سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان گفت: گوردخمه‌های حاشیه شهر اهواز به دلیل احداث پارک در حال تخریب هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛مجتبی‌ گهستونی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ان در اهواز اظهار داشت: گوردخمه‌های موجود در منطقه حصیرآباد (منبع آب) اهواز در حال حاضر به دلیل احداث پارک در خطر تخریب و نابودی هستند و باید برای حفاظت از این آثار تاریخی برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به اهمیت این آثار تاریخی افزود: این گوردخمه‌ها سه گورستان مربوط به ارامنه، لهستانی‌ها و کاتولیک‌هاست که به دلیل وجود این قومیت‌ها و مذاهب این آثار اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

گهستونی با اشاره به اینکه این گوردخمه‌ها بهترین شرایط برای گردشگری را فراهم می‌کنند، ادامه داد: این گوردخمه‌ها به دلیل مرتفع بودن و دارا بودن چشم‌انداز در شهر اهواز بهترین جایگاه برای حضور گردشگر است و باید در راستای سامان‌دهی به این منطقه برنامه‌ریزی شود.

این فعال عرصه میراث فرهنگی تأکید کرد: در شرایط کنونی به دلیل احداث پارک‌ در حریم و عرصه این آثار تاریخی، خطرات زیادی برای این آثار به وجود آمده است که باید در راستای رفع این مشکلات و تهدیدات برنامه‌ریزی شود.

وی با انتقاد از میراث فرهنگی خوزستان بیان کرد: در شرایط کنونی میراث فرهنگی هیچ اقدامی برای ممانعت از فعالیت در عرصه این آثار تاریخی نمی‌کند و به این دلیل دوستداران میراث فرهنگی خود برای این مهم اقدام خواهند کرد.

گهستونی با اشاره به بازدید کارشناسان زمین‌شناسی از این گوردخمه‌ها افزود: در حال حاضر کارشناسان برای مشخص کردن لایه‌های زمین در این منطقه در حال پژوهش هستند و در روزهای آینده لایه‌های زمین‌شناسی این منطقه نیز مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به نزدیکی این منطقه به مرکز شهر تاریخی هرمز اردشیر تأکید کرد: بر اساس برخی مستندات و گمانه‌زنی‌های کارشناسان و دوست‌داران میراث فرهنگی این گوردخمه‌ها به نوعی برج‌ باروی شهر هرمز اردشیر به شمار می‌آیند و به این دلیل باید این اثر تاریخی را بسیار حفاظت کرد./س
برچسب ها: گوردخمه ، اهواز ، نابود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.