با شروع اولین بارندگی مناسب پاییزی کپه کاری در 300 تا 350 هکتار از مراتع در بخش بیولوژیک و آبخیزداری شهرستان طارم انجامم مي شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکز زنجان ؛رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم گفت: امسال در مراتع این شهرستان حدود 70 هکتار به صورت دستی و بدون نیاز به ماشین‌آلات و کاملاً بومی کپهکاری انجام خواهد شد.

طهماسب‌فرخی افزود: کپهکاری یکی از عملیات اصلاح مراتع است که حدود 2 ماه به طول می‌انجامد و در طی این مدت برای 20 نفر اشتغالزایی نیز ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: بذر گیاهان مرتعی در عمق 15 سانتیمتری و با رعایت فاصله و عمق زمین کاشته می‌شود و عمر گیاهان که امسال کاشته میشود با بارندگی مناسب سبز می‌شود و تا 2 یا 3 سال دیگر چاله‌های مراتع پرشده و شکل طبیعی به خود میگیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: کپهکاری عمدتا در مناطق کوهستان و تپه ماهور انجام می‌شود که کپهها باید درغرق بمانند و دام وارد این مناطق نشود.

طهماسب فرخی با اشاره به دوام عمرکپهها،تاکید کرد: خشکسالی و ورود دام به مناطقی که کپه‌کاری شده باعث از بین رفتن گیاهان مرتعی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: کپهکاری در مناطقی که طرح مرتعداری دارد، طرح مدونی است که برای مدیریت مرتع در یک سامانه عرفی تدوین شده و دارای جدول زمانی است و از لحاظ اجرایی نیز دارای زمانبندی بوده و همه مراحل اجرایی در آن اجرا می‌شود./ب

برچسب ها: کپه ، کاری ، طارم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.