قدیمی ترین و نفیس ترین در چوبی حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) برای حفظ و نگهداری مرمت و به موزه این آستان مقدس سپرده شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس مسوول روابط عمومی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)گفت: این درچوبی که متعلق به 150 سال پیش است ، توسط استاد حسین ظفری زاده مرمت شده وعلاقه مندان برای دیدن آن می توانند به این موزه آستان مقدس شاهچراغ مراجعه کنند.
ده بزرگی گفت : از شاخص های بارز این در چوبی ارزشمند ، خاتم کاری های هنرمندانه ای است که بیش از یک سده پیش بر روی آن انجام گرفته واز این رو ارزش تاریخی آن انکار ناپذیر است.
این اثر ارزشمند درابعاد دو و 30 در یک و 40 متر ساخته شده و هر لنگه آن دارای سه قاب است که دو قاب مربع و یک قاب مربع مستطیل درهرلنگه آن خودنمایی می کند.
هر یک از این قاب ها با ده گره خاتم کاری شده و با رنگ های زیبای فیروزه ای و مخلوطی از استخوانی، سیم و فوفل تزیین شده است.
دور تا دور هرکدام از این قاب ها، خاتم کاری مشکی زنجیره ای خاص با ظرافت تمام کار شده است و اشکال هندسی به گونه ای هنرمندانه به کار رفته است.
بر روی چارچوبه این در قدیمی، شکلی دو شاخه ای از جنس نارنج و گردو به نام (جَوَک) ساخته و پرداخته شده که به زیبایی آن دو چندان می افزاید.
دربازسازی و مرمت این در سعی شده است که ساختار طبیعی و اولیه آن حفظ شود.
این درچوبی زیبا به عنوان اثری عتیقه و با ارزش درهمان نگاه اول چشم هر بیننده ای را خیره می کند./س
برچسب ها: در ، شاهچراغ ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.