد، به نظر من  همان کاري که رئيس جمهور انجام داد ، درست بود. اجازه دهيد درباره اين صحبت کنم که ماموريت ما در خاورميانه چه بايد باشد. ما يک طرح صلح آميز مي خواهيم. براي اينکه  اصول صلح را توسعه دهيم بايد قوي و نيرومند باشيم و اين با اقتصاد قوي در داخل شروع مي شود اما متاسفانه اقتصاد ما اصلا قوي نيست.خيلي وحشتناک است که رئيس جمهور ايران بدهي هايمان را به رخ مان مي کشد. مايک مولن رئيس سابق ستاد مشترک ارتش نيز مي گفت که بدهي  يک خطر براي امنيت ملي مان محسوب مي شود. ما اقتصاد خود را تضعيف کرده ايم ما به يک اقتصاد قوي نياز داريم. ارتش ما نيز بايد قوي باشد. ما سربازان و فناوري خوبي داريم اما کاهش بودجه يک تريليون دلاري اين وضع را تغيير مي دهد. ما به متحدان قوي نيز نياز داريم.ارتباط با چنين متحداني براي قوت آمريکا ضروري است.و در نهايت ما بايد به اصول خود پايبند بمانيم. اگر به اصول خود پايبند بمانيم ، نفوذ مان در جهان نيز افزايش مي يابد اما متاسفانه الان  نفود آمريکا در هيچ نقطه اي از دنيا بيشتر از چهار سال قبل نيست. و اين بدان علت است که ما ضعيف عمل کرده ايم.

*** نقش آمريکا در جهان
مجري برنامه: به نظر شما نقش آمريکا در جهان چيست؟
رامني : به نظر من مردم در انتخابات به صلح راي مي دهند نه جنگ.ما درک مي کنيم که برخي نقاط دنيا درگيري وجود دارد اما ما مي خو اهيم که تا حد امکان  به اين درگيري ها پايان دهيم. اما براي اينکه نقش خود را در جهان ايفاء کنيم، آمريکا بايد قوي باشد.لازمه اين نيز داشتن يک اقتصاد قوي است.ما نبايد 23 ميليون نفر داشته باشيم که براي پيدا کردن شغل تقلا مي کنند ، نبايد اقتصادي داشته باشيم که در سه سال گذشته روند نزولي داشته است، نبايد فرزندان مان دانشگاه را رها کنند.ما بايد اقتصاد خود را قوت ببخشيم. ارتش مان را نيز بايد قوي کنيم.نمي دانيم دنيا چه حوادثي پيش رو دارد. در مبارزات انتخاباتي سال 2000 هيچ سخني از تروريسم در ميان نبود اما يک سال بعد ، حادثه يازده سپتامبر روي داد. از اين رو ما بايد براساس ابهامات، تصميم گيري کنيم.اين به معناي ارتش نيرومند است.ما نبايد بودجه نظامي خود را کاهش دهيم. ما همچنين بايد در کنار متحدان خود بايستيم. من فکر مي کنم تنش هايي که بين اسرائيل و آمريکا به وجود آمد، خيلي ناراحت کننده بود. عقب راندن طرح سامانه دفاع موشکي مان در لهستان به آن شکل که ديديم، ناراحت کننده بود و به روابط ما آسيب زد. ما بايد به اصول خود پايبند بمانيم، در کنار متحدان خود بايستيم و ارتش و اقتصاد قوي داشته باشيم.
برچسب ها: مناظره ، رامنی ، اوباما ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار