فرماندار اردبیل گفت: آیین تشت (طشت ) گذاری و عزاداری مردم حسینی اردبیل ثبت ملی می شود.

یوسف اكبری امروز در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل افزود : این آیین معنوی با حضور مسوولان كشوری ، استانی و مردم حسینی در محل مصلی اردبیل برگزار و به صورت رسمی در فهرست آثار ملی و معنوی كشور ثبت می شود .

وی گفت : آیین تشت گذاری كه عزاداری های محرم در اردبیل با آن شروع می شود رفته رفته در دیگر مناطق كشور نیز رواج می یابد و ثبت ملی این آیین به همه گیر شدن آن و ترویج فرهنگ حسینی در جای جای كشور كمك می کند.

اکبری افزود : با ثبت ملی ، آیین تشت گذاری جلوه ای ملی به خود گرفته و تمام مردم ایران از بركات معنوی آن بهره مند می شوند .

فرماندار اردبیل  گفت : همزمان با ثبت رسمی این آیین ، تمبر ویژه تشت گذاری اردبیل نیز رونمایی می شود .

گفتنی است؛ تشت گذاری یكی از مراسم سنتی ویژه منطقه ی اردبیل است كه به لحاظ پیشینه تاریخی و مذهبی خود به دارالارشاد، دارالامان و دارالایمان شهرت یافته است.

دسته های سینه زنی و زنجیرزنی در مساجد و تكایا به یاد لب تشنگان نهر فرات مشكی را پر از آب كرده و آن را همراه با تشتی از جنس مس كه بطور معمول بر دوش ریش سفیدان محله حمل می شود ، چند دور در فضای مسجدمی گردانند.

عزاداران با زنجیرزنی و سینه زنی تشت را در مكان خاصی در داخل مسجد كه با شمع های روشن و تصاویر ائمه معصومان (ع) جلوه داده شده است، قرار می دهند.

مراسم تشت گذاری خاطره تشنگی امام حسین (ع) و یاران باوفایش را در اذهان زنده می كند و این آیین كه از علاقه و ارادت زیاد مردم منطقه اردبیل به سیدالشهدا و قمر بنی هاشم (ع) حكایت دارد تا آخرین روز ماه ذیحجه به نوبت در تمام مساجد و تكایای اردبیل انجام می گیرد.

آب این تشت ها نزد مردم منطقه از تقدس خاصی برخوردار بوده و بیماران و دردمندان برای شفای خود اندكی از آن را می نوشند./ب

برچسب ها: اردبیل ، آیین ، تشت ، گذاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.